• Homepagina
  • Blog
  • Mobiele usability-tips die je conversieratio boosten

Mobiele usability-tips die je conversieratio boosten

mobusop_banner1.png

Mobiele usability optimalisatie is een discipline waarbij veel expertkennis om de hoek komt kijken. Wat veel online retailers echter niet weten, is dat er een aantal basisuitgangspunten zijn waarmee ze al flink verschil kunnen maken.  In deze tweedelige blog deel ik drie tips waarmee je de conversieratio van je mobiele webshop een boost geeft! 

Inhoud

Direct naar: 

  1. Fysiek gebruik
  2. Mobile first
  3. Cognitive load 
  4. Conclusie  

Print de blogLeestijd: 4 minuten

 

#1 Houd rekening met het fysieke aspect

Niet iedereen houdt z'n telefoon op dezelfde manier vast. Uit een onderzoek onder 1.000+ respondenten blijkt dat 49 procent z'n smartphone met één hand vasthoudt, 39 procent deze ‘cradled’ ('met 1 hand bedient en met de andere hand ondersteunt') en slechts 15 procent z'n telefoon twee-handig vasthoudt!

mobusop_handjes.png

 Afbeelding 1: het met één hand vasthouden van smartphones is het populairst

Van de grootste groep ('de éénhandige gebruikers') gebruikt maar liefst 75 procent z'n duim voor alle interacties. Dit heeft uiteraard ook impact op de ideale inrichting van webpagina's; een duim kan niet overal even goed bij. In de onderstaande afbeelding is duidelijk te zien dat belangrijke knoppen hierdoor soms moeilijk te bereiken zijn: 

 mobusop_coolblue.png

Afbeelding 2: Coolblue heeft button recentelijk weer weggehaald, of ze zijn deze volop aan het A/B testen

 

Tijdens m'n eigen usability-onderzoeken valt het mij regelmatig op dat bezoekers het liefst met hun duim de interactie aangaan. Het resultaat? Bizarre bewegingen in een poging om tóch die ene functie te kunnen gebruiken. Een veelvoorkomend obstakel is bijvoorbeeld de menuknop die veel websites links bovenaan hun pagina hebben staan.

Gelukkig houden steeds meer apps en websites rekening met éénhandig gebruik, door veelgebruikte functies onderaan te zetten in een zogeheten "Bottom Bar" (zie afbeelding).

mobusop_oud en nieuw.png

Afbeelding 3: de 'Bottom Bar'

De take-away van mijn eerste tip: denk goed na over hoe de gebruiker zijn smartphone fysiek gebruikt en hou daar zoveel mogelijk rekening mee in design- en layout-beslissingen.

 

Tip: lees in deze blog over twaalf onderdelen die je op orde moet hebben voor een top gebruikerservaring in je webshop

 

#2 Begin met de mobiele weergave en vergeet de muis!

Het begrip “responsive” is inmiddels behoorlijk ingeburgerd, maar bij de interpretatie hiervan gaat het helaas nog regelmatig mis. Zo staan er nog steeds “responsive websites" online die weliswaar functioneel zijn, maar verre van gebruiksvriendelijk! Dit zijn vaak ‘oude’ desktop-georiënteerde designs, waarbij onderdelen onder elkaar komen te staan zodra het scherm kleiner wordt. Deze aanpassing is echter te mager om je mobiele bezoekers een gebruiksvriendelijke ervaring te geven -met minder conversies als resultaat.

 mobusop_slechte optimalisatie.png

Afbeelding 4: slechte responsieve uitvoering

 

#3 Zorg voor een zo laag mogelijke ‘Cognitive Load’

'Cognitive Load' is de mentale inspanning die nodig is om een taak te beginnen en/of af te ronden. Wil je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun taak afronden, dan is het zaak om deze 'load' zo laag mogelijk te houden. Hoe je dit doet laat ik je middels deze vergelijking zien:

mobusop_complex vs simpel.png

Afbeelding 5: een complex- vs. een simpel bestelproces

Het linker bestelproces roept direct het gevoel van: "Phoe, dat is veel!" op in het onderbewustzijn, terwijl de rechter eerder: “Oh, zo gedaan!” oproept. De Cognitive Load is bij het rechter bestelproces namelijk vele malen lager dan bij de linker, waardoor de kans op het afronden van de taak stukken hoger uitpakt. En een hogere afronding in je bestelproces betekent natuurlijk meer conversies!

 New call-to-action

Samenvatting

Wil je graag aan de slag met mobile usability optimalisatie? Zorg er dan voor dat je design duimvriendelijk en dat je let op het design van je mobiele webshop. Zorg bovendien ervoor dat taken zo eenvoudig mogelijk lijken. 

Lees ook:

 

Conversie-tips voor mobiele webshop

 

Blogger

Danny Loeffen
Danny Loeffen

Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultantDanny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina