• Homepagina
  • Blog
  • Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

marissa-slider

Wil je datadriven aan de slag met social media-advertising? Start dan altijd met het helder krijgen van je doelstellingen en KPI's! Zonder dit belangrijke fundament loop je namelijk maximaal inzicht in je ROI mis, en riskeer je om onnodig budget in te zetten. In dit tweede deel van mijn vijfdelige blogserie leg ik uit hoe je doelstellingen formuleert en welke KPI's hier het beste bij aansluiten. 

Inhoud

Direct naar: 

    1. Doelstellingen bepalen 
    2. KPI's bepalen? 
    3. Next steps 

PDF van deze blog

Leestijd: 2 minuten

Vervolg op: "De basics van Social Media Advertising"

 

De gedachte achter periodieke doelstellingen 

Stel, je online marketingdoelstelling is een omzetgroei van 20 procent. Als je met social media advertising hieraan wilt bijdragen, dan is het belangrijk om de kanaalwaardes te weten. Hoeveel is het verkeer vanuit Facebook of Instagram waard? En dus ook: hoeveel verkeer moet je genereren om een bepaalde bijdrage te kunnen leveren?

Doelstellingen bepalen 

Op basis van de zwaarte van het kanaal en benchmarks bepaal je een doelstelling, bijvoorbeeld op jaarniveau. Deze kun je vervolgens vertalen naar kwartaal- of maanddoelstellingen waar je met alle campagnes aan wil bijdragen. Met deze opzet kun je namelijk goed bijsturen wanneer de resultaten niet aan de verwachtingen voldoen, én wordt het een stuk eenvoudiger te bepalen of een campagne een succes is - en welke factoren hierin van belang zijn.

Bij het bepalen van campagnedoelstellingen gaan we uit van de volgende twee richtingen:

  1. Branding: je online zichtbaarheid vergroten onder de gewenste doelgroep
  2. Conversie: het vragen van een actie van de gewenste doelgroep

KPI's definiëren 

Bepaal vervolgens de juiste KPI’s voor elk doel. In de praktijk kun je onderscheid maken tussen twee verschillende typen KPI's: die met branding- en conversiedoelstellingen. 

handsDe KPI's van branding-doelstellingen

Is je doel het vergroten van je online zichtbaarheid? Dan valt dit onder branding en kijk je met onder andere naar:

  • Het aantal weergaven, uniek bereik en frequentie 
  • CPM (kosten per duizend impressies) 
  • Interacties (bijvoorbeeld likes, of comments)
  • Een uplift in branded search in Google (indien mogelijk)

 purseDe KPI's van conversiedoelstellingen

Bij conversiedoelstellingen maak je onderscheid tussen microconversies en macroconversies. Microconversies dragen een steentje bij aan een uiteindelijke, directe conversie. Wanneer er gevraagd wordt om actie van de gebruiker (microconversies), dan zijn KPI’s bijvoorbeeld:

  • Het aantal keer klikken op een link (naar de webshop)
  • CPC (cost-per-click) en CTR (click-through-rate)
  • Het aantal landingen op de landingspagina, ofwel sessies in Google Analytics
  • Het aantal gegenereerde leads (zoals nieuwsbriefinschrijvingen)

Is het uiteindelijke doel gericht op directe conversies, dan zijn passende KPI’s:

  • Directe conversie
  • ROAS
  • Assisterende conversie
  • Uitgaande click naar winkelpagina (indien focus op offline)

 

Wil je meer lezen over de betekenis achter deze KPI's? De Business-pagina van Facebook bevat een omvangrijke woordenlijst, waarin al het relevante jargon wordt toegelicht. 

Next steps 

Heb je je doelstellingen en KPI's op orde? Dan is het tijd om na te gaan denken over de middelen die je in wilt gaan zetten, welke doelgroep je aan wilt spreken en welk budget je hiervoor beschikbaar wilt stellen. Hierover plaats ik volgende maand een nieuwe blog. Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste blogs in deze serie, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Een tijdje terug gaf ik ook een webinar over het opzetten van Facebook advertisingstrategieën. Deze kun je gratis terugkijken via de onderstaande link:

New call-to-action

 

Blogger

Marissa Koolwijk, Social Consultant
Marissa Koolwijk, Social Consultant

Op Facebook een campagne van Lucardi tegengekomen? Of geklikt op een Ad van B32? Dan ben je het werk van Marissa tegenkomen. Bij ISM eCompany is zij voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

E-mail: m.koolwijk@ism.nl

Blogger

Marissa Koolwijk, Social Consultant

E-mail: m.koolwijk@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina