• Homepagina
  • Blog
  • De succesformule voor Dynamische Remarketing in AdWords

De succesformule voor Dynamische Remarketing in AdWords

google-blog-ism.jpg

In juli was ik aanwezig bij de training over dynamische remarketing 2.0 van Google te Amsterdam. Na allereerst genoten te hebben van een prachtig uitzicht vanaf de vijftiende verdieping werd het hoofddoel voor deze middag bekend gemaakt: hoe behaal ik het meeste rendement op mijn dynamische remarketing campagnes? De tips die ik tijdens de Google-training kreeg deel ik via deze blog.

Wat is Dynamische remarketing?

Niet iedereen is bekend met dynamische remarketing campagnes. Het doel van remarketing is potentiële klanten die de webshop hebben verlaten, opnieuw verleiden om de webshop te bezoeken. Dit kan via simpele tekstadvertenties of banners die voor iedereen hetzelfde zijn.

Met dynamisch remarketing is de kans dat klanten weer surfen naar de webshop veel groter, want dan toont de een geautomatiseerde banner van Google de laatst bekeken producten van die klant.

Wanneer de bezoeker slechts één product heeft bekeken, zorgt de campagne ervoor dat de overige plaatsen in de banner worden opgevuld door vaak verkochte producten. De banners worden alleen getoond op website die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk. 

Dynamische remarketing banner

 

Afbeelding 1: een voorbeeld van een dynamische remarketing banner

 

6 praktische tips uit de training waarmee je het meeste rendement haalt uit je campagne

De tips die ik opsom gebruik ik zelf ook in dagelijkse praktijk. In mijn volgende blog deel ik resultaten.

Tip 1: controleer minimaal tien keer de aangemaakte doelgroeplijsten

Denk aan de winkelmand bezocht, afrekenen bezocht, etc. Het verkeerd instellen van de doelgroeplijsten is namelijk de meest gemaakte fout van dynamische remarketing. Je wilt heel specifiek bezoekers van een bepaald gedeelte van de webshop bereiken. Wanneer de lijsten verkeerd zijn opgesteld maak je onnodig veel kosten. Je krijgt wel meer bezoekers, maar het zijn geen kwalitatieve bezoekers. De campagne is dan niet efficiënt. Dynamische remarketing kan hierdoor ten onrechte worden afgeserveerd als “niet rendabel”.

Tip 2: gebruik de aankoopdatum

Maak verschil in het aantal dagen na bezoek aan de webshop. Maak bijvoorbeeld gebruik van de volgende advertentiegroepen:

Winkelmand bezocht (0 – 3 dagen)
Winkelmand bezocht (4 - 10 dagen)
Winkelmand bezocht (11 – 30 dagen)

Afrekenen bezocht (0 – 3 dagen)
Afrekenen bezocht (4 - 10 dagen)
Afrekenen bezocht (11 – 30 dagen)

Tip 3: bekijk in Google Analytics de Tijd tot aankoop

De tijd tot aankoop vind je in Google Analytics onder conversies > E-Commerce > Tijd tot aankoop. Hier vind je informatie over hoeveel dagen het duurt voordat de meeste mensen een aankoop doen. Zorg wel dat er is gekozen voor een tijdsperiode van minimaal een maand. Vervolgens is het belangrijk om de eerder besproken doelgroepen de juiste bieding mee te geven. Als je ziet dat de meeste transacties binnen vier tot tien dagen plaatsvinden, dan geef je deze groep de hoogste bieding.

Tip 4: gebruik tijd tot aankoop voor de frequentie cap

Naast de biedingen is de tijd tot aankoop ook interessant voor het instellen van de frequentie cap. De frequentie cap is hoe vaak een unieke bezoeker de banner per dag te zien krijgt. Wanneer de kans op een aankoop het grootst is, wil je uiteraard vaker in beeld komen.

Frequentie Cap

Afbeelding 2: Frequentie cap is te vinden onder campagne-instellingen bij Advanced settings

 

Tip 5: kies ecomm_pagetype

Zorg dat je bij het targeten van een specifieke pagina binnen de dynamische remarketing campagne geen gebruikmaakt van de URL mogelijkheid. Kies voor ecomm_pagetype. Hierdoor kan het geautomatiseerde systeem de goede producten tonen aan de juiste mensen.

 

Tip 6: voorkom dubbel bereik

Als laatste is het van groot belang dat de verschillende lijsten bij elkaar worden uitgesloten. Bezoekers die zowel de winkelmand en het afrekenen hebben bezocht, moeten immers niet door beide advertentiegroepen worden bereikt.

Ad Words Campagnestructuur

Afbeelding 3: Een voorbeeld van een AdWords Campagnestructuur

 

 

Blogger

Kevin Hoondert
Kevin Hoondert

SEA Consultant Kevin was tot 2018 werkzaam als SEA consultant bij ISM eCompany. Kevin is een doorgewinterde SEA Consultant met een passie voor kunstmatige intelligentie (AI). Die passie heeft hij ingezet voor het automatiseren van omzetverhogende Adwords-campagnes voor retailers als Primera en Kookwinkel. Daarnaast zette hij zijn kennis over AI ook in om over muren heen te kijken door online marketing disciplines te integreren. Zo bereikte hij maximaal e-commerce succes.

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina