• Homepagina
  • Blog
  • 4 praktische tips voor optimale Instagram-advertenties

4 praktische tips voor optimale Instagram-advertenties

instagram_blog_ism.jpg

Het bestaat nog niet zo lang, maar veel (online) retailers zijn er al wel mee aan de slag gegaan: Instagram-advertenties. Wil je een jongere doelgroep bereiken, dan is Instagram een onmisbaar onderdeel van je online marketingstrategie mits je goed nadenkt over de content en boodschap. Zeker nu jouw concurrenten dit medium waarschijnlijk nog moeten ontdekken. Ga je starten met adverteren op Instagram of kun je hulp gebruiken bij je huidige aanpak? Met de volgende vier praktische tips kun je direct aan de slag.

Tip 1: deel Instagramwaardige content

Een belangrijke voorwaarde voor succes is hoge kwaliteit beeldmateriaal. Houd hierbij rekening met de pixels. Is je afbeelding te klein, dan is de foto onscherp (minimaal 600 x 315 pixels voor horizontaal of 600 x 600 pixels voor een vierkant beeld).

Wil je dat Instagram-gebruikers je tekst lezen en actie ondernemen? Maak dan gebruik van afbeeldingen die de aandacht trekken, maar er wel uit zien als een standaard Instagram-post. Vergeet ook niet de juiste tekst (maximaal 300 tekens), een passende beeldcompositie en een finishing touch in de vorm van een filter.

Let ook op de insteek van je advertentie. De meest succesvolle Instagram-campagnes lijken niet op een advertentie. Instagrammers zijn een kritisch publiek. Een campagne met een hoge commerciële tone-of-voice verhoogt de kans op negatieve reacties. Inspireer je, dan speel je in op de doelgroep. Gebruik daarnaast relevante targeting (zo specifiek mogelijk). Het resultaat? Positieve interactie!

Tips -voor -instagram -ism (1)

 

Een goed voorbeeld is een Instagram-advertentie van My Jewellery. Het is geen standaard productfoto. De advertentie zet het product centraal maar wel op persoonlijke wijze. My Jewellery laat zien hoe het daadwerkelijk staat als je de armband draagt. De vraag onder de afbeeldng stimuleert interactie. Daarnaast past het beeld bij het doel van Instagram: inspiratie op doen. Het resultaat? Bijna 6.000 likes.

De interactie van gebruikers met een advertentie speelt de komende tijd een nog grotere rol, nu Instagram bekend heeft gemaakt de feed te optimaliseren met een algoritme. Dit algoritme toont ‘de momenten waar je het meeste om geeft’ bovenaan de feed. Deze verandering is vergelijkbaar met het algoritme van Facebook.

Tip 2: laat je inspireren door de klant

Je adverteert op Instagram om je klant te inspireren, maar laat jij je als bedrijf ook inspireren? Volg relevante bedrijven en bekijk hoe zij Instagram posts en advertenties inzetten. Hoe reageert het publiek? Volg ze online en luister! Gebruik deze kennis en geef je advertenties een eigen, unieke draai.

Ben je niet zeker van je advertentie, test dan eerst bij bekend publiek. Target bijvoorbeeld op je Facebookfans of websitebezoekers. De reacties die je ontvangt zijn een goede graadmeter voor de verwachte resultaten bij je doelgroep die jou nog niet kent.

Tip 3: zet slimme hashtags in

Hashtags zijn interessanter dan veel bedrijven denken. Een sterke hashtag zorgt dat je advertentie eerder opvalt. Gebruik bestaande populaire hashtags of bedenk een unieke tag die je product of dienst omschrijft zodat je de spreiding van je posts vergroot. G-Star gebruikt bijvoorbeeld de hashtag #tightorwide en Scotch & Soda #scotchcollectables.

Wees zelf ook actief met het delen van de (vaste) hashtag. Hoe actiever je bent, hoe herkenbaarder het wordt en hoe meer zichtbaarheid je genereert. Vergeet het ook niet te gebruiken in comments bij anderen.

Tip 4: ontwikkel een posting-strategie

Natuurlijk helpt het om een sterke call-to-action (CTA) button bij je advertentie te plaatsen. Maar wie naar maximaal succes streeft, moet gebruikmaken van een posting-strategie. Dit is een plan waarin je vaststelt wanneer en welke posts je op Instagram plaatst. Het zorgt ervoor dat al je advertenties en losse posts op elkaar zijn afgestemd zodat je een volledige beleving geeft aan je doelgroep. Consistency is key!

We mogen niet vergeten dat Instagram een mobiele foto-app is, waar bezoekers op zoek zijn naar inspiratie. Val je uit de toon, dan zie je dit terug in de resultaten. Maar met de juiste aanpak en bovenstaande vier tips is adverteren op Instagram een mooie en onmisbare toevoeging op je online strategie.

 

 

Blogger

Marissa Koolwijk
Marissa Koolwijk

Social Consultant Op Facebook een campagne van Lucardi tegengekomen? Of geklikt op een Ad van B32? Dan ben je het werk van Marissa tegenkomen. Bij ISM eCompany is zij voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina