• Homepagina
  • Blog
  • 5 tips voor het verzamelen van kwalitatieve e-mailadressen

5 tips voor het verzamelen van kwalitatieve e-mailadressen

 

hand-1030571_1920.jpg

Regelmatig kom ik webshops tegen die een enorme e-maildatabase hebben. De e-mailmarketingresultaten van die webshops moeten dan wel goed zijn, althans dat zou je denken. Toch is het openingspercentage in de meeste gevallen praktisch nul. Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle e-mailcampagnes is dan ook het hebben van kwalitatieve e-mailadressen. Maar hoe verkrijg je kwalitatieve e-mailadressen?

Kwalitatieve e-mailadressen: de basis van succesvolle e-mailcampagnes

Om succesvolle e-mailcampagnes in te zetten, is het belangrijk dat je een e-maildatabase hebt vol kwalitatieve e-mailadressen. In deze blog geef ik je 5 praktische tips die jou helpen om je database te vullen met kwalitatieve e-mailadressen.  

 

Tip 1: gebruik uw webshop als bron voor nieuwe e-mailadressen

Elke dag zijn er nieuwe contacten die op je webshop belanden, omdat zij interesse hebben in je producten. Je wilt dan ook niets liever dan deze potentiële klanten begeleiden in het aankoopproces, om zo de kans dat ze een aankoop doen te vergroten. E-mailmarketing is dan een effectief marketingmiddel, maar dan moet je wel een database met kwalitatieve e-mailadressen hebben. Maak het daarom mogelijk voor bezoekers om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief op je webshop. Plaats een inschrijfveld altijd boven de vouw, zodat deze opvalt. Boven de vouw betekent dat het direct zichtbaar is als bezoekers op een pagina landen en ze dus niet eerst hoeven te scrollen. In afbeelding 1 zie je een voorbeeld van een inschrijfveld boven de vouw.

voorbeeld inschrijfveld

Afbeelding 1: voorbeeld van een inschrijfveld boven de vouw op de homepagina van een webshop

 

Tip 2: vraag hulp van medewerkers binnen uw organisatie om e-mailadressen te verzamelen

Dit is een gouden tip die vaak wordt vergeten. Je weet nu dat kwalitatieve e-mailadressen essentieel zijn voor succesvolle e-mailcampagnes. En waar kan je deze beter vandaan halen, dan bij de medewerkers in de organisatie, die dagelijks in contact komen met (potentiële) klanten. Schakel bijvoorbeeld accountmanagers in, maar vraag ook de receptie en/of helpdesk om actief te vragen of (potentiële) klanten zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief.

 

Tip 3: zet je online marketingkanalen in

Zet je online marketingkanalen in om je nieuwsbrief te promoten. Via Facebook kun je eenvoudig een formulier inladen, zoals een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief. Houdt het wel laagdrempelig, door zo min mogelijk gegevens te vragen. In afbeelding 2 zie je een voorbeeld van een nieuwsbrief inschrijfformulier op Facebook.

 inschrijfformulier Facebook

Afbeelding 2: voorbeeld van een nieuwsbrief inschrijfformulier op Facebook

 

Tip 4: zet je offline marketingkanalen in

Naast je online marketingkanalen, kan je ook je offline marketingkanalen inzetten om kwalitatieve e-mailadressen te verzamelen. Verstuur bijvoorbeeld een verjaardagskaartje naar klanten. Filter op alle klanten die zich nog niet hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar waarvan de adresgegevens wel bekend zijn. Verstuur een kaartje met een QR-code naar een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief, zoals je ziet in afbeelding 3. Zo kunnen bezoekers het formulier eenvoudig invullen, zonder dat zij zelf actief opzoek moeten naar het formulier.

 QR-code kaartje

Afbeelding 3: voorbeeld van een verjaardagskaartje met QR-code

 

Tip 5: promoot je webshop via klanten

Referral marketing is een methode om tevreden klanten te activeren als ambassadeurs voor je webshop. Door ambassadeurs gericht te informeren en belonen, is de kans groter dat zij een goed woordje doen voor jouw webshop doen en je producten aanprijzen bij anderen. Vraag je klanten om in ruil voor korting een vriend of vriendin uit te nodigen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.  In afbeelding 4 zie je een voorbeeld van een referral folder.

 referral flyer

Afbeelding 4: voorbeeld van een referral flyer

 

Deze vijf tips bieden een eerste stap in de goede richting om e-mailadressen te verzamelen. Wil je serieus aan de slag met het verzamelen van kwalitatieve e-mailadressen? Download dan onderstaande whitepaper, met daarin tien tips voor het verkrijgen van kwalitatieve e-mailadressen.

10 tips voor het verzamelen van kwalitatieve e-mailadressen

Blogger

Michelle Brinkhuis
Michelle Brinkhuis

Sr. E-mailmarketingconsultant

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina