• Homepagina
  • Blog
  • Scherp je e-commerce SEO aan met de nieuwe URL Inspectie Tool van Google Search Console

Scherp je e-commerce SEO aan met de nieuwe URL Inspectie Tool van Google Search Console

blog-gsc-banner

Google lanceerde begin dit jaar de nieuwe versie (bèta) van Search Console. De bèta geeft een frissere uitstraling, 16 maanden aan data (voorheen 3 maanden) en betere mogelijkheden om indexatieproblemen en oplossingen te achterhalen. De nieuwe Search Console is echter nog niet af. Op 25 juni 2018 voegde Google een nieuwe bouwsteen aan de bèta toe: de URL-inspectietool. Wat deze functionaliteit inhoudt en wat de toepassingen voor webshops zijn lees je in deze blog.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Wat is de URL-inspectietool?
  2. Wat kun je ermee?
  3. Conclusie

 PDF van deze blog

Leestijd: 5 minuten

 

Wat is de URL-inspectietool?

Met de URL-inspectietool is het mogelijk om een URL in te dienen en uitgebreide informatie op te vragen met betrekking tot crawling en indexering. Google geeft daarmee antwoord op de volgende vragen:

 

  • Is de URL geïndexeerd?
  • Mag de URL wel geïndexeerd worden?
  • Is de URL opgenomen in een sitemap? Zo ja, in welke?
  • Wanneer is de laatste keer geweest dat Google de URL heeft gecrawld?
  • Mag de URL überhaupt gecrawld worden of wordt deze geblokkeerd?
  • Heeft Google de pagina ook succesvol kunnen ophalen van de server?

  •  Heeft de URL een canonical URL? Zo ja, naar welke pagina verwijst deze?
  • De pagina die Google als canonical URL heeft geselecteerd.

 

 blog-gsc-1

Afbeelding 1: een scan van de sitemap van tuincentrum.nl

 

Wat kan ik met de URL-inspectietool?

De vraag is natuurlijk wat je met deze informatie kan en wanneer het interessant is om deze functionaliteit te gebruiken. Daarom heb ik een veelvoorkomend scenario van onze klanten uitgewerkt. In dit scenario kijk ik naar drie verschillende onderdelen van de URL-inspectietool:

#1 De laatste crawldatum

#2 Door gebruiker opgegeven canonical URL

#3 Door Google geselecteerde canonical URL

 

Indexatie terugdringen

Een veelvoorkomend scenario bij onze klanten is dat ze teveel URL’s met magere content laten indexeren. Een voorbeeld hiervan zijn filterpagina’s. Sommige filterpagina's verschillen in de basis niet van de categoriepagina, maar worden soms toch geïndexeerd. Als dit met ieder mogelijke filtercombinatie gebeurt (dit kan tot in de miljoenen URL’s lopen), is dit nadelig voor SEO en is het belangrijk om indexatie terug te dringen.

 Blogposts_Jens_platformfout

Afbeelding 2: ongewenst geïndexeerde pagina's 

 

Het terugdringen van indexatie kan door te werken met canonical URL’s. Met een canonical URL vertellen we Google dat een overbodige filterpagina slechts het kleine broertje is van de categoriepagina – en dat we dit kleine broertje niet willen laten indexeren. Binnen de filterpagina geven we dan de categoriepagina op als canonical URL.

Een voorbeeld van een filterpagina:      https://www.tuincentrum.nl/kamerplanten/filter/20-40cm

Een passende canonical URL is in dit geval: https://www.tuincentrum.nl/kamerplanten

Google's hanteerbeleid bij canonicals

Er bestaat echter geen zekerheid dat Google de canonical altijd respecteert. Als Google de canonical respecteert, dan heeft dat als gevolg dat de filterpagina uit de index wordt gehaald. Als Google de canonical niet respecteert, dan blijft de filterpagina gewoon in de index bestaan.

Of Google de canonical respecteert hangt af van meerdere factoren. De belangrijkste hiervan is dat het kleine broertje ook echt sprekend moet lijken op het grote broertje. Dat betekent: dezelfde meta tags, dezelfde content, dezelfde gestructureerde data. Bij grote verschillen zal Google de canonical vaak overrulen.

 

Blogposts_Jens_crawlers-gonna-crawl

Afbeelding 3: met canonical tags worden ongewenste indexaties zo goed mogelijk voorkomen

 

Waar zit de toegevoegde waarde van Google’s nieuwe URL-inspectietool in dit verhaal? In dit scenario worden de canonicals geïmplementeerd op de filterpagina’s. Na de implementatie willen we goed monitoren of Google de canonicals respecteert. Je moet je voorstellen dat Google miljoen filterpagina’s opnieuw moet crawlen en dat daar normaal gesproken vele weken overheen gaat.

We willen echter zo snel mogelijk inzichtelijk krijgen of de canonicals werken. Als we snel zien dat Google de canonical overruled, kunnen we besluiten om de pagina’s meer overeenkomstig te maken.

Voorheen was er al altijd een mate van onzekerheid als we zagen dat Google bepaalde filterpagina’s in de index bleven bestaan. Het was moeilijk in te schatten of:

  • Google een URL al had gecrawld, maar de canonical bewust niet respecteerde
  • Google de URL nog niet had gecrawld en daarom nog geen kans had gekregen om de filterpagina uit de index te halen.

Welk verschil maakt de inspectietool?

Met de URL-inspectietool is dit nu een stuk sneller inzichtelijk te krijgen. Daarmee verlies je minder tijd en kun je sneller bijsturen. Zo kunnen we een filterpagina indienen om te zien of Google de URL überhaupt gecrawld heeft. Vervolgens kunnen we kijken of Google de canonical URL inderdaad respecteert. Steekproefgewijs testen we dan of onze oplossing werkt.

Indexatie opschroeven

Voor sommige webshops is het probleem juist omgedraaid: zij willen méér URL’s indexeren. Zo kan het gebeuren dat veel producten helemaal niet geïndexeerd zijn, maar wel prima als landingspagina kunnen dienen voor SEO. Dit kan gebeuren wanneer bijvoorbeeld de productteksten te veel op elkaar lijken. Ook dit kan je met de URL-inspectietool inzichtelijk krijgen. Je ziet dan dat Google zelf een andere pagina als canonical URL kiest.

De toepassingen van de URL-inspectietool blijven niet beperkt tot achterhalen of canonicals worden gerespecteerd. Ieder ander technische wijziging die je aan je platform doorvoert m.b.t. crawling of indexatie kan je met de URL-inspectietool eenvoudig controleren. Het mooie is dat je direct te zien krijgt wanneer de URL voor het laatst is gecrawld, zodat je nooit meer met de twijfel zit of Google al een bezoekje heeft gebracht.

 

Conclusie

De nieuwe URL-inspectietool biedt dus op een laagdrempelige manier interessante inzichten op het gebied van technische SEO. De functionaliteit is vooral bedoeld om steekproefgewijs URL’s te controleren en niet om URL’s in grote aantallen tegelijk te analyseren. Voor dit soort bulkanalyses is de Index coverage in Search Console een goede functionaliteit.

Deze twee functionaliteiten sluiten daarom goed op elkaar aan. Er kan enerzijds gekeken worden welke technische SEO-problemen een website heeft en anderzijds of de verbeterpunten die hieruit voortvloeien het gewenste effect hebben. Bovendien is de tool makkelijk in gebruik te nemen en is Google weer een stap dichterbij om het leven van veel SEO-marketeers makkelijker te maken.

Is de nieuwe Search Console hiermee af? Dat zeker niet. We raden aan om voorlopig nog de oude en nieuwe versie van Search Console naast elkaar te gebruiken. Hoewel de nieuwe versie steeds meer vorm begint te krijgen, zijn nog niet alle functionaliteiten overgezet. Twee voorbeelden hiervan zijn de fetch & render functie en robots.txt-tester, die beide op het moment van schrijven nog niet in de nieuwe versie zitten.

 

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen omtrent technische SEO en Google Search Console? Abonneer je dan op de ISM eCompany-nieuwsbrief of voeg me toe op LinkedIn!

 

 New call-to-action

 

Blogger

Jens Olsthoorn, SEO consultant
Jens Olsthoorn, SEO consultant

E-mail: j.olsthoorn@ism.nl

Blogger

Jens Olsthoorn, SEO consultant

E-mail: j.olsthoorn@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina