• Homepagina
  • Blog
  • Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

markbl_banner

Ga je serieus aan de slag met SEO, dan ontdek je al snel dat linkbuilding een belangrijk onderdeel van je dagelijkse bezigheden is. Tegenwoordig vragen webmasters en bloggers steeds hogere bedragen voor een verwijzende link – maar wat is een redelijke prijs? Om te bepalen wat de waarde van een linkje van een website is, maken veel SEO-marketeers gebruik van de tool Ahrefs. In deze blog leg ik uit hoe je met de tool Ahrefs de (geldelijke) waarde van een link bepaalt!

Inhoud

Direct naar: 

PDF van deze blog
Leestijd: 5 minuten

 

Domain Rating (DR): zo werkt het

De Domain Rating (domeinwaarde) zegt iets over de kracht van het backlinkprofiel van een website. Om tot dit getal te komen wordt de waarde van alle verwijzende links wordt bij elkaar opgeteld. De DR wordt ingeschaald van 1 tot 100 en is logaritmisch opgebouwd. Dat betekent dat het bijvoorbeeld moeilijker is om van DR 88 naar DR 89 te gaan, dan wanneer je van DR 27 naar DR 28 stijgt.

De DR is gebaseerd op de volgende factoren:

  1. Er wordt gekeken naar het aantal verwijzende domeinen met minstens één do-follow link;
  2. De No-Follow links worden niet meegenomen bij de berekening van de DR;
  3. De linkwaarde wordt verdeeld over alle uitgaande links. Hoe meer uitgaande links, hoe minder autoriteit er verdeeld wordt over deze uitgaande links;
  4. Ahrefs doet nog wat “code-magic” (zoals ze dit zelf noemen) voor het bepalen van de DR.

 

De conclusie? Hoe hoger de Domain Rating, des te sterker de website én des te meer waarde deze website kan verdelen over z’n uitgaande link(s). 

link

De rol van relevantie in links

Het ene linkprofiel is het andere niet; naast een sterk linkprofiel wil je ook graag dat de website aansluit bij het thema van je eigen website. Inkomende links van relevante websites geven namelijk een extra signaal af dat de website te vertrouwen is. Mede aan de hand van dit soort signalen laat een zoekmachine je hoger ranken in de zoekresultaten.

Hoe ontdek je of een linkje relevant is voor je webshop?
Ter illustratie nemen we de webshop Betersport.nl even als uitgangspunt. Deze webshop verkoopt fitnessapparatuur. Wil ik dus graag waardevolle links verkrijgen naar Betersport.nl, dan zal ik op zoek moeten gaan naar sportgerelateerde websites. FollowFitGirls.com is hier een mooi voorbeeld van; de blogger van deze website focust zich op sportoefeningen en verschillende sportsoorten.

Op onderstaande screenshot zie je de DomainRating van FollowFitgirls (weergegeven als ‘DR’). Het aantal organische zoektermen en de inschatting van het organisch verkeer is af te lezen in de rode kaders.

MarkLB1

Afbeelding 1: een impressie van de Domainrating (DR) van FollowFitGirls.com

 

Dat we met deze website zouden graag een samenwerking willen opzetten, wordt extra duidelijk wanneer we met Ahrefs de zoektermen bekijken waarop FollowFitGirls.com gevonden wordt. Zoomen we namelijk in, dan zien we o.a. veel fitness-gerelateerde artikelen.


markbl2b

Afbeelding 2: uitdraai van de zoekwoorden waarop FollowFitGirls.com op gevonden wordt

 

coins

Zó ontdek je wat een link waard is

Op basis van Domain Rating en relevantie kunnen we acceptabele prijzen vaststellen voor de websites waar we een link van willen hebben. Maar wanneer betaal je een (relatief) hoge prijs, en wanneer is deze laag? De onderstaande matrix en het prijsschema bieden uitkomst:

Marklb2

markbl3
Afbeelding 3: prijsindicaties voor een link op basis van relevantie en domeinautoriteit

De genoemde prijzen zijn aan verandering onderhevig; er vinden regelmatig verschuivingen plaats m.b.t. wat een redelijk bedrag is. Prijzen worden sterk beïnvloed door vraag en aanbod - net zoals bij iedere andere markt. Zo heeft Ahrefs een onderzoek gedaan naar de gemiddelde prijzen die websites vragen voor een advertorial in 2018 en worden vergelijken met de gevraagde prijzen in 2016. Daaruit kunnen we opmaken dat de prijzen gestegen zijn. Ook wij updaten onze prijzen regelmatig op basis van eerder gedraaide campagnes. Op basis van relevantie en domeinautoriteit kunnen we dus richtlijnen voor een te betalen prijs bepalen.

 

Gratis oplossingen voor linkbuildinganalyses: bestaan ze?

Uiteraard is Ahrefs niet de enige tool met algoritmes om domeinautoriteit vast te stellen. Er bestaan ook gratis alternatieven zoals Seoreviewtools.nl, die gratis authority-ratings toekennen aan websites. In de praktijk hebben we echter ontdekt dat de correlatie tussen deze authority-ratings en het effect van een linkje op rankings veel minder sterk is dan bij Ahrefs. De kans dat je te veel (of te weinig) biedt voor een link is hierdoor extra groot. Daar komt bij dat het ontdekken of een website rankt op relevante onderwerpen een stuk tijdrovender wordt, aangezien je dit handmatig zult moeten doen.

Om deze redenen adviseer ik nooit om gebruik te maken van een workaround.

 

Ben jij er ook bij?

Op 24 mei 2018 vertelde ik tijdens mijn webinar meer over het opstellen van een linkbuildingstrategie. Ik besteedde onder andere aandacht aan linkbuildingbudgetten en targets. Had jij dit willen zien? Bekijk mijn video dan gratis terug via deze link of de onderstaande banner! 

 

New call-to-action

 

Blogger

Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany
Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany

Mark heeft meerdere jaren ervaring met het optimaliseren van webshops om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten (SEO). Hij houdt nauwlettend de voortgang van projecten in de gaten om het gewenste eindresultaat voorbij te streven. Mark blijft op de hoogte van de laatste SEO-trends door het volgen van seminars, webinars en het lezen van blogs. Daarnaast publiceert hij regelmatig SEO gerelateerde artikelen om zijn kennis te delen.

E-mail: m.trieling@ism.nl

Blogger

Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany

E-mail: m.trieling@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina