Dit heb je gemist bij onze SEO-masterclass

smaster_banner2.png

Zoekmachine-optimalisatie voor webshops is anders dan voor reguliere websites. Op donderdag 26 oktober kwamen e-commercemanagers, CEO's, CMO's, SEO-specialisten én marketeers naar de Van Nellefabriek om onze tweede SEO masterclass van dit jaar bij te wonen. In deze blog lees je wat je hebt gemist.    


Inhoud

Direct naar: 

  1. Sessie 1: SEO in je DNA
  2. Sessie 2: on page SEO
  3. Sessie 3: topnavigatie
  4. Sessie 4: lokale SEO

Leesduur: 8 minuten

Print de blog

 smaster_dna.png

‘SEO in je DNA’; wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League te winnen?

Spreker: Kees Beckeringh

Met alleen goede SEO-specialisten wint een bedrijf tegenwoordig de oorlog niet meer. Om SEO te laten floreren moeten er ook van andere kanten zeilen worden bijgezet. Tijdens mijn introductielezing verkondigde ik m'n visie op SEO 2.0. De belangrijkste take-aways vind je hieronder.


Vereiste nr. 1: draagvlak & interesse
Door trainingen te geven aan stakeholders, successen te delen en het bewustzijn rondom SEO te vergroten kunnen SEO-specialisten zelf bijdragen aan het succes van hun jaarstrategie. Dit creëert namelijk draagvlak en interesse bij beslissingsmakers.


Vereiste nr. 2: Interne capaciteit

Zonder voldoende interne capaciteit is het virtueel onmogelijk om SEO-campagnes tot een succesvol einde te brengen. Een veelgemaakte fout is om één verantwoordelijke te hebben voor zowel het uitvoeren als de eindverantwoording. Door de marketingmanager de uitvoerende taken te laten delegeren in plaats van uitvoeren kunnen SEO-processen goed gestroomlijnd worden.


Vereiste nr. 3: Infrastructuur

Bij SEO-voorstellen komt er veel techniek om de hoek kijken. Zorg daarom voor een SEO-vriendelijke technische infrastructuur, waarbij aangekaarte issues snel bij het juiste adres aankomen.


Vereiste nr. 4: Zit niet stil
SEO is een doorlopend proces in een concurrerende markt. In deze dynamische omgeving staat stilstaan dan ook gelijk aan achteruitgang. Een proactieve houding vanuit het SEO-team is dan ook een basisvereiste om de concurrentie voor te blijven.

 

 

 smaster_analytics (2).png

On page SEO voor e-Commerce

Spreker: Jens Olsthoorn

Wat zijn de best practices bij het optimaliseren van content en techniek? Jens Olsthoorn gaf tijdens de masterclass zijn 7 belangrijkste tips voor e-commerce sites uit de doeken.

  • Tip 1: Verricht een sterkte/zwakte-analyse om je SEO-strategie te definiëren
  • Tip 2: Gebruik altijd een zoekwoordenonderzoek als vertrekpunt
  • Tip 3: Koppel je zoekwoordenonderzoek aan customer journey fases voor extra effectiviteit. Niet iedere zoekopdracht staat immers gelijk aan een hoge kopersintentie. Door hier rekening mee te houden zorg je voor een mooie aansluiting tussen content en bezoekersinteresse!
  • Tip 4: Optimaliseer je productfilters en -categorieën op eigenschappen waar veel naar gezocht wordt
  • Tip 5: Voorkom zoekwoordcannibalisatie en duplicate content door je website-structuur eenvoudig te houden
  • Tip 6: Zorg voor interne links naar je belangrijkste pagina’s
  • Tip 7: Plaats enkel kwaliteitscontent op je belangrijkste pagina’s

Kortom, door op in je webshop in te spelen op trends en bezoekersinteresses, de juiste zoekwoorden voorrang te geven én belangrijke pagina’s een prominente plek te geven maak je je webshop zowel Google- als bezoekersvriendelijk!

 

 smaster_compass.png

Vinden wat je zoekt: hoe kom je tot de perfecte topnavigatie voor UX en SEO

Spreker: Thomas Wolters
Nuttig voor de bezoeker én voor SEO: de topnavigatie behoort tot de belangrijkste onderdelen van iedere webshop. Toch wordt deze regelmatig ondergeoptimaliseerd. Tijdens zijn presentatie ging Thomas Wolters daarom uitgebreid in op hoe webshops hun topnavigatie optimaal in kunnen zetten ten gunste van zowel SEO als UX. Benieuwd naar de belangrijkste take-aways van Thomas’ presentatie?

  • Er bestaat geen universeel topnavigatie-format dat voor iedereen werkt. De perfecte topnavigatie wordt namelijk samengesteld aan de hand van inzicht in je doelgroep, kennis van relevante zoekwoorden en je assortiment.
  • Vergeet tijdens het ontwikkelen van je topnavigatie vooral je klant niet; zorg voor inzicht door overzicht. “If they can’t find it, they can’t buy it!”

 

 

SEO tips voor mode en fashion webshops

 smaster_gps.png

Hoe rank je op positie #1 in de lokale zoekresultaten?

Spreker: Mark Trieling
Google toont zoekresultaten steeds vaker op basis van locatie. Als je fysieke winkels hebt kun je hier dus slim op inspringen. Mark Trieling lichtte toe welke aanpassingen je in de webshop moet doorvoeren om hoog in de lokale zoekresultaten van Google te ranken. 

Het inzetten op local SEO is weliswaar populair, maar lang niet altijd even relevant. Mark besprak daarom hoe je kunt ontdekken of deze optimalisatievorm iets voor jouw bedrijf is. Ook gaf hij verschillende tips waarmee de deelnemers hun website konden optimaliseren. De belangrijkste take-aways:

  • Local SEO is alleen interessant wanneer je lokaal georiënteerde markt groot genoeg is
  • Laat informatie over winkelvestigingen terugkomen in de topnavigatie, de winkeloverzichtspagina en productdetailpagina’s
  • Zorg voor unieke content op iedere vestigingspagina
  • Geef je lokale rankings een boost met behulp van linkbuilding


Meer weten over SEO voor online retailers? Download dan gratis de onderstaande whitepaper voor meer praktische tips! 

SEO tips voor mode en fashion webshops

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina