• Homepagina
  • Blog
  • Hoe rank je op positie 1 in de lokale zoekresultaten?

Hoe rank je op positie 1 in de lokale zoekresultaten?

wereldbol voor lokale zoekresultaten.jpg

Je zoekt vast wel eens in Google naar waar je een product lokaal kunt krijgen. Je bent niet de enige. Het komt steeds vaker voor. De koopintentie is bij dit soort zoekopdrachten zo hoog dat deze zoekers vaak direct de fiets (of de auto) pakken om het product te kopen. Speel je hier niet op in met zoekmachine-optimalisatie, dan mis je omzet in je lokale winkels. Hoe rank je op #1 in de lokale zoekresultaten? Daar geef ik in deze blog antwoord op.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Welke lokale zoekresultaten zijn er?
  2. Stappenplan

Print de blog
Leestijd: 18 minuten

Heb je naast je webshop ook fysieke winkels die je potentiële klanten bezoeken? Dan wil je met je fysieke winkels ook vindbaar worden in de zoekresultaten van Google. Om te bepalen of het optimaliseren voor de lokale zoekresultaten een actiepunt is dat je moet oppakken is het belangrijk dat je eerst achterhaalt hoe vaak je doelgroep zoekt op relevante lokale zoektermen. Wanneer je weet hoe groot de lokale zoekmarkt is bepaal je hoeveel prioriteit het optimaliseren voor de zoekresultaten krijgt.

Voordat we gaan kijken waar je op moeten letten bij het optimaliseren voor de lokale zoekresultaten, laat ik eerst zien op welke verschillende manieren Google lokale zoekresultaten toont.

Lokale zoekresultaten in de vorm van Google Maps

De rol van Google Maps in de lokale zoekresultaten kan ik je eenvoudig aantonen. Op mijn werkplek in de Van Nelle Fabriek Rotterdam zocht ik naar een juwelier. In afbeelding 1 zie je het resultaat waarbij het rode kader de lokale zoekresultaten zijn in de vorm van een Google Maps-vermelding. Deze vermelding neemt een groot gedeelte van de zoekresultaten in beslag.

 

Zoekopdracht in Google Maps naar een juwelier

Afbeelding 1: Zoekopdracht in Google Maps naar een juwelier

 

Zoals je in het bovenstaande screenshot ziet toont Google NIET alleen Google Maps-resultaten als je expliciet een regio of stad noemt in je zoekopdracht. Ondanks het niet benoemen van de plaatsnaam worden toch lokale zoekresultaten in de vorm van Google Maps bij de zoekopdrachten zoals de onderstaande opsomming getoond:

  • Juwelier
  • Trouwringen
  • Eten bestellen

Bekijk het SEO-onderzoek verricht onder (online) drogisten


Voor een online retailer zonder fysieke winkels wordt het een grotere uitdaging om op generieke zoektermen te ranken vanwege het feit dat er steeds vaker lokale zoekresultaten worden getoond. Deze lokale zoekresultaten worden gepersonaliseerd op basis van de locatie waar je de zoekopdracht uitvoert. Daardoor wordt het voor webshops met fysieke winkels makkelijker om op generieke termen hoog binnen de zoekresultaten te ranken.

Lokale vestigingspagina’s in de tekstresultaten

In afbeelding 2 zie je mijn zoekopdracht “pizza bestellen”, eveneens vanuit de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Van de tien zoekresultaten toont Google zes regionale resultaten en vier landelijke resultaten. Deze lokale landingspagina’s zijn ingericht om bezoekers in en nabij Rotterdam te voorzien in hun behoefte, namelijk een pizza bestellen in Rotterdam.

lok 2a.png

Afbeelding 2: organische lokale zoekresultaten in Google

 

Onderzoek doen naar de zoekmarkt

Door antwoord te geven op de onderstaande twee vragen bepaal je hoeveel prioriteit het “optimaliseren voor de lokale zoekresultaten” actiepunt krijgt:

  1. Hoe vaak zoeken mijn potentiële klanten op lokaal georienteerde zoektermen?
  2. Hoe vaak zoeken mijn potentiële klanten op generieke zoektermen waar lokale zoekresultaten worden getoond?

Hoe vaak zoeken mijn potentiële klanten op lokale georiënteerde zoektermen?

Het antwoord op de eerste vraag krijg je door twee tools te gebruiken waarmee je analyseert hoe vaak er op een specifieke zoekterm wordt gezocht. Gebruik alleen zoektermen in combinatie met een plaatsnaam.

  1. Google Keyword Planner (gratis – mits je AdWords gebruikt)
    De Google Keyword Planner geeft inzicht in hoe vaak er op een specifke zoekwoord wordt gezocht. In het onderstaande voorbeeld zien we dat er 210 keer wordt gezocht op het zoekwoord “Herenmode Amsterdam”.

    Lok 3zoekvolume voor een zoekwoord getoond in de Google Keyword Planner.jpg

    Afbeelding 3: zoekvolume voor een zoekwoord getoond in de Google Keyword Planner

    1. Ahrefs (betaald – verschillende pakketten beschikbaar)
      Ahrefs is van oorsprong een tool waarmee je backlinkprofielen (linkjes die verwijzen naar jouw webshop) kunt analyseren, maar je kunt er tegenwoordig ook zoekvolumes voor zoekwoorden mee achterhalen. In het onderstaand voorbeeld zien we dat er 1500 keer gezocht wordt op het zoekwoord “Tuincentrum Rotterdam”

afbeelding 4 zoekvolume getoond in Ahrefs.png

Afbeelding 4: het zoekvolume ophalen voor het zoekwoord “Tuincentrum Rotterdam” in Ahrefs

Hoe vaak zoeken mijn potentiële klanten op generieke zoektermen waar lokale zoekresultaten worden getoond?

Nu het duidelijk is hoe vaak er gezocht wordt op lokaal georiënteerde zoektermen moet je achterhalen hoe vaak er gezocht wordt op generieke zoektermen (zonder plaatsnaam). Je kunt gaan Googlen zodat je ziet wat voor soort zoekresultaten Google toont, maar dit kost erg veel tijd. Gebruik daarom AWRcloud. 

 

Wat is AWRcloud?
AWRcloud is een tool waarmee je rankings van je belangrijkste zoekwoorden kunt ophalen. Daarnaast toont de software het type zoekresultaat (lokaal, maps, afbeeldingen, Google My Business, video, website) dat wordt getoond voor het zoekwoord op te halen. Met deze informatie heb je voor je belangrijke zoekwoorden in beeld wat voor soort zoekresultaten Google toont. Zo weet je of het zinvol is om je belangrijke zoekwoorden te optimaliseren voor lokale zoekresultaten.

De screenshot hieronder is genomen vanuit het programma AWRcloud waarin duidelijk wordt voor welke zoekwoorden Google lokale zoekresultaten toont. Er is te zien dat voor trouwringen, Swarovski-ring en Invicta (icoontje lokaal) lokale zoekresultaten worden getoond. Zoals je in de kolom “searches” kunt zien zit er flink wat zoekvolume op (een deel van het zoekvolume kan je hiermee opvangen).

afbeelding 5 AWRcloud bij elk type zoekresultaat.png

Afbeelding 5: AWRcloud toont bij elk zoekwoord het type zoekresultaat

Stappenplan: optimaliseren voor de lokale zoekresultaten

Hoe zorg je ervoor dat je webwinkel in de lokale zoekresultaten wordt getoond? Hieronder bevinden zich de stappen die ik vervolgens aan de hand van voorbeelden heb uitgewerkt.

  1. Maak een aparte vestigingspagina
  2. Neem de vestigingspagina op binnen de hiërarchie van de webshop
  3. Richt je Google My Business-account in
  4. Zorg voor lokale vermeldingen

Stap 1: maak een aparte vestigingspagina (case study Lucardi )

Bij de eerste stap in het stappenplan behoren zes actiepunten. Deze zes actiepunten voerden we door voor onze klant Lucardi. Daardoor rankt Lucardi nu voor het zoekwoord “Juwelier Uden” op de tweede positie in de organische zoekresultaten (zie afbeelding 6). Elk actiepunt leg ik daarom aan je uit met hulp van deze case.

De oplettende lezer ziet ook dat Lucardi op positie #1 staat in de Google Maps-vermeldingen. Dit bereik je door stap drie in het stappenplan. Lees hier hoe je dit voor elkaar krijgt.

 

Toppositie_voor_Lucardi_Juwelier_Uden_door_het_volgen_van_het_SEO-stappenplan_voor_lokale_zoekresultaten_van_ISM_eCompany.png

Afbeelding 6: toppositie voor Lucardi Juwelier Uden door het volgen van het SEO-stappenplan voor lokale zoekresultaten van ISM eCompany.

 

Je moet met een aantal SEO-factoren rekening houden met lokaal georiënteerde zoekwoorden rekening (zie afbeelding 7).

 

waar moet je op letten bij het optimaliseren van je lokale vestigingspagina

Afbeelding 7: waar je op moet letten bij het optimaliseren van je lokale vestigingspagina


Punt 1: verwerk het zoekwoord in de meta title tag

We gebruikten de Google Keyword Planner zodat we weten welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt. Je ziet per zoekwoord hoe vaak er op dit zoekwoord wordt gezocht. Omdat gemiddeld 260 mensen per maand naar “Juwelier Uden” zochten, gebruikten we voor de Lucardi-vestiging in Uden dit zoekwoord voor zoekmachine-optimalisatie.

Punt 2: verwerk de plaatsnaam in de link
Door de link (URL) leesbaar te maken voor bezoeker en zoekmachine is het duidelijk waar de pagina over gaat. In dit geval is de plaatsnaam “Uden” verwerkt in de URL.

Punt 3: verwerk het zoekwoord in de <h1> tag 
Voorzie een pagina altijd van een heading 1 tag met zoekwoord. Wij verwerkten dus het zoekwoord “Juwelier Uden” in de heading 1 tag. 

Punt 4: verwerk de NAP-gegevens op de lokale vestigingspagina
Doordat je de NAP-gegevens (naam, adres en telefoonnummer) op de lokale vestigingspagina plaatst, begrijpt de zoekmachine waar de juwelier is gevestigd. Dit is vervolgens zichtbaar in de zoekresultaten.

Ga je voor de maximale winst? Verwerk dan ook de NAP-gegevens in rich snippets. Rich snippets zorgen dat data gestructueerd wordt aangeboden bij de zoekmachine. Vraag je developer om de NAP-gegevens volgens dit protocol in te richten. De zoekmachine zal dan beter begrijpen waar de winkel daadwerkelijk is gevestigd.

Punt 5: gebruik Google Maps om je locatie aan te geven
Heb je een Magento webshop? Gebruik dan een storelocator extentie voor Magento, zoals deze. Dan krijg je op je lokale pagina een kaart van Google Maps met de exacte locatie van je winkel.

Het is uiteraard ook mogelijk om handmatig een Google Maps code te generen. Bekijk hieronder hoe ik de Google Maps code voor de vestiging van ISM eCompany Rotterdam genereer. Dewebmaster kan de code plakken op de vestigingspagina.

 

Genereer een Google Maps-code voor jouw vestiging

Afbeelding 8: genereer een Google Maps-code voor jouw vestiging 

 

Stap 6: verwerk relevante content op de lokale vestigingspagina

Plaats op een lokale vestigingspagina unieke content. Voor de lokale vestigingspagina van Lucardi in Uden plaatsen we informatie over hoe je winkelen in Uden kunt ervaren.

Maar denk ook aan informatie over de parkeergelegenheid, of het rolstoelvriendelijk is en/of de locatie te bereiken is met het openbaar vervoer. Of denk aan het lokale assortiment. Tevens kun je lokale medewerkers interviewen zodat je unieke content krijgt. Je pagina draagt dan tegelijkertijd bij aan het opbouwen van een klantrelatie. Consumenten maken immers alvast kennis met de geïnterviewde medewerker (bijvoorbeeld de filiaalmanager).

6a - Bonustip: user generated content op de vestigingspagina
Het bedenken van unieke content voor een groot aantal lokale vestigingspagina’s kan best een uitdaging zijn. In plaats van zelf content bedenken en plaatsen, kun je ook bezoekers waardevolle content laten schrijven.

Vraag aan klanten of ze een review willen schrijven over de aankoop en plaats deze op de lokale vestigingspagina in ruil voor bijvoorbeeld 5 procent korting op een volgende aankoop. In afbeelding 9 zie je hoe Allstate Insurance dit doet (of bekijk het hier op de website). Reageer vervolgens op de review waarbij je rekening houdt met de zoekwoorden.

 

Verzamelen_van_reviews_die_geplaatst_worden_op_de_lokale_vestigingspagina.png

 Afbeelding 9: Verzamelen van reviews die geplaatst worden op de lokale vestigingspagina

 

 

Stap 2: De vestigingspagina’s binnen de website hiërarchie opnemen
(study case Duifhuizen)

De tweede stap is dat je de vestigingspagina’s opneemt in de hiërarchie van de webshop. Hierin adviseer ik drie actiepunten.

 

Actiepunt 1: maak een winkeloverzichtspagina waarop alle vestigingen zijn terug te vinden
Een goed voorbeeld van een winkeloverzichtspagina is die van Duifhuizen.nl. Op deze pagina zijn alle vestigingspagina’s van Duifhuizen opgenomen.

 

Winkeloverzichtspagina van Duifhuizen.nl

Afbeelding 10: Winkeloverzichtspagina van Duifhuizen.nl

 

Actiepunt 2: verwerk de winkeloverzichtspagina in de topnavigatie
Het hoofdmenu (topnavigatie) komt op elke pagina van de webshop voor. Het is een belangrijk element. Niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor zoekmachines. Zoekmachines hechten veel waarde aan de pagina’s die zijn opgenomen in de topnavigatie. Zie in afbeelding 11 hoe Duifhuizen deze pagina in de topnavigatie opneemt.

 

De_topnavigatie_van_Duifhuizen.nl_waarin_de_winkeloverzichtspagina_is_opgenomen.png

Afbeelding 11: De topnavigatie van Duifhuizen.nl waarin de winkeloverzichtspagina is opgenomen

 

Actiepunt 3: verwerk een link van de winkeloverzichtspagina op de productdetailpagina
De link kun je op allerlei manieren verwerken. Bij Duifhuizen geven we de bezoeker de keuze of ze het product thuis willen laten bezorgen of in de fysieke winkel willen afhalen. Zo zie je in afbeelding 12 dat de getoonde koffer verkrijgbaar is in 26 winkels. Wanneer de bezoeker klikt op het linkje komt hij terecht op de winkeloverzichtspagina. Op deze pagina kan de bezoeker vervolgens een vestiging in de buurt zoeken om vervolgens het product op te halen.

 

De productdetailpagina met een linkje naar de winkeloverzichtspagina

Afbeelding 12: De productdetailpagina met een linkje naar de winkeloverzichtspagina

 

Het inrichten van Google My Business en het verkrijgen van lokale vermeldingen

Met een webshop vol met relevante content voor lokale zoekresultaten zet je een eerste stap. De volgende stap is het goed inrichten van Google My Business.

Informatie uit Google My Business wordt getoond in de zoekresultaten. Het is daarom erg belangrijk dat je Google My Business goed instelt. Hoe je alles instelt lees je in de handleiding van Google, maar ik geef je tips over hoe je dit optimaliseert.

Hoe wordt Google My Business getoond in de lokale zoekresultaten?

Google Maps is een van de manieren waarbij lokale zoekresultaten worden getoond. Hieronder een voorbeeld van lokale zoekresultaten in de vorm van Google Maps.

Afbeelding 12 Google Maps-resultaat door Google My Business Account.png

Afbeelding 13: Google Maps-resultaat door het instellen van Google My Business-account

In het rode kader zijn er drie verschillende locaties in Google Maps weergeven. Deze resultaten zijn gegenereerd door het instellen van het Googly My Business-account. Een ander resultaat van het juist instellen van Google My Business-account zie je hieronder in afbeelding 14.

 afbeelding 13 resultaat door het instellen van Google My Business Account.png

 
Afbeelding 14: resultaat door het instellen van Google My Business-account

Je ziet in de bovenstaande afbeelding aan de rechterkant een samenvatting van het Google My Business-account behorend bij de zoekopdracht “Duifhuizen Papendrecht”. Kortom, Google My Business krijgt veel ruimte in de zoekresultaten. Maar hoe optimaliseer je je Google My Business-account? Ik geef je mijn top 5 tips.

Tip 1: bulkverificatie van Google My Business-locaties

Je kunt een bulk-upload doen van al je lokale winkels. Je kunt ze hierdoor ook in bulk verifiëren mits ze voldoen aan de volgende eisen:

  1. Je hebt tien of meer locaties (van hetzelfde bedrijf)
  2. Het betreffen locaties met een vast adres. In Google My Business noemen ze dit het servicegebied
  3. Je hebt nog geen geverifieerd account
  4. Er mogen geen fouten voorkomen in de bulk upload

In tegenstelling tot het handmatig toevoegen van locaties aan Google My Business krijg de fysieke winkels geen verificatiecode toegestuurd. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd!

Tip 2: gebruik de API voor Google My Business

Het bijhouden en het toevoegen of verwijderen van vestigingen is een tijdrovende klus, maar als je de API voor Googly My Business gebruikt kun je winkelvestigingsdata vanuit de webshop of website met Google My Business synchroniseren. Denk aan data als:

  • Bedrijfsvermelding (naam, adres, telefoonnummer, categorie en o.a. openingstijden)
  • Foto’s
  • Speciale openingstijden

Deze koppeling kost ontwikkeltijd waarbij een developer zou moeten helpen. De API is dan ook vooral aantrekkelijk voor retailers met veel fysieke winkels. Meer informatie over welke data je nog meer kan synchroniseren vind je hier. Hoe je de API voor Googly My Business moet instellen lees je hier.

Tip 3: kies de juiste bedrijfsactiviteit

Het is van belang dat je de juiste bedrijfsactiviteit kiest voor je bedrijf. Google geeft in de richtlijnen aan om met zo min mogelijk categoriën de kernactiviteiten van je bedrijf te beschrijven. Kijk daarom goed naar welke bedrijfsactiviteit het best past bij je bedrijf. Google heeft hier een aantal voorbeelden genoemd waar het kiezen van de juiste categorie wordt besproken.

Praktijkvoorbeeld Ranzijn: drie verschillende listings voor 1 locatie

Ranzijn is van een tuincentrum dat ook producten aanbiedt voor dieren. Naast deze activiteiten hebben ze ook een hondentrimsalon en een hondenschool. Dit zijn activiteiten die volledig losstaan van de categorie “tuincentrum” en mag je daarom onder een aparte bedrijfsactiviteit plaatsen. Ik koos voor drie verschillende listings. Zie screenshot hieronder:

afbeelding 15 drie verschillende listings voor Ranzijn tuin & dier in Google My Business Account.png

Afbeelding 16: drie verschillende listings voor Ranzijn tuin & dier

Hieronder een voorbeeld van Ranzijn waarbij twee verschillende listings (op dezelfde locatie) goed ranken in de organische zoekresultaten.

Afbeelding 16 ranking voor Ranzijn dierenarts en ranzijn tuin en dier in Google.png

Afbeelding 17: twee verschillende soorten listings voor Ranzijn tuin & dier

Tip 4: maak Google My Business-bezoekers meetbaar in Google Analytics

In bovenstaande screenshots heeft de bezoeker de mogelijkheid om te navigeren naar de locatie en er is een mogelijkheid om de webshop te bezoeken. Wanneer de bezoeker je webshop bezoekt wil je natuurlijk dat de bezoeker belandt op de juiste winkelvestigingspagina en dat het wordt doorgemeten in Google Analytics. Neem voor het doormeten van dit online gedrag in Google Analytics de volgende parameters in de URL op:

UTM code Omschrijving Voorbeeld
UTM_source Vanuit welke bron komt de bezoeker? Google-my-business
UTM medium Vanuit welk marketing-medium komt de bezoeker? Organic
UTM campaign Specifieke informatie over de campagne Google-my-business-adam001-almelo

De URL zou er voor de ADAM winkel als volgt uitzien:
http://www.adam.nl/storelocator/index/viewShop/id/7/?utm_source=google-my-business&utm_medium=organic&utm_campaign=google-my-business-adam001-almelo

Tip 5: telefoonnummer voor Google My Business instellen

Zoals je in afbeelding 14 ziet, laat Google in de zoekresultaten alle relevante informatie over de winkelvestiging zien. Hier hoort uiteraard ook een telefoonnummer bij. Je hebt de mogelijkheid om een “speciaal” telefoonnummer te gebruiken, want met dit speciale telefoonnummer kun je specifieke informatie meegeven zodat je het terug kunt zien in Google Analytics. Zo weet je

precies hoe de klant zich heeft georiënteerd (organisch of betaald). Meer informatie over hoe je een speciaal telefoonnummer kan instellen is hier te lezen.


Lokale linkbuilding

Nu je weet hoe je de webshop moeten optimaliseren en hoe je Google My Business moet instellen ben je klaar voor de laatste stap: lokale linkbuilding. Je kunt lokale linkbuilding op twee verschillende manieren uitvoeren om een toppositie binnen de lokale zoekresulaten te krijgen.

Hoe verkrijg je lokale vermeldingen

Lokale vermeldingen zijn voor de zoekmachine sterke signalen waar de vestiging daadwerkelijk is gevestigd. De juiste NAP-gegevens (liefst met een link naar de vestigingspagina) is een sterk signaal voor Google. Er zijn twee verschillende soorten lokale vermeldingen:

1. Gestructureerde vermeldingen

Op het internet zijn verschillende bedrijvengidsen te vinden. Door dit soort bedrijvengidsen vind je bijvoorbeeld in één overzicht alle herenmodewinkels in Rotterdam. Vanuit SEO-oogpunt zijn dit hele interessante vermeldingen, omdat de zoekmachine begrijpt dat deze webshops zijn opgezet om locaties met de bezoekers delen.

Afbeelding 17 vermelding in de Telefoongids voor lokale zoekresultaten.png

Afbeelding 18: vermelding in de Telefoongids voor lokale zoekresultaten

Hieronder vind je een lijstje met 5 waardevolle bedrijvengidsen. Plaats je NAP-gegevens op deze bedrijvengidsen:

2. Ongestructureerde vermeldingen
Naast het plaatsen van de NAP-gegevens op bedrijvengidsen adviseer ik je ook om je NAP-gegevens op allerlei websites, blogs en onder andere socialmedia-accounts te plaatsen.

Afbeelding 18 plaats je NAP-gegevens ook op  socialmedia-accounts.png

Afbeelding 19: plaats je NAP-gegevens ook op socialmedia-accounts  

Benader (lokale) bloggers 

Bloggen en vloggen is op het moment van schrijven (mei 2017) een trend die je kan helpen bij lokale SEO. Er zijn veel bloggers die hun blog ter beschikking stellen om een advertentie over een productassortiment of winkel te schrijven. Ga na of deze bloggers bij jouw vestiging in de buurt wonen en vraag of zij (tegen een kleine vergoeding) willen rondkijken in de winkel en daar een blogpost over willen schrijven. Vaak vinden bloggers dit ontzettend leuk. Vraag of de blogger een link (inclusief NAP-gegevens) die verwijst naar de lokale winkelvestigingspagina opneemt in de blogpost. Een voorbeeld hiervan is deze blog. 

Met de bovenstaande tips is het mogelijk om hoog te ranken in de lokale zoekresultaten. Heb je vragen of opmerkingen? Plaats hieronder dan een reactie, schrijf je in op onze nieuwsbrief en volg mij op LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste SEO & e-commercetrends.

Bekijk het SEO-onderzoek verricht onder (online) drogisten

Blogger

Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany
Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany

Mark heeft meerdere jaren ervaring met het optimaliseren van webshops om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten (SEO). Hij houdt nauwlettend de voortgang van projecten in de gaten om het gewenste eindresultaat voorbij te streven. Mark blijft op de hoogte van de laatste SEO-trends door het volgen van seminars, webinars en het lezen van blogs. Daarnaast publiceert hij regelmatig SEO gerelateerde artikelen om zijn kennis te delen.

E-mail: m.trieling@ism.nl

Blogger

Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany

E-mail: m.trieling@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina