• Homepagina
  • Blog
  • Google Ads-regels: wat zijn het en hoe zet je ze in?

Google Ads-regels: wat zijn het en hoe zet je ze in?

google adwords 2

Tijd besparen en meer omzet realiseren: dat is de belofte van automatisering. Google Ads-regels is een vorm van automatisering, maar regelmatig behalen marketeers niet het succes ermee wat ze ermee voor ogen hadden. Soms leiden verkeerde instellingen zelfs tot omzetverlies! In deze blog lees je hoe je een Google Ads-regel instelt en vind je twee voorbeelden van regels voor het automatisch op- en afbieden.

Inhoud

Direct naar: 


Leestijd: 5 minuten

 

Wat zijn Google Ads-regels?

Google Ads-regels maken gebruik van het als dit, dan dat-principe en kunnen veel acties binnen je account uitvoeren, denk aan:

  • Je campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties activeren of pauzeren
  • Je zoekwoorden op- of afbieden
  • Je via e-mail op de hoogte brengen van accountprestaties

 

Per regel geef je voorwaarden waaraan de campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de actie. Je hebt veel vrijheid in het opstellen van je voorwaarden. Zo kan je KPIs (zoals aankopen, klikken of vertoningen), labels, campagnenamen en zoekopdrachten die een bepaald woord bevatten gebruiken. Handig, want door die vrijheid kun je bijvoorbeeld alle zoekwoorden die de afgelopen dertig dagen geen omzet hebben opgeleverd pauzeren. Dat scheelt weer geld wat je in je winstgevende campagnes kunt steken!

 

Hoe maak je een Google Ads-regel?

Dat doe je in slechts elf stappen die je in het onderstaande stappenplan leest. 

Stap 1# ga in Google Ads naar het Tools-menu, zoals je ziet in afbeelding 1.

 

Stap 2# klik op ‘Regels’ onder het kopje ‘Bulkacties’, zoals je ziet in afbeelding 1.

Google ads regels

Afbeelding 1: stap 1 en 2 in het stappenplan om een Google Ads-regel in te zetten

 

Stap 3# maak een nieuwe regel aan

Dit doe je door op de blauwe ronde plus-knop te klikken, linksboven in je scherm. 

 

Stap 4# kies een soort regel

In dit voorbeeld kies ik voor een advertentieregel. 

 

Stap 5# kies een type regel, zoals je ziet in afbeelding 2

Deze handeling voert de regel voor je uit. Voor een advertentieregel, kan je kiezen uit: ‘Advertenties onderbreken’, Advertenties inschakelen’ en ‘E-mail verzenden’. 

stappenplan inzetten google ads regel

Afbeelding 2: stap 5 t/m 11 in het stappenplan om een Google Ads-regel in te zetten

 

Stap 6# geef aan op welke advertenties je de regel wilt toepassen

Je kan de regel toepassen op alle advertenties van campagnes, advertenties van ingeschakelde of onderbroken advertenties, advertenties in geselecteerde campagnes of advertenties in geselecteerde advertentiegroepen.

 

Stap 7# voeg extra vereisten toe waar de advertenties van de regel aan moeten voldoen

Deze stap is optioneel. Wil je nog extra vereisten toevoegen waar de advertenties van de regel aan moeten voldoen? Doorloop dan deze stap. Je kan in deze stap bijvoorbeeld KPI’s en advertentieteksten toevoegen als voorwaarden voor je regels.

 

Stap 8# stel de frequentie in voor het uitvoeren van de regel

Een regel kan je eenmalig, dagelijks, wekelijks of maandelijks uitvoeren. Kies ook het tijdstip waarop je de regel wilt uitvoeren. Hierna geef je aan op basis van welke hoeveelheid data Google de voorwaarden van de regel moet evalueren. Het handigste is om deze gelijk te trekken met de frequentie.  

 

Stap 9# kies of je de resultaten van de regel naar je e-mailadres wil laten sturen.

Dit is optioneel, je kan er ook voor kiezen om dit niet te doen.

 

Stap 10# geef je regel een naam

 

Stap 11# sla de regel op

De regel is nu opgesteld. 

 

Doe je voordeel met Google Ads-regels

Het instellen van een Google Ads-regel is niet moeilijk. Maar er daadwerkelijk voordeel uit halen wel. Ik laat je aan de hand van twee voorbeelden zien hoe je dit doet:

 

Voorbeeld 1: automatisch afbieden van slecht presterende zoekwoorden

Iedereen wil een doelstelling behalen met zijn of haar advertenties, maar elke organisatie heeft andere doelstellingen. Voor de één is het belangrijk om de kosten per transactie onder een bepaald bedrag te houden, terwijl het voor de ander belangrijk is om een bepaald rendement te behalen met een advertentie.

Hoogstwaarschijnlijk leveren niet alle zoekwoorden een even grote bijdrage aan het behalen van je doelstelling. Sterker nog, het is goed mogelijk dat een deel van je zoekwoorden veel geld kost en weinig opbrengt. Zonde, want dat budget had je ook aan goed presterende zoekwoorden kunnen besteden.

De Google Ads-regel die ik je aanraad, richt zich op zoekwoorden die systematisch slecht presteren. Wat slecht presteren voor jouw Google Ads-account betekent hangt af van je doelstelling en je prestaties. Als zoekwoorden een lange periode je advertentiebudget verbruiken, en ze dus niet bijdragen aan het behalen van je doelstellingen, dan kan je deze te allen tijde zien als slecht presterende zoekwoorden.

 

Zó bied je automatisch af op slecht presterende zoekwoorden

Het instellen van een Google Ads-regel voor het afbieden van dergelijke zoekwoorden is vrij eenvoudig. Geef in de voorwaarden aan dat de regel alleen van toepassing is op zoekwoorden die geen conversies opleveren, maar wel kosten maken die boven een bepaald bedrag uitkomen. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van het budget dat je dagelijks besteed, de periode waarnaar de regel moet kijken en hoe streng je de regel instelt.

Let op: het is belangrijk dat de regel voldoende data heeft per zoekwoord om te beoordelen. Heeft de regel namelijk te weinig data, dan kan het goed zijn dat de regel verkeerde zoekwoorden afbiedt. Kijk daarom goed naar de periode. Hou een periode van minimaal dertig dagen aan.

 

Voorbeeld 2: automatisch opbieden van goed presterende zoekwoorden

Haaks tegenover de voorgaande regel wil je zoekwoorden die juist goed presteren ten opzichte van je doelstelling opbieden. Het instellen van deze regel is vergelijkbaar met de voorgaande regel.

Allereerst stel je de voorwaarden in. Stel de regel zo in dat je de zoekwoorden selecteert die systematisch goed presteren. Wat goed presteren voor jouw Google Ads-account betekent hangt af van je doelstelling en je prestaties. Als zoekwoorden een lange periode weinig advertentiebudget verbruiken en veel omzet opleveren, en ze dus bijdragen aan het behalen van je doelstellingen, dan kan je deze zien als goed presterende zoekwoorden.

Daarnaast is het belangrijk dat je zoekwoorden selecteert waar nog ruimte is voor verbetering. Het heeft namelijk weinig zin om zoekwoorden op te bieden die al op de eerste positie staan. Neem bijvoorbeeld in de voorwaarde op dat Google Ads alleen zoekwoorden selecteert die een nummer drie positie of lager hebben. Zo zorg je ervoor dat deze goed presterende zoekwoorden nog beter gaan presteren.

Tot slot is het belangrijk dat je weer kijkt naar een lange periode, minimaal dertig dagen. Je wil namelijk alleen de zoekwoorden opbieden die systematisch goed presteren.

 

Regels instellen voor Google Ads is pas het begin

Er zijn allerlei soorten automatiseringen binnen Google Ads. Hoe verder je automatisering doorvoert, hoe volwassener je campagnes zijn. Frederick Vallaeys, één van de eerste vijfhonderd werknemers van Google, stelde een raamwerk voor het in kaart brengen van de volwassenheid voor automatisering. Er zijn vijf niveaus, waarbij niveau één voor starters is en niveau vijf nog niemand praktiseert. Het instellen van regels voor Google Ads behoort tot het eerste of tweede niveau.

 

Tip: lees in deze blog alles over de verschillende niveau's van automatisering

Haal meer uit je Google Ads-account

Als je de Google Ads-regels instelt voor de twee voorbeelden en deze periodiek laat draaien, dan zorg je ervoor dat je altijd je beste en slechtste zoekwoorden optimaliseert. Je besteed je advertentiebudget dus effectiever, je haalt meer omzet uit je advertenties en je houdt tijd over die je kunt besteden aan je SEA-strategie. Wil je meer tips voor het optimaliseren van je advertenties? Download dan de onderstaande whitepaper met daarin zeven optimalisatietips voor webshops.

 

New call-to-action

 

Blogger

Feiko Bierman
Feiko Bierman

SEA-consultantVoor Feiko gaat er niets boven innoveren, testen en nieuwe oplossingen bedenken. Zijn doel? Processen doorlopend verbeteren en automatiseren, zodat SEA-consultants maximaal resultaat voor hun klanten kunnen behalen!

E-mail: f.bierman@ism.nl

Blogger

Feiko Bierman

E-mail: f.bierman@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina