• Homepagina
  • Blog
  • Magento multistores: de 3 meest gestelde vragen ontrafeld

Magento multistores: de 3 meest gestelde vragen ontrafeld

Magento-multistore-background.png

Er zijn situaties waarbij het lanceren van meerdere, losse webwinkels een must is. Bijvoorbeeld wanneer je exclusievere items uit je assortiment niet op dezelfde plek wilt verkopen, of omdat je graag een dedicated webwinkel wilt hebben per productbranche. Een Magento multistore kan dan uitkomst bieden. Maar wat is dit nu precies en wat zijn de voor- en nadelen hiervan? In mijn blog beantwoord ik de meest gestelde vragen rondom dit thema!

Inhoud

Direct naar: 

PDF van deze blog
Leestijd: 4 minuten

 

1# Wat is een Magento multistore?

Bij een Magento multistore beheer je meerdere webwinkels vanuit één Magento-omgeving. De webwinkels kunnen totaal van elkaar verschillende branches vertegenwoordigen (a.k.a. ‘de Coolblue-aanpak’), maar een B2B- en een B2C-variant van dezelfde webwinkel hoort bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden. 

Enkele voorbeelden van onze klanten die gebruikmaken van Magento multistores zijn:

  • State of Art - Bluefields
  • Strauss – Beans Elite & Don Café [Lees meer over dit project]
  • Fred De La Bretonière – Shabbie
  • Top-zwembadshop.nl – (heeft een Nederlandse, Duitse en Franse variant)
  • Duifhuizen – Unique Bags & Travel

 Multistores-voorbeelden
Uniquebagstravel.nl en Duifhuizen.nl draaien op dezelfde omgeving

 

2#  Wat zijn de voor- en de nadelen van multistores in Magento?

Het opzetten van een Magento multistore heeft zowel voor- als nadelen. Een mooi voordeel is dat het beheren van meerdere webwinkels op één omgeving prijstechnisch aantrekkelijker uitpakt; je hebt namelijk maar één hostingplan nodig en je kunt een enkel EV SSL-certificaat gebruiken. Ook bespaar je onderhoudstijd uit, doordat je sommige aanpassingen slechts éénmalig hoeft te doen om ze voor al je webwinkels te laten passen.

Het voornaamste nadeel van deze aanpak kleeft aan de enkelvoudigheid van de omgeving. Mocht je de administratie of veiligheid niet op orde hebben, dan zullen alle webwinkels op inactief worden gezet. Het is daarom belangrijk om je omgeving te laten beheren door een deskundige partij, die veiligheidspatches en andere updates tijdig doorvoert.

 

New call-to-action 

 

3# Hoe ziet de hiërarchie eruit binnen een Magento multistore?

Magento is opgebouwd uit vier verschillende lagen die ieder hun eigen rol hebben.

Globaal niveau – Dit is de bovenste laag, waarin zich alle geïnstalleerde onderdelen bevinden. Hierin vind je de standaard instellingen, de inventaris en andere informatie die gebruikt kan worden voor de store- en storeview lagen.

Webwinkelniveau – Deze laag bevat één of meerdere webwinkels. Per domeinnaam beheer je hier losse webwinkels. Hier kun je de volgende onderdelen per domein managen:

  • Taal
  • Valuta
  • BTW-tarieven
  • Betaal- en levermogelijkheden
  • Checkout-methode

Het hostingplan en het EV SSL-certificaat kunnen worden ingezet voor al je webwinkels.

Store-niveau  - Deze laag bevat de verschillende producten en categorieën, die je in de webwinkels terug kunt vinden. Iedere store bestaat uit één of meerdere store views.

Store view – Dit niveau kun je beschouwen als het gezicht van de webwinkel. Met store views zorg je ervoor dat een individuele webwinkel in meerdere talen beschikbaar is, bepaal je welke valuta-mogelijkheden er beschikbaar worden gesteld aan de klant* en maak je keuzes m.b.t. design templates.

* De standaardvaluta staan ingesteld op website-niveau

Magento multistore - funnel.png

De vier lagen van Magento

Meer leren over Magento?
Dit is in een notendop hoe Magento Multistores in elkaar steken. Wil je in de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe Magento-blogs? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief en ontvang updates over nieuwe blogs in je inbox!

 

Blogger

Kevin den Houting, Magento ‎eCommerce Consultant
Kevin den Houting, Magento ‎eCommerce Consultant

E-mail: k.denhouting@ism.nl

Blogger

Kevin den Houting, Magento ‎eCommerce Consultant

E-mail: k.denhouting@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina