• Homepagina
  • Blog
  • Zo elimineer je onzekerheid in het koopbeslissingsproces

Zo elimineer je onzekerheid in het koopbeslissingsproces

edc-ism-ecompany.jpg

We weten dat off- en online één belevingswereld is in de ogen van de consument. Toch zijn er maar een handjevol retailers die dit echt begrijpen en meegaan met de tijd. Terwijl zij floreren door een optimale winkelbeleving te geven aan consumenten, zien steeds meer achterblijvers teruglopende verkoopcijfers. Wat is het verschil? De ingrediënten voor succes: de klant begrijpen en er blijvend op inspelen. Het slim toepassen van beschikbare technologie is vaak de basis. De onderstaande drie organisaties doen dit voortreffelijk.

 

Every.day.counts maakt kleding passen leuk

Veel consumenten vinden kleding passen niet fijn. Denk aan de paskamer uit moeten om een andere maat te pakken, of iets passen in verkeerd licht. Every.day.counts, een nieuw concept van Esprit, hing daarom tablets in de paskamer. Klanten die winkelen in de modezaak aan de Kalverstraat in Amsterdam kunnen via de app vragen om een andere maat of om bijpassende kleding en zelfs het licht in de paskamer aanpassen. Tevens kunnen ze van zichzelf in de nieuwe outfit foto's maken. Dat dit aansluit op de behoefte van de doelgroep blijkt wel uit deze blog.

 

KLM wijst de weg

Afgelopen jaar ontving Schiphol bijna 55 miljoen passagiers. Maar hoe ervaren sommige reizigers ook zijn, een gedeelte verdwaalt nog steeds op het vliegveld. Of ze komen te laat door verkeerde inschatting van de afstand en tijd. Dit levert stress op. Sterker nog, alleen al de gedachte om potentieel te laat te komen of te verdwalen doet afbreuk aan de reiservaring. Dit past niet in de visie van reisgemak die KLM wil aanbieden aan haar klanten. Daarom ontwikkelde de luchtvaarmaatschappij een app. Passagiers voeren hun bestemming op Schiphol in en zien vervolgens de snelste looproute.

Dit is nog niet zo vernieuwend, maar wel dat passagiers ook realtime indicatie krijgen van de looptijd naar de bestemming. Te laat komen is dus geen gevaar meer. KLM kreeg dit voor elkaar door het plaatsen van beacons op het vliegveld. Een beacon maakt verbinding met de app wanneer een passagier voorbij dit kleine apparaatje loopt. Hierdoor calculeert de app telkens opnieuw de looptijd en weet de passagier precies hoe lang hij nog moet lopen.

 

 

E-commerce in de fysieke winkel van Sneakerboy


Buiten de Nederlandse grens gaat het Australische merk Sneakerboy echt een stap verder. Het merk richt zich op hippe rijke jongeren. Daarom moet Sneakerboy ook zorgen voor een trendy en moderne winkelbeleving. Op unieke wijze combineert het merk e-commerce met een offline winkelbeleving. Er zijn geen kassa's en de winkel heeft ook geen voorraad van de schoenen, maar alleen showmodellen. Ze spelen dus in op de behoefte om eerst een product te zien voordat er wordt overgegaan tot aanschaf. Als klanten de perfecte schoenen zien, dan kunnen ze met de iPad van de winkel of hun eigen telefoon de producten scannen. Ze zien vervolgens in de app van Sneakerboy de prijs en beschikbare maten. Tevens kunnen consumenten op deze wijze direct de schoenen bestellen en afreken.

Dit model levert veel voordeel op voor Sneakerboy. Dure opslagruimtes zijn ineens meters die meedoen in de verkoop. Daarnaast verzamelt het merk veel specifieke klantdata. Door het scannen van producten weten ze bijvoorbeeld de populariteit van elk product. En dat betekent dat Sneakerboy de shopervaring steeds kan optimaliseren.

De gebruikte technologie in de bovenstaande voorbeelden is niet nieuw. De toepassingen ervan wel. Het gemeengoed is dat de drie organisaties goed weten wat knelpunten in de customer journey zijn. Bedenk daarom goed welke keuzes klanten (on)bewust maken en hoe je die kunt elimineren door het slim inzetten van bestaande middelen.

 

 

 

Blogger

Jurjen Jongejan
Jurjen Jongejan

Online Marketing Director Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina