• Homepagina
  • Blog
  • 8 tips om geen omzet mis te lopen met Google afbeeldingen

8 tips om geen omzet mis te lopen met Google afbeeldingen

google-images-143148_1280.png

Hoe kunt u als webshop eigenaar maximaal profijt halen uit Google Afbeeldingen door de juiste statistieken te achterhalen? En hoe kunt u uw afbeeldingen en de vindbaarheid hiervan volledig optimaliseren? In deze blog wordt er onder andere antwoord gegeven op deze vragen.

In een online aankoopproces starten veel consumenten met oriënterend zoeken naar producten. Denk aan het opdoen van ideeën voor uw huis of tuin, maar ook voor horloges, sieraden en kleding. Er is in deze gevallen een behoefte gesignaleerd, maar het is nog niet geheel duidelijk hoe deze behoefte vervuld kan worden. Natuurlijk helpt Google de consument om deze behoefte te vervullen door hen  te wijzen op de “beste” aanbieders. Dit doet Google onder andere met Google Adwords, Google Shopping en via de natuurlijke zoekresultaten. Waar deze kanalen echter nog vaak te kort schieten is het visuele aspect: Het vergelijken van de uiterlijke kenmerken van producten. “Eerst maar eens kijken welke salontafels leuk zouden passen in mijn woonkamer, voordat ik ga kijken waar ik deze kan kopen”. 

Een kanaal dat goed inspeelt op deze gedachtegang is het social media platform Pinterest. Via zogenaamde online prikborden raken miljoenen gebruikers geïnspireerd door de nieuwste mode en woonideeën, waarbij regelmatig de eerste stap in een aankoopproces bewust of onbewust al wordt gezet. De explosieve groei van dit platform en de toenemende inzet hiervan als e-Commerce kanaal toont aan dat oriënterend zoeken naar producten en online inspiratie opdoen niet onderschat mogen worden als onderdeel van een online aankoopproces. Pinterest is echter niet het enige platform dat hier mogelijkheden voor biedt. Ook Google heeft hier al zo’n beetje sinds haar oprichting een oplossing voor, welke luistert naar de naam “Google Afbeeldingen”. Steeds vaker wordt dit kanaal dan ook gebruikt als middel om oriënterend te zoeken naar producten. De bijdrage hiervan op e-Commerce & branding gebied, is echter nog lang niet bij iedere webshop eigenaar doorgedrongen. In dit artikel wordt daarom uitgelicht hoe u als webshop eigenaar maximaal profijt haalt uit Google Afbeeldingen door de juiste statistieken te achterhalen en analyseren, en hoe u uw afbeeldingen en de vindbaarheid hiervan volledig kunt optimaliseren.

 

Ww1

 

Google Afbeeldingen als inspiratie en oriëntatie middel

Google Afbeeldingen biedt verschillende voordelen ten opzichte van andere verkeerskanalen, vooral op visueel gebied. Wanneer men oriënterend aan het zoeken is naar producten en daarbij voornamelijk let op stijl, kleur, smaak en vorm, speelt de latere aankoop van een product op dat moment vaak nog geen rol. Antwoorden op prijzen, verzendkosten en levertijden zijn op dat moment dus nog niet van belang. Antwoorden op uiterlijke kenmerken en visueel karakter des te meer. Google Afbeeldingen kan hierbij dan ook veel hulp bieden op gebieden van:

  • Inspiratie opdoen
    Zoeken naar bijvoorbeeld een steigerhouten salontafel in Google Afbeeldingen geeft een impressie van zowel verschillende typen steigerhouten salontafels, als van verschillende settingen en bijpassende meubels of decoraties.
  • Het gewenste zoekwoord achterhalen
    Wanneer men niet exact weet welke zoekterm te gebruiken, kan Google Afbeeldingen helpen deze term te achterhalen door een brede zoekopdracht uit te voeren en op de afbeelding te klikken die overeenkomt met hetgeen waarnaar u op zoek bent.
  • Meerdere aanbieders in één keer vergelijken
    Google Afbeeldingen gebruiken is een snelle manier om in één keer honderden producten van meerdere aanbieders visueel met elkaar te vergelijken. Dit werkt in veel gevallen sneller en overzichtelijker dan deze producten per webshop te bekijken. Zeker wanneer het aanbod per webshop van dit producttype niet groot is.

Google Afbeeldingen is daarom een belangrijke plek voor uw webshop om het beste antwoord te geven op de vraag van de consument. Dit zorgt niet alleen voor extra verkeer naar uw webshop, maar is ook goede manier om online extra zichtbaar te zijn en daarmee aan uw branding te werken.

 

Inzicht verkrijgen in bezoeken via Google Afbeeldingen

Om goed vindbaar te zijn in Google Afbeeldingen, dienen uw productafbeeldingen zoveel mogelijk geoptimaliseerd te worden volgens de maatstaven van Google. Eerst is het echter zaak om inzicht te krijgen in het gedrag van de huidige verkeersstroom die via Google Afbeeldingen uw webshop binnenkomt. Hiermee kunt u waardevolle informatie achterhalen, die later weer gebruikt kan worden bij het optimaliseren van afbeeldingen. Hiervoor maken we gebruik van Google Analytics.

Waar verkeer vanuit Google Afbeeldingen vroeger nog binnenkwam via images.google.com, valt dit verkeer tegenwoordig onder Google.{landextensie} (Google.com, google.nl, etc.) . Dit maakt het iets lastiger om verkeer vanuit Google Afbeeldingen te herleiden, maar gelukkig helpt het volgende geavanceerde segment hierbij. Met een geavanceerd segment is het mogelijk om subsecties van het verkeer naar uw webshop te isoleren en te analyseren. Gebruik dit segment om direct te zien welke sessies in Google Analytics afkomstig zijn van Google Afbeeldingen en te analyseren hoe dit verkeer zich binnen uw webshop gedraagt.

Hoe te gebruiken?

  • Klik op de link
  • Selecteer de Google Analytics weergave waarvoor u dit segment wilt gebruiken
  • Klik op ‘Maken’
  • Klik op ‘Opslaan’

Binnen Rapportage kunt u het aangepaste segment als volgt toevoegen:

 

Ww2

Ww3

 


De volgende secties in Google Analytics helpen u een volledig beeld te geven van het gedrag van deze bezoekers.

  • Bestemmingspagina’s
    De bestemmingspagina is de pagina waar bezoekers direct op landen nadat zij op een afbeelding in Google Afbeeldingen hebben geklikt. Ga naar Bestemmingspagina’s om te zien hoeveel sessies en opbrengsten per bestemmingspagina afkomstig zijn van Google Afbeeldingen. Ook het bounce percentage, aantal bezochte pagina’s en de gemiddelde sessieduur verschaffen waardevolle informatie over de relevantie en effectiviteit van de afbeelding en de bijbehorende bestemmingspagina. Gebruik deze data om te achterhalen waarom deze pagina’s beter worden gevonden via Google Afbeeldingen dan andere pagina’s, zodat u ook uw andere afbeeldingen kunt optimaliseren.

Ww4

  • Uitstappagina’s
    In deze sectie vindt u het aantal bezoekers terug dat de site verlaat vanaf een specifieke pagina. Komen er op een pagina veel bezoekers binnen via Google Afbeeldingen, maar is het uitstappercentage erg hoog? Bekijk dan of de bestemmingspagina goed aansluit bij de afbeelding en waar u deze nog kunt verbeteren. Wellicht sluit de gebruikte afbeelding beter aan bij een andere bestemmingspagina.

 

Ww5

  • Sitesnelheid
    Zorgen de afbeeldingen die u gebruikt niet voor te lange laadtijden? In deze sectie is waardevolle data over paginatiming en snelheidsverbeteringen terug te vinden. Bekijk in de subsectie Paginatiming de gemiddelde laadtijden van de pagina’s die bezocht worden vanuit Google Afbeeldingen om te achterhalen of deze laadtijden niet te hoog zijn. Indien dit het geval is, bekijk dan bij Suggesties voor snelheid hoe u deze laadtijden kunt verbeteren voor een betere gebruikerservaring. (zie ook tip 3 in het volgende gedeelte over afbeeldingen optimaliseren).

Ww6

Ww7

 

Nu u inzicht heeft in het gedrag van de bezoekers vanuit Google Afbeelding, is het zaak om deze data goed te analyseren en te achterhalen waar de verbeterpunten liggen. Vervolgens kunt u aan de slag met het optimaliseren van de afbeeldingen.

 

Afbeeldingen optimaliseren voor Google Afbeeldingen: 8 tips

Google is (nog) niet goed in staat om uit de afbeelding direct op te maken waar deze uit bestaat. Wanneer een webshop dus een afbeelding van een steigerhouten salontafel op één van de productpagina’s heeft staan, zal Google niet uit zichzelf kunnen bepalen dat er daadwerkelijk een steigerhouten salon tafel in deze afbeelding is te zien. Gelukkig kunnen we Google hierbij een handje helpen door indicaties te geven van wat er wordt afgebeeld én waarom deze afbeelding relevant is voor een goede positie in Google Afbeeldingen. Pas onderstaande 8 tips toe om goed en effectief gevonden te worden met uw productafbeeldingen.

  1. De alt tag
    De alt tag is de tekst die wordt getoond wanneer een afbeelding niet weergegeven kan worden. Deze tekst wordt ook getoond wanneer u met uw muis over een afbeelding beweegt. Zorg ervoor dat deze alt tag een relevante tekst bevat die de afbeelding in enkele steekwoorden goed omschrijft en waar genoeg zoekvolume op zit. Google gebruikt deze tekst om te bepalen wat er wordt afgebeeld. Houd er rekening mee dat de volgorde van deze steekwoorden van belang is en er bijvoorbeeld meer gezocht wordt op “salontafel steigerhout” dan op “steigerhouten salontafel”. Analyseer daarom van tevoren aan de hand van uw webshop statistieken welke zoektermen uw klanten gebruiken of raadpleeg de Google Adwords Keyword Planner (Een Adwords account is verplicht). Omdat “salontafel steigerhout” een vrij algemene term is voor een product waarvan vaak meerdere varianten verkrijgbaar zijn, is het raadzaam om deze term aan te vullen met specifiekere informatie. In dit geval kan dat bijvoorbeeld de afmeting van het product zijn.

  2. De bestandsnaam
    Wanneer u de afbeelding voor het eerst opslaat, zal Google deze beter kunnen indexeren als “salontafel steigerhout” wanneer deze salontafel-steigerhout-110x110.jpg heet dan bijvoorbeeld qr36745pk001.jpg. Gebruik daarom net als voor de alt tag een bestandsnaam die belangrijke zoekwoorden in de juiste volgorde bevat. De bestandsnaam van een afbeelding kun u in de broncode van een pagina terugvinden onder img src=“”.

    Ww8 (1)


  3. Formaat 
    Zorg dat de afbeelding die u gebruikt van goede kwaliteit en niet te groot is. Zware afbeeldingen zorgen voor langere laadtijden van de landingspagina en ook snelheid is een belangrijke factor voor Google op het gebied van SEO. Daarnaast hebben de meeste bezoekers zo’n 3 seconden geduld bij het laden van een webshop op een desktop of tablet en 5 seconden op een mobiel device. Zowel voor Google als voor gebruiksvriendelijkheid is het daarom van belang dat de laadtijden door afbeeldingen zoveel mogelijk geminimaliseerd worden. In veel gevallen neemt een .PNG extensie (afbeelding.png) minder ruimte in gebruik dan een JPG extensie. Voor beide typen extensies is het echter mogelijk om de afbeeldingen minder ruimte in te laten nemen zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Hiervoor zijn online tools verkrijgbaar zoals JPEGmini of Smush.it.

    Ww9

  4. Context
    Een geoptimaliseerde afbeelding die voldoet aan bovenstaande punten en daarmee goed aansluit op de bijbehorende landingspagina, draagt bij aan de algemene vindbaarheid van deze pagina in de organische zoekresultaten. Andersom is dit ook het geval en zal een geoptimaliseerde landingspagina die aansluit op de bijbehorende afbeelding, op haar beurt bijdragen aan de vindbaarheid van deze afbeelding in Google Afbeeldingen. Zorg daarom dat de productomschrijving, headers, meta title en URL van de landingspagina overeenkomen met hetgeen waarop u met de afbeelding gevonden wilt worden.

  5. Originele, opvallende afbeelding
    Om dezelfde reden waarom Google niet van gekopieerde content op webshops houdt, geeft Google ook de voorkeur aan originele, unieke afbeeldingen. Het is dan ook een stuk eenvoudiger om nieuwe, unieke en kwalitatieve productafbeeldingen goed in Google Afbeeldingen geïndexeerd te krijgen, dan een afbeelding die al door verschillende andere webshop wordt gebruikt. Daarnaast zorgt u er met een originele afbeelding voor dat u meer opvalt tussen de andere zoekresultaten in Google Afbeeldingen en dit draagt weer bij aan een hoger doorklikratio.

    Hint: Neem nog eens een kijkje naar de eerste afbeelding in dit artikel. Welke soort afbeelding ziet u vaker terugkomen? Saaie, veelgebruikte productafbeeldingen met een witte achtergrond? Of originele afbeeldingen in een toepasselijke setting?

  6. Meerdere afbeeldingen per productpagina
    Niet alleen omdat online consumenten graag verschillende afbeeldingen van een product zien, maar ook voor de vindbaarheid in Google Afbeeldingen, is het aan te raden meerdere productafbeeldingen per productpagina te tonen. Plaats hierbij foto’s van de steigerhouten salontafel vanuit verschillende invalshoeken of in verschillende interieuropstellingen. Gebruik voor iedere afbeelding een unieke alt tag en bestandsnaam en vergroot de kans op een betere zichtbaarheid in Google Afbeeldingen.

    Ww 10

  7. Werk aan uw branding
    Ook wanneer gebruikers van Google Afbeeldingen niet doorklikken en op uw webshop terecht komen kunt u met uw afbeeldingen wel in beeld komen bij uw doelgroep. Door uw bedrijfsnaam en webshop URL duidelijk te verwerken in uw afbeeldingen zorgt u voor extra branding van uw bedrijf. Gebruikers die dit hebben opgemerkt en bewust of onbewust hebben onthouden, zullen een volgende keer dat zij in aanraking komen met een advertentie of zoekresultaat van uw webshop gemiddeld sneller hierop klikken. zoals onderstaande salontafel van 123steigerhout.nl.

    Ww 11

  8. Test uw afbeeldingen
    Net als het optimaliseren vande conversie van uw webshop en de bijbehorende campagnes, is ook het optimaliseren van afbeeldingen een continu proces. Wellicht wordt de ene afbeelding beter gevonden in Google, maar zorgt de andere voor een beter doorklikratio of een hogere conversie. Teveel afbeeldingen plaatsen op een pagina kan voor hogere laadtijden zorgen en daarmee invloed hebben op bezoekersaantallen en doorklikratio. Meerdere afbeeldingen kunnen aan de andere kant weer een positieve invloed hebben op de gebruikerservaring en daarmee op de conversie van de webshop. De enige manier om erachter te komen welke verhouding voor uw webshop het best werkt is door dit continu te testen en door te meten met behulp van uw webshop statistieken. Hiermee komt u erachter welke variaties het best werken op het gebied van:
  • Aantal productafbeeldingen per product pagina
  • Aantal productafbeeldingen per categoriepagina
  • Voorkeur van bezoekers voor een bepaalde invalshoek van een afbeelding (ook een korte vragenlijst hierover op uw webshop kan hierbij van grote waarde zijn)
  • Afbeeldingen die de meeste bezoekers/conversies opleveren vanuit Google Afbeeldingen.

    U kunt optimaal gebruikmaken van Google Afbeeldingen als e-Commerce kanaal dankzij inzicht in het verkeer dat via Google Afbeeldingen op uw webshop terechtkomt, de kennis om deze afbeeldingen te optimaliseren en het continu doormeten, testen, analyseren en verder optimaliseren hiervan. Daarnaast draagt deze optimalisatie bij aan de algehele vindbaarheid in de organische zoekresultaten, maar ook aan user experience en conversie. Reden genoeg om direct aan de slag te gaan en uw webshop in al deze opzichten te verbeteren. 

 

 

Blogger

Wouter Wensing
Wouter Wensing

Team Lead Webanalytics & Conversion Wouter Wensing is Team Lead Webanalytics & Conversion. Hij zorgt voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Vliegtickets.nl, Hunkemöller, AS Adventure en Lucardi.

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina