• Homepagina
  • Blog
  • In 4 stappen een winnende strategie voor social media advertising

In 4 stappen een winnende strategie voor social media advertising

Like - header.png

Hogere naamsbekendheid, meer betrokkenheid bij je doelgroep, een nieuw product lanceren of meer verkeer: er zijn allerlei redenen waarom je op social media wil adverteren. Toch merk ik regelmatig bij klanten dat het realiseren van een goede socialmediastrategie een uitdaging is. Met de onderstaande tips maak je eenvoudig zelf een socialmediastrategie.

Inhoud

Direct naar: 

    1. De winnende strategie
    2. Stap 1
    3. Stap 2
    4. Stap 3

PDF van deze blog
Leestijd: 8 minuten

 

Wat is een winnende strategie voor social media advertising?

Het succes begint met een goed afgebakende definitie zodat we zeker weten dat we het over hetzelfde hebben. Dus wat houdt een goede strategie voor social media advertising in? Kort gezegd is het een plan waarin je beschrijft hoe en welke betaalde content je op socialmedianetwerken gaat inzetten om bepaalde doestellingen te behalen. Het zijn doelstellingen die een afgeleide zijn van je marketingdoelstelling. Het plan kan variëren van het boosten van berichten op Facebook tot een uitgebreide campagne op meerdere netwerken met een groot mediabudget. Hoe pak je het aan?

 

Stap 1: formuleer een doel

Begin met het formuleren van concrete doelstellingen. Hierdoor kun je bijsturen wanneer de resultaten niet aan de verwachtingen voldoen. Bovendien kun je alleen door een concrete doelstelling bepalen of een campagne een succes is. Maak onderscheid tussen drie doelen:

  1. Branding: vergroot je online zichtbaarheid onder de gewenste doelgroep
  2. Conversie: het vragen van een actie van de gewenste doelgroep
  3. Loyaliteit: upsell

Vertaal de doelstelling naar een meetbare KPI. Denk bij brandingdoelstellingen aan KPI’s als:

  • Aantal (relevante) weergaven
  • CPM (cost-per-thousand impressions)
  • Interactie

Voorbeelden van conversiedoelstellingen:

  • Uitgaande clicks
  • CTR (click-through-rate)
  • CPC (cost-per-click)
  • Leads (nieuwsbriefinschrijvingen)
  • Interactie
  • Directe conversie
  • Assisterende conversie
  • Gemiddelde sessieduur
  • Uitgaande click naar de winkelpagina (indien focus op offline)

 

Stap 2: content

Bij mijn klanten merk ik vaak dat ze de neiging hebben om het belang van ijzersterk beeldmateriaal en de bijhorende tekst te onderschatten. Maar slechte advertenties zijn minder relevant volgens Facebook, waardoor de resultaten van de campagne beperkt zijn.

Facebook bepaalt de relevantie van een advertentie via een algoritme. Het algoritme kijkt of de advertentie bestaat uit meer dan 15 - 20 procent tekst en hoe de doelgroep reageert op de content. Teveel tekst of nauwelijks interactie leidt tot weinig vertoningen van de advertentie. Hoe weet je wat goede content is? Ga testen:

  • Kies een aantal advertentietypen, zoals een standaard banner of een carrouseladvertentie
  • Gebruik meerdere beelden, zoals sfeerbeelden en productbeelden
  • Test met verschillende teksten

Je kunt zelfs A/B-testen (splittest) met advertenties. Door een A/B-test weet je welke advertentie de beste resultaten oplevert. De verschillen kunnen bestaan in beeld en tekst. Onthoud wel dat iets dat de ene keer werkt, niet automatisch bij een andere campagne werkt.

Nu is het moment aangebroken om campagnes live te zetten. Bij stap 4 leer je het monitoren en evalueren van campagnes.

 

Stap 3: meten, evalueren en optimaliseren

Controleer en analyseer de resultaten na twee of drie dagen. Zeker wanneer je gebruikmaakt van A/B-testen of splittesten is het belangrijk om de verschillen te monitoren. Bekijk bijvoorbeeld voor een Facebook-campagne de statistieken CPM (kosten per duizend impressies, CPC (kosten per klik), CTR (doorklikratio) en interactie (likes).

Richt een campagne zich op verkeer naar een specifieke pagina verkrijgen, bijvoorbeeld een productdetailpagina in de webshop, dan loont het om ook hier de resultaten door te meten in een webstatistiekprogramma. Een middel om dit te doen is UTM (Urchin Tracking Module) tagging. Een UTM tag is een code die extra informatie toevoegt aan je URL, waardoor je de acties van de bezoeker kunt volgen. Bepaalde informatie kunnen we gebruiken om te evalueren, zoals de gemiddelde sessieduur van de bezoekers, hoeveel pagina’s ze gemiddeld bezoeken én of ze geconverteerd hebben (direct of ondersteunende conversie).

Er is geen vast moment om bij te sturen. Dit is vooral een kwestie van ervaring en het kennen van de statistieken. Een voorbeeld:

Een marketingmanager wil meer verkeer naar de webshop en zet daarom een socialmediacampagne in. De looptijd van de campagne is twee weken en het totale budget is € 500,-. Dit budget verdeelt hij over drie doelgroepen (advertentiesets) en drie versies content (drie verschillende beelden).

Na twee dagen bekijkt hij de statistieken in Facebook. Een aantal KPI’s waar hij naar kijkt (passend bij het doel) zijn weergaven, clicks, CTR en CPC. Het valt direct op dat één van de advertentiesets de helft minder weergaven genereert dan de andere twee. Ook de CTR ligt een stuk lager. Vervolgens controleert hij de resultaten in de webshop door middel van de UTM tag en ook daar blijkt de sessieduur lager te liggen.

ACTIE: hij pauzeert de minder presterende advertentieset en het budget wordt gealloceerd. Waarom? De kosten worden inefficiënt gespendeerd door een lagere relevantie met als gevolg minder verkeer naar de webshop.

Vervolgens kijkt hij naar de versies content. De resultaten lijken erg dicht bij elkaar te liggen. Maar zodra hij naar de interactie kijkt ziet hij iets schokkends: er is één advertentie die totaal geen interactie met de doelgroep tot stand brengt.

ACTIE: de minder presterende advertentie pauzeert hij, zodat er geen onderlinge concurrentie meer plaatsvindt. Een andere optie is om de advertentie nog een kans geven en de data na twee of drie dagen opnieuw te evalueren.

Je strategie moet je continu evalueren. Test verschillende advertentiesets en content zodat je de hoogste ROI behaalt met adverteren op social media. Wat je uiteindelijk bereikt is veel kennis over je doelgroep zodat je steeds beter nieuwe campagnes inricht. Dit alles dient bij te dragen aan het overkoepelende doel en de strategie.

 

Kijk met me mee! 

Omdat er regelmatig vragen zijn over hoe je een Facebook Advertising strategie opzet, heb ik begin dit jaar een webinar gegeven over dit topic. Deze webinar is opgenomen en kun je hier gratis terugkijken: 

New call-to-action

 

Blogger

Marissa Koolwijk, Social Consultant
Marissa Koolwijk, Social Consultant

Op Facebook een campagne van Lucardi tegengekomen? Of geklikt op een Ad van B32? Dan ben je het werk van Marissa tegenkomen. Bij ISM eCompany is zij voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

E-mail: m.koolwijk@ism.nl

Blogger

Marissa Koolwijk, Social Consultant

E-mail: m.koolwijk@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina