• Homepagina
  • Blog
  • 4 leerpunten van het Data Driven Marketing Conference

4 leerpunten van het Data Driven Marketing Conference

Header-blog-jurjen-DDMC-2018

Op basis van onderbuikgevoel haal je niet het maximale uit je webshop en online marketingactiviteiten. Dat beseften ook de 200 e-commercemanagers en online marketeers van grote retailers en merkfabrikanten die onlangs ISM’s Data Driven Marketing Conference bezochten. Omdat ik dagvoorzitter was, sprak ik veel bezoekers. Ze vonden het een leerzame dag (het is door bezoekers beoordeeld met een 8.2) en dat komt door deze 4 leerpunten!

Inhoud

Direct naar: 

PDF van deze blog 
Leestijd: 5 minuten 

 

1. Het is nog niet te laat. Begin nu!

De eerste keynotespreker was Melle Moorman, CRO Lead en UX Analyst bij Bol.com. Steevast domineert Bol.com de ranglijst van de Twinkle100. Het is dus de grootste webshop van Nederland, maar dit komt niet door jarenlang gestructureerde conversie-optimalisatie.

Melle vertelde dat Bol.com skeptisch was tegenover datagedreven conversie-optimalisatie. Hij moest de interne organisatie overtuigen. Met een paar enthousiastelingen ging hij aan de slag. De testen die winnaars waren en dus een hoger conversiepercentage opleverden, werden geïmplementeerd in de webshop. Hier eindigt het niet.

Melle communiceerde de successen aan de organisatie, zodat steeds meer interne stakeholders het belang van conversie-optimalisatie zagen. Pas sinds dit jaar is conversie-optimalisatie een continu proces bij Bol.com. Nu komen bijvoorbeeld product- en developmentteams zelf naar Melle toe voor ondersteuning. Een droomsituatie voor veel conversiespecialisten bij retailers en merkfabrikanten!

Doe je dus nog niet aan conversie-optimalisatie omdat het management hierin niet gelooft? Dan is het jouw taak om aan te tonen dat je met conversie-optimalisatie het verschil kunt maken.

 

Zoek je hiervoor inspiratie?

 

Bekijk de presentatie van Melle:

 

 

2. Begin klein met A.I. en loop voorop in de toekomst

Veel e-commercemanagers en online marketingspecialisten realiseren zich inmiddels dat ze iets met conversie-optimalisatie moeten doen. Maar artificial intelligence (A.I.) is vaak een ver-van-mijn-bed-show. Voor Bernardo Nunes, Chief Data Scientist bij Growth Tribe, is het echter dagelijkse koek.

Bij A.I. denken velen gelijk aan geavanceerde technieken zoals facial recognition, maar kun jij je hier al mee bezighouden? Waarschijnlijk niet. Net als de meeste Nederlandse e-commerce spelers. Begin daarom klein.

Hoe begin je dan klein? Begin met laaghangend fruit. Waarschijnlijk werk je al met descriptive analytics. Dit zijn statistieken die je iets vertellen over het verleden. Denk aan je webstatistieken in Google Analytics. Vervolgens benoemde Bernado twee soorten data-analytics waarvoor je A.I. nodig hebt: predictive en prescriptive analytics. Met predictive analytics voorspel je de klantwaarde (customer lifetime value of CLV). Je weet dan beter welke klanten loyaal worden en dus hoeveel marketingbudget je kunt uitgeven aan deze klanten.

Voor prescriptive analytics heb je zowel descriptive en predictive analytics nodig. Het helpt je bepalen welke oplossingen er zijn en welke stappen je hiervoor moet nemen. Voorbeelden van A.I. en prescriptive-analytics bereiken het internationale nieuws, denk aan de zelfrijdende Google-auto. Dus begin klein. Begin met predictive analytics. Toevallig gaat daar het volgende leerpunt over. 

 

Tip! Lees in deze blog van Growth Tribe meer over predictive analytics in marketing

3. Een centraal klantbeeld is onmisbaar

Hoe pas je dan predictive analytics toe? ISM’er Siebren van Bruggen vertelde dat de eerste stap het vormen van een centraal klantbeeld is. Dit doe je met data die je al hebt. Alleen zit al die data verstopt in losse marketingkanalen, oftewel in silo’s. In afbeelding 1 zie je een voorbeeldsituatie waarin een bezoeker rood is gemarkeerd. Die bezoeker klikte op jouw displaycampagne (display) op Nu.nl. Dezelfde displaycampagne die elke bezoeker aan Nu.nl ziet. Vervolgens klikte hij op een organisch zoekresultaat in Google (SEO) en leest hij trouw je generieke nieuwsbrief (e-mail). Ook koopt hij iets in je webshop die voor iedereen hetzelfde uitziet en wordt hij klant.

 

Afbeelding 1 - Siebren

Afbeelding 1: een klant kan zich in meerdere losse marketingkanalen bevinden

 

Je weet dus best veel over deze klant, maar je doet er niets mee. Want je hebt specialisten in dienst die alleen data analyseren om het kanaal display, SEO of e-mail te verbeteren of de conversie in de webshop ermee optimaliseren. Hoe waardevol zou het zijn als je al die data combineert? Als je dat doet, dan weet je of je überhaupt marketingbudget moet uitgeven aan deze klant of welke technieken beter werken voor deze klant. 

Ontwikkel daarom een centraal klantbeeld. Siebren gaf in zijn sessie verschillende voorbeelden van hoe je dit kunt doen. Zo heeft elke transactie in je webshop een transactie-ID die je kunt koppelen aan je Google Analytics. Ook kun je een e-mailadres koppelen aan je klantenkaart, zodat je bijvoorbeeld aankopen in een fysieke winkel koppelt aan e-mailmarketingcampagnes. Zo ontwikkel je een centraal klantbeeld. En door dat centraal klantbeeld ontdek je wie je echt waardevolle klanten zijn.

Tip: wil je meer weten over hoe je data gebruikt om je klanten beter te leren kennen? Bekijk dan de opname van de webinar die Siebren gaf over dit onderwerp.

Bekijk de presentatie van Siebren:

 

4. Het begint bij de cultuur

Het laatste leerpunt dat ik je wil meegeven, is van Bas Jansen, Conversion Specialist bij Google. Hij sloot het congres af met een sessie waarom de beste retailers het winnen op mobiel. Elk kwartaal tonen we in onze e-commercebenchmark voor de modebranche aan dat het aandeel smartphonebezoekers hoger is dan desktopbezoekers. Nog sterker: het aandeel transacties is ook hoger op de smartphone dan op de desktop! Bas liet zien dat de smartphone niet alleen domineert in de modebranche. Het geldt voor ontzettend veel branches.

 

Tip voor online moderetailers: lees de e-commercebenchmark voor de modebranche

Je kunt op veel manieren de beleving in je mobiele webshop optimaliseren. Bas noemde laadtijdoptimalisatie en accelerated mobile pages (AMP), en hij adviseerde om ervoor te zorgen dat je bezoekers met slechts één tap (een tik met je vinger op het scherm) kunnen inloggen. Maar in het wilde weg gaan optimaliseren is niet de snelste weg naar een betere klantreis en meer omzet.

Wat doen de beste e-commerce spelers die de Nederlandse consument winnen op dit moment? Let op, dit zijn onder andere AliExpress en Amazon. En wat doen deze twee bedrijven anders? Datagedreven besluiten nemen is verweven in het DNA van de organisatie! Ademt je organisatie nog geen data? Pas dan het leerpunt van Melle weer toe. Begin klein. Deel de leerpunten en zorg zo voor meer draagvlak totdat het wel onderdeel is van de bedrijfscultuur!

Bekijk de presentatie van Bas: 


Lees ook:

 

Natuurlijk waren er meer leerpunten op het Data Driven Marketing Conference. De best beoordeelde sessie was van ISM’er Danny van Loeffen. Hij vertelde over de aanpak van usability-onderzoek. Deze sessie gemist? Lees dan hier zijn blog!

 

New Call-to-action

 

Blogger

Jurjen Jongejan, Online Marketing Director
Jurjen Jongejan, Online Marketing Director

Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

E-mail: j.jongejan@ism.nl

Blogger

Jurjen Jongejan, Online Marketing Director

E-mail: j.jongejan@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina