Bespaar geld met deze 5 Google Ads-scripts

gads2

Niemand houdt van geld verspillen. Al helemaal niet aan oninteressant werk. Google Ads-scripts kunnen veel van je tijdrovende en repetitieve werk voor je doen. Zo bespaar je geld en hou je meer tijd over voor strategische en creatieve taken. In deze blog laat ik je de mogelijkheden van Google Ads-scripts zien en bespreek ik 5 scripts die je direct geld  opleveren.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Link checker
  2. Mobile bodmodifier
  3. 24-uurs biedingsschema
  4. BMM-campagnes
  5. Het weer
  6. Conclusie

PDF van deze blog
Leestijd: 7 minuten

 

Wat zijn Google Ads-scripts?

Google Ads-scripts zijn stukjes JavaScript en zorgen ervoor dat bepaalde taken, binnen je Google Ads-account, zelfstandig uitgevoerd worden. De Google Ads-scripts zijn o.a. in te zetten voor:

  • Bodaanpassingen
  • Activeren en pauzeren van campagnes
  • Importeren van externe data naar Google Ads
  • Exporteren van Google Ads-data
  • Sturen van alarmeringen
  • Uitvoeren van onderhoud
  • Labelen van zoekwoorden

Het inzetten van Google Ads-scripts bespaart dus tijd en geld, zeker wanneer je Google Ads accounts veel campagnes en advertentiegroepen heeft. 

Onder het Scripts-kopje, in het Tools-menu van Google Ads, kan je de Google Ads-scripts toevoegen aan je account. De Google Ads biedt de mogelijkheid om haar scripts periodiek in te stellen. Zo heb je na het instellen geen omkijken meer naar je script.

gads8

Afbeelding 1:  het Ads-script in de Google Ad-omgeving

 

Hieronder bespreek ik vijf Google Ads-scripts, die wij gebruiken of gebruikt hebben en je helpen je account verder te optimaliseren. Aangezien Google Ads-scripts stukjes JavaScript zijn, is een basiskennis van deze taal gunstig. Deze basiskennis is geen vereiste, aangezien de Google Ads-scripts die ik hieronder bespreek met minimale aanpassingen werkbaar te maken zijn voor jouw Google Ads-account.

 

 

Google Ads-script #1: Link checker

placeholderWat is het?
Het Link checker Google Ads-script is een Must-have voor ieder Google Ads-account. Dit Google Ads-script controleert of de URL’s van je advertenties, zoekwoorden en sitelinks geen foutmeldingen opleveren. Je wilt niet iemand doorverwijzen naar een webpagina die niet (meer) bestaat. Dat is geldverspilling! Daarnaast wordt de advertentie afgekeurd op het moment dat Google merkt dat de URL een foutmelding oplevert.

Dit Google Ads-script stuurt een alarmering wanneer foutieve URL’s gevonden zijn, met de bijbehorende campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en/of sitelinks, zodat je deze kan aanpassen.

 

Wat levert het op?
Het Google Ads-script bespaart je tijd, omdat je je URL’s niet meer zelf hoeft te controleren, en geld, omdat je geen foutieve URL’s in je advertenties, zoekwoorden en sitelinks hebt staan.

Link: https://developers.google.com/Google Ads/scripts/docs/solutions/link-checker

 

Script #2: Mobile bodmodifier script

placeholderWat is het?
Bodmodifiers fungeren als een percentage van het biedingsbedrag op bijvoorbeeld het getoonde apparaat of locatie. Stel dat je maximale zoekwoordbod ingesteld is op 1 euro. Als je 50 cent wil betalen voor je advertenties op mobiele apparaten, dan stel je de bodmodifier (voor mobiele apparaten) in op -50%.

Dit script, ontwikkelt door Frederick Vallaeys van de Optmyzr tool, analyseert de prestaties tussen mobiel en desktop. Nadat het script het verschil berekend heeft, stelt het script de ratio van de apparaten in voor je Google Ads-campagnes. De biedingsverhouding kan periodiek berekend en doorgevoerd worden, waardoor de biedingsverhouding tussen de apparaten altijd up-to-date is. De biedingsverhouding is berekend op basis van Return of Ad Spent (ROAS)- of Revenu per Click (RPC)-data.

Wat levert het op?
Dit Google Ads-script bespaart tijd, omdat het script de biedingsverhouding tussen mobiel en desktop voor je berekent en deze vervolgens op campagne-niveau doorvoert voor je Google Ads-account(s). Met dit script zet je je Google Ads-budget effectiever in, omdat er bodmodifiers voor je apparaten ingesteld worden. Daarnaast zijn de bid modifiers voor je apparaten altijd up-to-date, omdat ze periodiek berekend worden.

 

Link: http://origin.optmyzr.com/scripts/calculate-and-set-mobile-bid-modifiers/

 

Scripts #3: 24 uursbiedingsschema

placeholderWat is het?
Dit script maakt het mogelijk om je zoekwoord biedingen automatisch percentueel, per uur van de week, aan te passen. De aanpassingen die uitgevoerd moeten worden, staan in een Google Spreadsheet Template, dat communiceert met je Google Ads-account. In het Template geef je per uur van de week aan met welk percentage je al je de zoekwoorden wilt op- of afbieden.

gads7

Afbeelding 2: voorbeeld van een plot van Google Ads-data 

 

Door een plot te maken van je historische data van je Google Ads-account op uren in de week, kom je erachter wat je beste- en slechtste momenten zijn in de week. Op basis van deze inzichten hebben wij bepaald met hoeveel we onze zoekwoorden willen aanpassen per uur.

Wat levert het op?
Door je zoekwoorden af te bieden op de dagdelen dat je SEA-prestaties slechter zijn en je zoekwoorden op te bieden op de dagdelen dat je SEA-prestaties beter zijn, zal je je Google Ads-budget effectiever inzetten en daardoor geld besparen.

 Link: https://www.brainlabsdigital.com/ad-scheduling-4-times-more-responsive-than-googlemarinkenshoo/ 

 

Script #4: Exacte zoekwoorden in BMM-campagnes uitsluiten

placeholderWat is het?
Met Broad match modifier (BMM) zoekwoorden wordt je gevonden op het zoekwoord + eventuele extra woorden. Stel je BMM-zoekwoord is “zilver ring”, dan wordt je ook gevonden op een zoekopdracht als: “ring van zilver kopen”.

Wij splitsen onze Google Ads-campagnes vaak op, in campagnes met alleen exacte en campagnes met alleen BMM-zoekwoorden. Advertenties van campagnes met alleen exacte zoekwoorden, zijn vaak veel relevanter dan advertenties van BMM-campagnes, omdat ze beter aansluiten bij de zoekopdracht en zoekintentie van de gebruiker.

Vandaar dat het loont om de exacte zoekwoorden in de BMM-campagnes uit te sluiten. Deze repetitieve taak is noodzakelijk voor deze structuur. Dit script zorgt ervoor dat al je exacte zoekwoorden automatisch in de BMM-campagnes worden uitgesloten.

Wat levert het op?
Het Google Ads-script automatiseert de repetitieve taak van het uitsluiten van exacte zoekwoorden in de BMM-campagnes van je Google Ads-account. Het Google Ads-script bespaart je tijd en zorgt ervoor dat je exacte zoekwoorden altijd uitgesloten zijn in je BMM-campagnes.

Link: https://www.brightstep.nl/Google Ads/Google Ads-script-for-adding-exact-match-keywords-as-negatives-to-bmm-mbm-campaigns/

 

Script #5: Campagne-management o.b.v. het weer

placeholderWat is het?
De Google Ads-prestaties van een groot aantal industrieën, waaronder de retail, worden beïnvloed door het weer. Om een maximale (ROAS) te behalen is het essentieel om zoekwoordbiedingen aan te passen o.b.v. het weer.

Met dit Google Ads-script kan je weergegevens op halen en zoekwoordbiedingen daarop aanpassen. Zo kan je je zoekwoordbiedingen verhogen of verlagen o.b.v. het weer van de locatie waarvan jouw gebruikers zoeken.

Wat levert het op?
Grote kans dat de Google Ads-prestaties van jouw industrie wordt beïnvloed door het weer. Dit Google Ads-script bespaart je geld doordat je zoekwoordbiedingen automatisch aangepast worden op basis van het weer.

Link: https://developers.google.com/Google Ads/scripts/docs/solutions/weather-based-campaign-management

 

Conclusie

Kortom, bespaar tijd en geld met Google Ads-scripts. Google Ads-scripts kan je repetitieve werk, omtrent Google Ads, voor je doen. Bekijk vooral je eigen werkzaamheden en bedenk welke daarvan ook door een Google Ads-scripts gedaan zouden kunnen worden. Grote kans dat daar online een Google Ads-script voor te vinden is, die je vervolgens voor je eigen account in kan zetten!

Om op de hoogte te blijven van ons Google Ads-blogs kan je je inschrijven voor de nieuwsbrief, of ISM eCompany volgen op LinkedIn.

 

 

Blogger

Feiko Bierman, SEA-consultant
Feiko Bierman, SEA-consultant

Voor Feiko gaat er niets boven innoveren, testen en nieuwe oplossingen bedenken. Zijn doel? Processen doorlopend verbeteren en automatiseren, zodat SEA-consultants maximaal resultaat voor hun klanten kunnen behalen!

E-mail: f.bierman@ism.nl

Blogger

Feiko Bierman, SEA-consultant

E-mail: f.bierman@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina