• Homepagina
  • Blog
  • Verhoog je webwinkelomzet met de e-mailmarketingtips (9)

Verhoog je webwinkelomzet met de e-mailmarketingtips (9)

shopping-650046_1280.png

Deze maand onthullen we tip #9 voor de verbetering van je e-mailcampagnes. Met het toepassen van deze tips worden je e-mailcampagnes gerichter, relevanter en persoonlijker. Ik geef je tips over het instellen en versturen van automatische mailings.

 

Inhoud

Direct naar:

      

  

Tip 9: Stel automatische mailings in

Voor je bestaande webshop heb je zeer waarschijnlijk verschillende automatische mailings ingesteld. Mailings zoals een orderbevestiging, offertebevestiging, orderstatus en facturering. Door deze mails te automatiseren bespaar je enorm veel tijd die uiteindelijk aan andere werkzaamheden besteed kan worden. Wat vaak vergeten wordt is dat er voor verschillende marketingmailings ook automatische mailings/vervolgacties ingesteld kunnen worden. Op basis van de achtergelaten gegevens in de database heb je een enorme bulk aan informatie, die je kunt gebruiken voor het verzenden van automatische mailings zoals:

  • Achtergelaten winkelmand
  • Welkomstcampagne
  • Verjaardagsmailing
  • Mailing aflopen abonnement
  • Heractiveringsmailing
  • Mailing product weer op voorraad
  • Opvolgactie (op basis van eerder mailing)

De zeven bovenstaande automatische mailings worden behandeld tijdens dit blog. Er worden voorbeelden gebruikt ter inspiratie en daarnaast wordt besproken waarom je bepaalde mailings “moet” inzetten.


Automatische mailing: achtergelaten winkelwagen

Eén van de meest belangrijkste automatische mailings (die vaak vergeten wordt) is het achtergelaten van een gevulde winkelwagen. Een bezoeker van jouw webshop heeft verschillende producten in de winkelwagen geplaatst, is ingelogd of heeft gegevens achtergelaten maar nog niet betaald. Kennelijk heeft “iets” ervoor gezorgd dat de bezoeker uiteindelijk is afgehaakt, dit kan te maken hebben met een technisch obstakel, onduidelijkheid in het bestelproces of twijfel over de aankoop.

Aangezien je van een aantal van deze bezoekers gegevens kan afvangen is het belangrijk dat deze bezoekers benaderd worden met het bericht dat de winkelwagen vol is achtergelaten. Zorg ervoor dat de link in de e-mail direct verwijst naar de volle winkelwagen van de betreffende bezoeker op de webshop, zodat deze alleen de bestelknop hoeft te gebruiken om de order te bevestigen.

Voorbeelden winkelwagen mailings


F1
Afbeelding: niet afgerekende winkelwagen


F2
Afbeelding: niet afgerekende winkelwagen


Automatische mailing: welkomstcampagne

Stuur een welkomstmailing aan alle nieuwe klanten of leden. Bezoekers die zich als klant of lid aanmelden hebben over het algemeen een positieve ervaring over gehouden aan het bezoek van jouw webshop. Probeer dan ook in een welkomstmail extra informatie te verkrijgen van de klant zodat je op termijn de klant nog beter (relevanter) kan benaderen. Daarnaast kan je de nieuwe klant of het nieuwe lid ook direct wijzen op leuke of interessante acties om aankopen op de webshop te stimuleren.


Voorbeeld van een welkomstmail:


F3
Afbeelding: welkomstmail


Automatische mailing: verjaardagsmailing

Indien je tijdens het bestelproces ook de geboortedatum van de klant opvraagt, of de geboortedatum later via een verrijkingsmail alsnog weet te achterhalen, stel dan een automatische verjaardagsmail in. Via deze automatische mailing heb je een extra contactmoment waarmee je de klant op een actiematige manier kan benaderen. Geef bijvoorbeeld een cadeau weg op de verjaardag van de klant of geef een korting. Geef je liever geen korting of een cadeau, benader de klant dan alsnog met een mailing waarbij je hem of haar feliciteert. Zo bind je de klant en geef je de klant een extra contactmoment met jouw merk/webshop.


Voorbeelden verjaardagsmail:


F4
Afbeelding: verjaardagsmail


F5
Afbeelding: verjaardagsmail


Automatische mailing: Aflopen abonnement

Verkoop je producten of diensten in een abonnementsvorm? Zorg er dan altijd voor dat je gegevens met betrekking tot de doorlooptijd in je database opneemt. Op basis van deze data kan je er bestaande klanten van wie het abonnement verloop, tijdig benaderen. Zorg ervoor dat je in de mailing direct een nieuw aanbod voor verlenging aanbiedt en dat de klant met 1 klik direct in de winkelwagen terecht komt om de (herhaal) bestelling af te ronden of het abonnement te verlengen.


Voorbeeld mailing aflopend abonnement:


F6
Afbeelding: aflopend abonnement


Automatische mailing: heractiveringsmail

De klantdata die je door de jaren heen hebt verzameld zorgt voor uitgebreide kansen op gebied van e-mailmarketing. Denk je dat je aan de klantdata van klanten die eenmalig wat hebben besteld niets hebt? Dan heb je het mis. Deze klanten hebben namelijk eerder al eens bij jou gekocht en zijn dus relevant voor het productaanbod wat jij op jouw webshop aanbied. Schud deze klanten dus weer wakker. Dit kan door het versturen van een heractiveringsmail. Schudt met deze mail de “slapende klant” wakker. Dit kan met een relevant productaanbod (op basis van eerdere aankoop) of met een (kortings) actie.


Voorbeeld van heractiveringsmailings:


F7
Afbeelding: heractiveringsmail



Automatische mailing: Mailing product weer op voorraad

Nee verkopen is er niet meer bij indien je een webshop hebt waarbij producten (soms) tijdelijk uit voorraad zijn. Zorg ervoor dat wanneer een product uit voorraad is. Je de gegevens van de klant opvraagt zodat je de klant kan benaderen wanneer het product weer op voorraad is.
Zodra het product weer op voorraad is verstuur je de bewuste klant een mail met het bericht dat het product weer op voorraad is. Zorg ervoor dat de bezoeker vanuit de mail het product direct in de winkelwagen kan plaatsen om het te bestellen.

Onderstaand een voorbeeld van hoe je dit kan toepassen op de webshop:



F8
Afbeelding: voorraad notificatie


Onderstaand een voorbeeld van een e-mail die je kunt verzenden aan de consument zodra het betreffende artikel weer op voorraad is:

F9

Afbeelding: mailing product weer op voorraad


Automatische mailing: Opvolgacties
Voor verschillende geautomatiseerde emailings is het mogelijk om een opvolgactie te koppelen. Onderstaand een 3-tal voorbeelden van opvolgacties die gekoppeld kunnen worden aan specifieke (automatische) mailings.

Opvolgmail op verjaardagse-mail
Indien je een verjaardagsmail met kortingscode verstuurt, is het van belang om te controleren of de kortingscode ook daadwerkelijk is gebruikt. Indien wordt geconcludeerd dat de kortingscode nog niet is ingediend kan er een opvolgmail worden verzonden aan de bewuste klant. Hierin kan er melding worden gemaakt van het feit dat de korting nog maar een x aantal dagen beschikbaar is. Een voorbeeld van een opvolgmail:



F 10 (1)

Afbeelding: opvolgactie verjaardagsmail



Opvolgmail op achtergelaten winkelwagen
Wanneer je de achtergelaten winkelwagen mailing hebt ingesteld is het zeker interessant om daar direct een opvolgactie aan te koppelen. Zorg ervoor dat, indien de potentiele klant na ontvangst van de achtergelaten winkelwagen mail geen actie onderneemt, je een 2de herinnering verstuurt, dit keer eventueel met een korting eraan gekoppeld.



F 11
Afbeelding: opvolgactie achtergelaten winkelwagen




Opvolgmail na bestelling
Een mogelijke opvolgmail na het ontvangen van een bestelling kan gericht zijn op het vergroten van je naamsbekendheid binnen de “vriendengroep” van de klant die de bestelling heeft geplaatst. Als dank voor het plaatsen van de bestelling kan je een korting aanbieden op de volgende aankoop. Daarnaast kan je in de mail direct verwijzen naar de korting die er voor vrienden van de “nieuwe” klant beschikbaar is gesteld. Dit is een ideale manier om via het sociale netwerk van de klant jezelf kenbaar/zichtbaar te maken.



F 12

Afbeelding: opvolgactie bestelling



Voor elk type webshop of website zijn er verschillende mogelijkheden voor het instellen van automatische mailings. Dit kan geheel afhankelijk zijn van de producten of diensten die men aanbiedt. Wat voor beide gevallen geldt, is dat er een goede database met gegevens en goede (e-mail)software beschikbaar moet zijn voor het inrichten van campagnes.

 

10 tips nieuwsbrief te verbeteren 

Blogger

Frank Damshuiser
Frank Damshuiser

Sales en Marketing Manager

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina