Wat is SEO en hoe werkt het?

laptop en koffie

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimisation, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Wie zich bezighoudt met SEO zorgt voor meer verkeer naar websites of webshops via organische zoekmachineresultaten. Wat komt daar allemaal bij kijken?

Inhoud

Direct naar: 

  1. Organische zoekresultaten
  2. Waarom topposities?
  3.  Werking van SEO
  4. Veranderingen in SEO
  5. Verschil SEO voor webshops en -sites
  6. Groeien met SEO

PDF van deze blog
Leestijd: 5 minuten



Wat zijn organische zoekresultaten? 

Er zijn twee categorieën waarin alle zoekresultaten vallen: betaald en organisch. In afbeelding 1 zie je het verschil tussen betaalde en organische resultaten voor de zoekopdracht rode schoenen in Google.  

Vaak zie je bij de resultaten afbeeldingen met een prijs. Dit zijn betaalde advertenties (Google Shopping). Je ziet dat het advertenties zijn doordat er rechts boven bijstaat dat het gesponsord is.  Gesponsorde tekstadvertenties zijn er ook.  In afbeelding 1 zie je ze in het tweede rode blok. Je ziet dat een zoekresultaat betaald is, doordat er onder de titel van het zoekresultaat en voor de weergegeven link, een groen blokje met de afkorting Adv. staat.  

Organische zoekresultaten zijn zoekresultaten waarvan de zoekmachine denkt dat ze een antwoord geven op je vraag. Hoe hoger het organische zoekresultaat, hoe meer de zoekmachine denkt dat het zoekresultaat jouw vraag beantwoordt.  Je hebt allerlei soorten organische zoekresultaten, maar de meest voorkomende zoekresultaat is een tekstresultaat zoals in afbeelding 1.

Afbeelding 1 uitleg wat is SEO

Afbeelding 1: het verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten

 

Waarom zijn topposities in de zoekmachineresultaten essentieel?

De topposities in relevante zoekmachineresultatenpagina’s (in het vakgebied SEO beter bekend als SERPs, ‘Search Engine Result Page’) zijn essentieel. Het gaat vooral om de top drie. Uit heat map-onderzoek blijkt dat de meeste mensen beginnen met het scannen van het eerste zoekresultaat en vervolgens met hun ogen links van de pagina de volgende twee resultaten bekijken. Daarna neemt de aandacht voor de overige zoekresultaten drastisch af. De aandacht die mensen geven aan de topdriezoekresultaten lijkt op een driehoek, waardoor het ook wel bekend staat als de gouden driehoek (zie afbeelding 2). Vinden mensen niet wat ze zoeken in de gouden driehoek, dan passen ze vaak hun zoekopdracht aan.

Afbeelding 2 gouden driehoek zoekresultaten

Afbeelding 2: de Gouden Driehoek in zoekresultaten (bron Search Engine Land)

Een topdriepositie is dus essentieel voor maximale zichtbaarheid, maar je hoeft dit niet voor elke zoekmachine-opdracht te bereiken. Je wilt alleen scoren voor producten en categorieën die je verkoopt in je webshop. Wil je ook op andere producten en categorieën scoren in de top zoekresultaten, dan zijn consument die via deze resultaten je webshop bezoeken teleurgesteld als ze erachter komen dat je het niet verkoopt. Het gevolg is dat ze je webshop verlaten.

Je wilt dus alleen topposities voor relevante zoekopdrachten zodat je kwalitatief verkeer trekt. Meer kwalitatief verkeer is natuurlijk wel beter. Hoe zorg je dan voor dat kwalitatieve verkeer?

Hoe werkt SEO?

De vraag “wat is SEO?” kun je inmiddels beantwoorden, maar hoe scoor je dan goed in de SERPs? Hiervoor moet je weten hoe zoekmachines de rangorde op de SERPs bepalen. Zoekmachines gebruiken een algoritme (een wiskundige formule) waarmee ze bepalen welk zoekresultaat het beste past bij de zoekopdracht. De exacte inhoud van het algoritme is Google’s geheim. Maar door veel onderzoek over de jaren heen is wel gebleken dat je de elementen van het algoritme kunt verdelen in vier categorieën:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Linkbuilding
  4. Usabilty

Techniek

Zoekmachines gebruiken robots die spiders worden genoemd. De spiders bezoeken webshops zodat de zoekmachine kan achterhalen waar een webshop over gaat. Dit proces heet crawlen (zie het proces in afbeelding 3). Vervolgens nemen de spiders gecrawlde pagina’s op in de zoekmachine (indexeren).

pagina_die_een_crawlbot_niet_bezoekt_SEO

Afbeelding 3: het crawlproces

Doordat er continu nieuwe webpagina’s bijkomen of worden geüpdatet, kunnen spiders zich niet continu in elke webshop bevinden. Daarom hebben de spiders een zogenaamd crawlbudget die ze per bezoek aan een webshop kunnen besteden. Zodra dit op is, gaan ze door naar de volgende webshop.

Veel webshops houden geen rekening met het crawlbudget. Ze laten alle pagina’s crawlen door de spiders. Zonde, want meestal betekent dit ook dat er veel technische obstakels zijn die voorkomen dat een spider goed een webshop kan crawlen.

Wil je meer weten over de techniek van webshops en de impact ervan op SEO? Ga dan naar:

 

Content

Zoekmachines kunnen alleen weten waar je webshop over gaat doordat ze de content kunnen lezen. Je moet dan wel content aanbieden die relevant is voor je doelgroep en ook nog eens op dusdanige wijze geschreven zijn dat een spider exact weet waar je webshop over gaat. Er zijn allerlei richtlijnen voor sterke SEO-teksten. Eén van de meest bekende is dat je in de titel de zoekopdracht moet verwerken.  

Meer tips over SEO-teksten? Ga dan naar:

 

Linkbuilding

Voor de organisaties achter de zoekmachines zoals Google, is het zo snel mogelijk tonen van het passende zoekresultaat bij de zoekopdracht essentieel voor het succes van de zoekmachine. Met andere woorden, de zoeker moet zo snel mogelijk een antwoord krijgen. Betrouwbaarheid van de informatie speelt bij de zoeker een belangrijke rol. Een webshop waar meerdere betrouwbare bronnen naartoe verwijzen, beoordeelt een zoekmachine daarom als belangrijker dan een webshop waar nauwelijks iemand naar refereert. Daarom houdt een SEO-specialist zich ook bezig met het realiseren van relevante linkjes naar een webshop toe.

Wil je linkbuilding-tips? Lees of bekijk:

 

Usability

Deze factor wordt vaak niet erkend in de SEO-branche, maar heeft wel degelijk invloed op je SEO-prestaties. De allerbelangrijkste missie voor zoekmachines is zoekers zo snel mogelijk het antwoord geven op hun vragen. Een zoekmachine als Google wil dus ten koste van alles voorkomen dat een zoeker klikt op een zoekresultaat, erachter komt dat de webshop geen antwoord geeft en hoopt zijn antwoord te vinden bij het volgende zoekresultaat. Dit proces heet pogo sticking.

Pogo sticking wil je dus voorkomen. Zorg ervoor dat je webshop snel laadt, op elk apparaat goed bekeken kan worden (responsive), overzichtelijk is en duidelijke content heeft die antwoord geeft op de vraag. Het betekent ook dat je voor elk relevant zoekwoord moet weten wat de zoekintentie is. 

Tip: bekijk de opname van een webinar over het optimaliseren van laadtijden van je webshop

 wat is pogo sticking

Afbeelding 4: voorbeeld van pogo sticking

 

Waarom moet je je continu bezighouden met SEO?

De meest gebruikte zoekmachine in Nederland is Google, daarom hou je met SEO rekening met het inspelen op deze zoekmachine. Het algoritme van Google ondergaat continu veranderingen die effect hebben op de vindbaarheid van je webshop.

Zo was er in 2011 wat de zogenoemde Panda-update, een uitbreiding op het algrotime die zorgde dat niet kwalitatieve websites werden geweerd uit de zoekresultaten. In 2012 was de Penguin-update die erop was gericht het vertrouwen van webshops die op onnatuurlijke wijze backlinks verkregen te verminderen. Hummingbird is een update die ook regelmatig wordt genoemd in de SEO-branche. Door deze update kan Google semantische verbanden leggen tussen termen en begrijpt beter wat je echt wilt vinden. Je krijgt bijvoorbeeld als je zoekt naar kapper in Google Maps een overzicht te zien van kappers bij jou in de buurt. Nog een update die Google zelf benoemt is het toevoegen van HTTPS als nieuw onderdeel van het algoritme.

 

Tip: lees in deze blog hoe je ervoor zorgt dat jouw webshop goed wordt gevonden in de lokale zoekresultaten.

 

Zoekmachines doen continu updates en je concurrenten optimaliseren continu hun webshop. Kortom: je moet doorlopend SEO doen om je behaalde topposities te behouden. En natuurlijk wil je ook goed gevonden worden op je nieuwe producten.

 

Is SEO voor webshops hetzelfde als voor websites?

In hoofdlijnen is het optimaliseren van een webshop hetzelfde als voor websites. Toch is er een essentieel component dat SEO voor webshops een specialisme maakt: e-commerce. Een e-commerceplatform is vaak technisch veel ingewikkelder. Een voorbeeld is een veel voorkomend probleem met betrekking tot URL-generatie voortkomend uit filters, sorteringsmogelijkheden en pagina’s. Waarschijnlijk zorgen veel van deze mogelijkheden voor pagina’s waar nauwelijks op wordt gezocht in een zoekmachine, dus je wilt voorkomen dat deze worden geïndexeerd. Laat spiders vooral waardevolle pagina’s crawlen. Daarnaast is de gehele klantreis bij webshops vaak anders dan bij webwinkels, waardoor het slimmer is om SEO anders op te pakken.

 

Hoe groei je met SEO?

Je kunt je SEO-activiteiten nog zo goed onder controle hebben, toch kun je moeite hebben om topposities voor relevante zoekresultaten te bemachtigen of te behouden. Soms is het lastig om een specifiek oorzaak aan te wijzen. Ik merk dat veel retailers en merken op een gegeven moment met deze uitdaging worstelen. Daarom heb ik een SEO-volwassenheidsmodel ontwikkeld. Bekijk het model en beoordeel waar jij je op dit moment bevindt. Daardoor weet je ook op welk SEO-vlak jouw organisatie moet groeien om maximaal impact te maken op de zoekresultaten.

 New Call-to-action

 

Blogger

Kees Beckeringh, Team Lead SEO
Kees Beckeringh, Team Lead SEO

E-mail: k.beckeringh@ism.nl

Blogger

Kees Beckeringh, Team Lead SEO

E-mail: k.beckeringh@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina