• Homepagina
  • Blog
  • Wat je hebt gemist bij de masterclass conversie-optimalisatie

Wat je hebt gemist bij de masterclass conversie-optimalisatie

Masterclass conversie-optimalisatie - banner.jpg

Op basis van onderbuikgevoel  besluiten dat webshopbezoekers via de smartphone alleen oriënterend gedrag vertonen? Onzin. Tijdens de masterclass conversie-optimalisatie die op 23 november in de Van Nellefabriek plaatsvond vertelden we waarom. Dit zijn de key takeaways.

Inhoud

Direct naar: 

PDF van deze blog
Leestijd: 6 minuten

 

Conversie-optimalisatie: hoe pak je dit aan?

Jurjen Jongejan, onze Senior Conversie-optimalisatie Consultant en auteur van het boek meer omzet met je webshop opende de masterclass met een duidelijke boodschap: cross-device attributie hebben we onszelf aangepraat.

“De echte reden dat we consumenten slechte mobiele ervaringen bieden is omdat we allemaal slechte webshops voor de smartphone bouwen.”

De klant verwacht veel meer dan hij krijgt. Zo laden bijvoorbeeld pagina’s traag en is de gebruiksvriendelijkheid ook vaak ver te zoeken. Deze drempels ken je misschien, maar waarschijnlijk zijn er veel meer dan je je nu realiseert. Met een goed proces voor conversie-optimalisatie (afbeelding 1) optimaliseer je continu je webshop.

Afbeelding 1 conversie-optimalisatieproces-1.png

Afbeelding 1: het conversie-optimalisatieproces

Het proces start altijd op basis van data, want conversie-optimalisatiespecialisten zijn allergisch voor onderbuikgevoel. Jurjen liet bronnen zien die aantonen waar bezoekers drempels ervaren in een webshop. Begin met webstatistieken, zoals Google Analytics. “Segmenteer. Want dan kom je tot echte inzichten,” aldus Jurjen. Vervolgens toonde Jurjen voorbeelden van een expertanalyse en een usability-onderzoek.

Door je data-analyse kom je tot inzichten die je moet prioriteren alvorens je potentiële verbeterpunten gaat A/B-testen. Daarna maak je een rapportage en deel je learnings met de organisatie. 

De presentatie van Jurjen tijdens de masterclass conversie-optimalisatie

 

Miniworkshop: verbeterpunten onderbouwen en prioriteren

Na je data-analyse kom je met allerlei drempels en oplossingen om de conversie van je webshop te verhogen. Je kunt niet alles tegelijkertijd testen en doorvoeren, omdat de testen dan invloed hebben op elkaar. Dus waar begin je? Dat vertelde ISM’ er Patty aan de hand van een workshop.

Prioriteren op basis van onderbuikgevoel is uit den boze. Net als prioriteren op basis van de mening van de CEO. Maak gebruik van het (Advanced) PIE-model.

PIE staat voor Potential, Importance en Ease.

Potential

Doordat je verschillende bronnen gebruikt, onderbouw je verbeterpunten. Als je een drempel vaker tegenkomt, dan kun je beter je hypothese onderbouwen en is er een grotere kans op conversieverbetering 

Gebruik bijvoorbeeld de conversiepiramide voor het bepalen van de potentie. Hoe lager de verbetering op de conversiepiramide staat, hoe belangrijker het is en dus ook meer punten krijgt bij potential in het PIE-model.

Afbeelding 2 conversiepiramide.png

Afbeelding 2: de conversiepiramide

Importance
De importance vul je in op basis van een funnelanalyse per apparaat. Beoordeel elke drempel op prioriteit op basis van apparaat en pagina.  
Hoe je dit precies bepaalt vertelde Wouter later tijdens deze masterclass. 

Ease
De ease gaat over het gemak van het implementeren van de oplossing. Soms is het alleen een knop een andere kleur geven, maar het introduceren van een klantenservice heeft impact op de gehele organisatie. Hoe makkelijker de verbetering is om door te voeren, hoe meer punten de potentiële verbetering op dit onderdeel krijgt.

Als je op elk onderdeel een score hebt ingevuld, krijgen de actiepunten met de hoogste score de meeste voorrang.

 

Presentatie van Patty tijdens de masterclass conversie-optimalisatie
 

Onmisbare Google Analytics-analyses

Hoe bepaal je precies welke potentiële verbetering meer prioriteit krijgt?

Bepaal eerst je KPI’s
Het bouncepercentage zegt iets over de eerste indruk van binnenkomende bezoekers, vervolgens meet je de koopintentie door het percentage bezoekers die iets in een winkelmand plaatst. Dan heb je nog het aantal bezoekers die het bestelproces verlaat en het aantal die een bestelling plaatst (conversiepercentage). Deze KPI’s vormen de salesfunnel van een webshop.

Reporting
De KPI’s moet je goed doormeten. Dit kan met een aangepast rapport in Google Analytics of voor een gedetailleerde inzage met Enhanced Ecommerce in Universal Analytics. Wouter vertelde tijdens zijn sessie hoe je per stap een aangepast rapport aanmaakt in Google Analytics.

Maar wat vertelt een aangepast rapport? Helemaal niets. Als je werkt met segmenten dan zie je verschillen. Wouter raadde sterk aan om te beginnen met apparaten te vergelijken. Ook een browser vergelijking kan veel opleveren. Wouter gaf hiervoor een voorbeeld van een webshop die evenveel bezoekers had op Internet Explorer- (IE-)versie 9 als op 10. Toch waren er op IE 9 waren er 0 transacties, terwijl bezoekers die IE 10 nog volop kochten. Daar ging dus iets mis. Wie de bestelpagina in IE 9 bekeek zag dat de knop met “plaats bestelling” ontbrak.

Wouter eindige zijn sessie met een key take aways: breng de salesfunnel in kaart, breng de verschillende apparaten in kaart en bepaal daarmee de prioriteiten per pagina. Ga vervolgens verder met andere analyses.

Presentatie van Wouter tijdens de masterclass conversie-optimalisatie

 

Verhoog de conversie met deze tips voor mobiele usability-optimalisatie

Verklein je op de desktop het scherm om te zien hoe webshop zich toont op de smartphone? Dan vergeet je het fysieke gebruik van de smartphone. Danny maakte in zijn sessie korte metten met het fabel dat consumenten alleen de webshop op de smartphone bezoeken voor oriëntatie. De conversie blijft op dit apparaat vooral laag, omdat we in Nederland zulke slechte webshops hebben op de smartphone. Consumenten krijgen nauwelijks de kans om daadwerkelijk iets te kopen met dit apparaat in de hand.

Zo groeit het scherm van een smartphone alsmaar door en onze duim niet. Het bereiken van het menu bovenaan de pagina is hierdoor een helse uitdaging. Ook het invullen van bestelformulieren kan slimmer. Sommige velden hebben een standaard notatie. Denk aan een postcode, e-mailadres en rekeningnummer. Waarom geven we niet op het juiste moment het juiste toetsenbord weer? Het scheelt heel wat frustratie en het helpt een bezoeker sneller door dit proces heen als je dit goed oppakt.

Tip: lees ook de blog van Danny over conversie-optimalisatietips voor de smartphone

Kortom, maak het voor consumenten zo makkelijker mogelijk om bij je te winkelen. Voor diegenen die meer verdieping willen, raadt Danny het boek ‘Don’t make me think’ aan van Steve Krug aan.                                               

 

Sitespeed: geen tijd te verliezen

Patty gaf een sessie over de snelheid van een mobiele webshop, want ook dit is een bekende conversiekiller. Iedere seconde langere laadtijd kost je conversies en dus omzet.

Laadtijden optimaliseren klinkt als een technisch verhaal, maar als e-commercemanager hoef je niet te weten hoe je een webshop sneller maakt. Wel moet je een developer instrueren om je webshop sneller te maken.

Patty gaf tijdens de sessie een paar nuttige tips:

  • Controleer je laadtijd op webpagetest.org
  • De KPI’s die horen bij het optimaliseren van laadtijden zijn: render (het laden van de pagina), speed index (hoe snel elementen van de pagina zichtbaar zijn), request (aantal verzoeken aan een server om informatie op te halen) en page weight (hoe zwaar de elementen zijn die moeten worden ingeladen).
  • Zorg dat de webshop eerst elementen laadt die direct zichtbaar zijn voor de bezoeker. Je hoeft de chatfunctie niet als eerste te laden. Dit kun je controleren door in browser Chrome met je rechtermuis op een pagina te klikken en vervolgens te kiezen voor inspecteren. Daarna klik je in het topmenu op Network. Vervolgens zie je op welke volgorde elementen van de pagina worden geladen.
  • Streef naar afbeeldingen die kleiner zijn dan 53 kb. Is de afbeelding na comprimeren nog steeds groter dan 100 kb, kies dan een andere afbeelding.

 

Boost uw conversie door online verleidingstechnieken

Jurjen sloot de masterclass met een sessie over verleidingstechnieken. Hij legde uit hoe onze hersenen werken en gaf vervolgens praktijkvoorbeelden en praktische tips voor het optimaliseren van je webshop. Deze sessie delen we echter niet openbaar.

Wil je de volgende Masterclass bijwonen? ? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Blogger

Frank Damshuiser, Sales en Marketing Manager
Frank Damshuiser, Sales en Marketing Manager

E-mail: f.damshuiser@ism.nl

Blogger

Frank Damshuiser, Sales en Marketing Manager

E-mail: f.damshuiser@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina