• Homepagina
  • Blog
  • Omzet genereren met je verkeer? Déze kans laat jij liggen

Omzet genereren met je verkeer? Déze kans laat jij liggen

Mit banner2

Omzet is voor veel webshops de allerbelangrijkste KPI; jaar op jaar krijgen e-commerce teams de opdracht om hun targets in de vorm van omzet te behalen. Ieder (online) marketingkanaal krijgt vervolgens z’n eigen budget toegekend, met de verwachting dat dit afdoende is om de omzettargets te mee te behalen. Hierna volgt de evaluatie: hebben we het gehaald, of toch niet? In deze blog leg ik uit waarom je met deze insteek niet het maximale uit je online strategie haalt!

Inhoud

Direct naar: 

PDF van deze blog

Leestijd: 1 minuut

 

Deze jaarlijkse cyclus is een belangrijke bouwsteen in het realiseren van omzetgroei. Menig e-commerceteam slaat de plank echter mis door te denken dat traffic-stijging de enige manier is waarop omzet kan worden gegenereerd. Volledige budgetten worden onderverdeeld onder online marketingkanalen zoals Facebook, AdWords en e-mail, met het doel om steeds meer bezoekers te verleiden voor een bezoek aan de webshop De onderstaande afbeelding illustreert dit fenomeen.

 traffic naar omzet

Het genereren van omzet via traffic

 

Het aangetrokken bezoek kan met behulp van conversie-optimalisatie worden getransformeerd tot een webshopklant. Met deze methode wordt er echter een zeer belangrijke, omzet-genererende doelgroep over het hoofd gezien:

Die van de bestaande klant.

En dat is een gemiste kans! Want je bestaande klanten geven je de informatie waarmee je alle traffic-kanalen van je webshop kunt optimaliseren. Offline gebeurt dit allang; verkopers weten wie hun waardevolle klanten zijn en spelen hierop in. Haal je iedere dag vlees bij de slager, dan zal deze je bij je naam gaan noemen en onthouden wat je meestal koopt. Als vaste klant voel je je extra gewaardeerd wanneer de slager laat zien dat hij je kent – helemaal wanneer je iets extra’s meekrijgt omdat verwacht wordt dat je dit aanspreekt. Online gebeurt dit vaak nog niet. De meeste webshops hebben geen idee van wie hun waardevolle klanten zijn, met als gevolg dat waardevolle klanten dezelfde behandeling krijgen als niet-waardevolle klanten.

 

 

Conclusie

Omzet zal een belangrijke KPI blijven voor webshops, maar de manier waarop deze bereikt wordt bereikt is toe aan een update. Ben je benieuwd welke KPI’s geschikt zijn om te combineren met traffic? Schuif dan aan tijdens mijn gratis webinar op 19 april! Hierin laat ik je zien hoe je klantdata samenbrengt, hier inzichten uithaalt en hoe je deze inzichten omzet naar concrete acties voor al je (online) marketingkanalen.

 

New call-to-action

 

 

Blogger

Siebren van Bruggen, Team Lead Marketing Intelligence
Siebren van Bruggen, Team Lead Marketing Intelligence

Siebren, Team Lead Marketing Intelligence, gebruikt data voor het optimaliseren en personaliseren van customer journeys. Voor klanten als Sanitairwinkel, OPEN32, Zamro, Fashcom en Hunkemöller duikt hij daarom graag de data in. Voordat hij bij ons kwam werken deed hij tijdens zijn studie (Marketing Management, Tilburg University) ervaring op in de wereld van e-commerce en online marketing bij FloraHolland en zijn eigen online marketingbureau.

E-mail: s.vanbruggen@ism.nl

Blogger

Siebren van Bruggen, Team Lead Marketing Intelligence

E-mail: s.vanbruggen@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina