• Homepagina
  • Blog
  • Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

Navigeren - banner

Het grootste voordeel van veel usability-onderzoeken voor webshops doen: je ontdekt steeds meer patronen in webshopgedrag. Ik heb uit 150 usability-onderzoeken voor webshops in allerlei branches en voor allerlei doelgroepen zeven gedragspatronen ontdekt. Wil jij je webshopbezoekers een top beleving aanbieden? Check dan hoe jij omgaat met deze zeven gedragspatronen in webshops.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Mensen lezen
  2. Webshopbezoekers scrollen veel
  3. Gegevens invullen is vermoeiend
  4. Mensen zijn taakgericht
  5. Mensen zijn lui
  6. Gebruik taal die je bezoekers gebruiken
  7. Mensen spreken zichzelf tegen

Leestijd: 6 minuten

 

1: mensen lezen

Ja, het is echt waar. Mensen lezen de content in webshops mits je ze daartoe reden geeft en het scannen van content eenvoudig maakt. Helaas zijn er maar weinig webshops die aan bezoekers redenen geven die aansporen tot lezen.

 

Je webshopbezoekers lezen als je:

  • Een duidelijke (visuele) hiërarchie hebt in je kopteksten
  • Onderdelen die moeten opvallen ook meer laat opvallen
  • Opsommingen gebruikt
  • Rekening houdt met het ‘F-patroon’ (voornamelijk voor desktopbezoekers)

 

Als je na het lezen van deze opsomming denkt: “Nou, dat hebben wij wel op orde,” dan lezen je bezoekers waarschijnlijk je content. Mits deze uiteraard interessant voor ze is.

image-4

Afbeelding 1: voorbeeld van een pagina waarbij je mensen aanzet tot lezen door onder andere de hiërarchie en de samenvatting die opvalt door de blauwe kleur, de iconen en de inspringing.

 

2: webshopbezoekers scrollen. Veel zelfs

Het is een mythe dat webshopbezoekers niet scrollen. Als je bezoekers niet scrollen in je webshop, dan ligt dat niet aan hén, maar aan je webshop. Je content is niet interessant voor hen, of het design moedigt hen niet aan tot scrollgedrag. Het probleem ligt dus bij jou en dat is goed nieuws. Je kunt het namelijk oplossen.

 

Er zijn een drietal algemene redenen waarom je webshopbezoekers niet scrollen:

  • Als een element in je mobiele webshop voor mensen aanvoelt als het einde van de pagina, dan stoppen ze met scrollen (zie afbeelding 2). Ookal bied je meer content. Pas dus op met een gekleurde achtergrond voor een specifieke blok dat de volledige breedte van het scherm benut.
  • Als de vouw verkeerd valt waardoor het lijkt het alsof er niets verderop de pagina aanwezig is, dan stoppen ze met scrollen.
  • Je bezoekers in je mobiele webshop zijn door het eerste gedeelte op de pagina niet geïnteresseerd of denken dat ze verkeerd zitten. Daardoor scrollen ze niet meer verder.

 

Soms scrollen je bezoekers opvallend veel; met name in de mobiele webshop zie ik ze dit vaak doen. Ze zoeken dan informatie die voor hen niet opvalt op de pagina.  

image-5

Afbeelding 2: de vormgeving van de productinformatie in de grijze balk onderaan in het scherm voelt voor mensen aan als de footer; oftewel het einde van de informatie op deze pagina. Hierdoor zullen ze minder snel verder scrollen en verder zoeken naar de informatie die ze nodig hebben

 

3: gegevens invullen is vermoeiend

Het ontwikkelen van een formulier lijkt zo eenvoudig. Niets is minder waar. Op het punt dat bezoekers daadwerkelijk klanten worden, maken veel webshops het invullen van het bestelformulier bijzonder ingewikkeld. Natuurlijk ontstaat hierdoor een onprettige ervaring voor de bezoeker met zelfs mogelijk uitval tot gevolg (zie afbeelding 3). Hetzelfde geldt voor andere formulieren, denk aan een formulier voor het aanmaken van een account.

 

Deze fouten maken webshops in formulieren:

  • Op de smartphone toont de webshop bij velden het verkeerde toetsenbord. Zo tonen veel webshops geen numeriek toetsenbord voor het veld voor telefoonnummers.
  • De formulieren en/of velden zijn niet slim (genoeg) waardoor je bezoekers alles moeten voorkauwen. Speel in op wat je verwacht van de bezoekers en geef een suggestie wat er ingevuld moet worden. Zo voorkom je fouten als @Gmail.con in plaats van @Gmail.com
  • Autocorrectie wordt niet standaard geblokkeerd in de invulvelden, waardoor de kans ontstaat dat je invoer wordt gecorrigeerd door je smartphone
  • Een verkeerde implementatie van autofill - een browser kan op je smartphone gegevens automatisch invullen waardoor je zelf de fouten handmatig moet herstellen. Dit kost vaak meer tijd dan direct alles handmatig invullen en veroorzaakt veel frustratie.

image-6

Afbeelding 3: voorbeeld van velden waarbij de webshops verkeerde toetsenborden tonen en autofill niet correct toepassen op het veld e-mailadres.

 

4: mensen zijn taakgericht

Mensen bezoeken je webshop met een doel of een motivatie. Het is de bedoeling dat je webshop hen helpt het doel te bereiken. Uit de usability-onderzoeken blijkt dat mensen pagina’s die taakgericht zijn opgezet prettiger vinden, dan pagina’s die voornamelijk veel informatie geven waar de bezoeker niets aan heeft. Denk aan pagina’s vol met campagnebeelden en banners, terwijl de bezoeker simpelweg zoekt naar een bepaald type product. Voornamelijk zie ik bij respondenten die aan een onderzoek deelnemen met hun smartphone dat ze efficiënter willen shoppen.

 

De oplossing is eenvoudig. Geef in je mobiele webshop functionele onderdelen voorrang aan visuele niet-functionele onderdelen. Wil je het toetsen? Doe dan zelf een usability-onderzoek en luister naar je bezoeker en observeer het gedrag. Je ziet vanzelf dat ze waarschijnlijk geen behoefte hebben aan veel onderdelen waarvan jij denkt dat ze het interessant vinden.

            image-7     image-8

Afbeelding 4: links zie je een voorbeeld waarbij voornamelijk vanuit de organisatie wordt gecommuniceerd (ontdek de collectie) en rechts een voorbeeld waarbij de webshop de bezoeker helpt middels een productcategorie, wat erg taakgericht is (ik ben op zoek naar een horloge). 

 

5: mensen zijn lui

Je webshopbezoekers willen zo min mogelijk energie besteden aan het voltooien van de taken. Ze bepalen op basis van intuïtie of ze iets grondig lezen of bekijken of wegklikken. Zorg daarom dat het uitvoeren van hun taken en het behalen van hun doelen bijna volledig op hun intuïtie kan. Dit kost immers het minste energie. Wanneer je bezoeker vastloopt of door intuïtie een verkeerde keuze maakt, dient deze energie te steken in het uitzoeken wat de juiste vervolgstap is. Vaak zie je dat dit ervoor zorgt dat je bezoeker afhaakt, want ja, deze is liever lui dan moe.

 

6: gebruik taal die je bezoekers ook gebruiken

Jargon (vaktaal) is gaaf, vooral als je met vakmensen onderling praat. Maar je bezoekers zijn lang niet altijd mensen met evenveel kennis van jouw vakgebied, waardoor ze veel termen die in webshops staan vaak niet begrijpen.

 

Uit ervaring weet ik dat het voor webshopmedewerkers voelt alsof het teveel jip-en-janneke-taal is, maar als je een oplossing voor iemands probleem biedt, dan is dat soms juist nodig. Stel je eens voor dat je op een verjaardag aan iemand moet uitleggen wat jouw bedrijf voor mensen kan betekenen. Je wil dan ook dat diegene direct begrijpt wat jij doet en waar jij mensen of bedrijven bij helpt.

Naast het gebruik van vaktaal, dien je ook rekening te houden met het niveau van je taalgebruik. Het gemiddelde leesniveau van een Nederlander is B1, terwijl ik regelmatig zie dat teksten op leesniveau C1 worden aangeboden. Dat is een behoorlijk verschil. Zorg er zelf voor dat je je teksten afstemt op jouw doelgroep.

 

7: mensen spreken zichzelf tegen (binnen 20 seconden!)

Het leuke aan een usability-onderzoek is dat de testpersonen zelf goed weten dat ze meedoen aan een onderzoek en niets fout kunnen doen. Alles wat zij niet goed doen of begrijpen, ligt aan de webshop. Toch zie ik regelmatig dat een testpersoon iets verkeerds doet, maar zichzelf corrigeert door bijvoorbeeld te verwoorden: “Ohja deze wil ik”, terwijl ze een onbedoelde handeling verrichtte. Dat is heerlijk om te zien, maar nog belangrijker; ga niet enkel af op de feedback die je krijgt, maar observeer nauwkeurig wat hun gedrag is. Dan haal je de echt waardevolle pijnpunten naar boven.

 

Deze blog is eerder gepubliceerd op Emerce

 

9-tips-mobiele-webshop-whitepaper

Blogger

Danny Loeffen
Danny Loeffen

Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultantDanny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

E-mail: marketing@ism.nl

Blogger

Danny Loeffen

E-mail: marketing@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina