• Homepagina
  • Blog
  • A/B-testen voor een hogere conversie: voorkom onnodige fouten

A/B-testen voor een hogere conversie: voorkom onnodige fouten

referee-1149014_1920.jpg

Hoe je het ook wendt of keert, iedere ondernemer streeft naar steeds meer omzet. Dit betekent elke dag net wat beter zaken doen. Webwinkeliers hebben hiervoor allerlei tools ter beschikking. Een populair onderzoeksmiddel is het uitvoeren van een A/B-test. Dit is een analyse waarbij de efficiëntie van twee varianten wordt gemeten. De theorie is eenvoudig, maar de uitvoering blijkt toch ingewikkeld te zijn. Hieronder staan drie vaak voorkomende fouten en een aantal tips om deze te voorkomen.

 

Fout 1: Vermoeden dat iets zo is

Dagelijkse nemen ondernemers besluiten op basis van instinct. Je hebt bijvoorbeeld een informatieve pagina bij een concurrent gezien en je vermoedt dat dit ook voor jou kan werken. En dus zet je een copywriter aan het werk, laat je de pagina opmaken door een designer en publiceer je het online. Kortom: er gaat veel tijd inzitten zonder een idee te hebben van wat het mogelijk oplevert.

Vergeet je gevoel en ga af op feiten. Gebruik hiervoor een statistiekprogramma zoals Universal Analytics en stel jezelf de vraag: op welke pagina’s is het bounce-percentage hoog? Op welke pagina verlaten bezoekers de website? Wat is een zwak punt in het bestelproces? Zo krijg je inzicht in welke pagina’s aandacht verdienen. Stel op basis van de analyse hypotheses op.

 

Fout 2: Conclusies trekken op basis van te weinig bezoekers

Significatie is zeer belangrijk bij A/B-testen. Het zegt iets over de mate waarin iets toeval of echt is. Meestal wordt een significantie van 95 procent aangehouden. Dit betekent dat slechts 5 procent van de uitslag is toe te wijzen aan toeval.

Stel dat je plek hebt voor één soort koffie in je winkel, maar je hebt twee varianten tot je beschikking. Je besluit drie proefpersonen te laten testen welke de lekkerste is. Deze ga je verkopen. Twee van de drie kiezen voor de eerste koffie. Maar denken al je klanten er ook zo over? Wat als een vierde persoon juist de andere variant lekkerder vindt? Dan is de verdeling ineens gelijk. Alleen een groot aantal testpersonen geeft hierin duidelijkheid.

Hoeveel bezoekers je nodig hebt om tot betrouwbare resultaten te komen hangt af van verschillende factoren, zoals huidige conversie op de pagina en hoeveel bezoekers er op de testpagina komen. Gebruik hiervoor altijd een testduurcalculator en houd je aan het aantal dagen.

 

AB-testen _1

 

Fout 3: Testen op alle apparaten

Omnichannel is zeker een must voor ondernemers in deze tijd, maar niet voor A/B-testen. Daar zijn statistiektools nog niet goed voor ingericht.

Een basisvoorwaarde van de onderzoeksmethode is dat websitebezoekers maar één variant zien. Als de test draait op één apparaat weet de website dankzij cookies welke versie bezoekers eerder hebben gezien. Als je toch test op meerdere apparaten dan raken de resultaten vervuild. Je weet niet of bezoeker op de tablet versie A zag en op de desktop versie B. Test daarom op één apparaat voor zo zuiver mogelijke resultaten.

 

Gratis whitepaper


Deze drie fouten zie ik regelmatig terugkomen. Maar er zijn er nog veel meer. Zonde, want wie A/B-testen goed toepast, ziet al snel zijn omzet stijgen. We hebben een whitepaper opgesteld waarin de acht meest voorkomende fouten worden benoemd met een aanpak om ze te voorkomen. Deze whitepaper geeft je handvatten naar het succesvol uitvoeren van A/B-testen.

Dit artikel verscheen eerder op Thuiswinkel.org.

 

 
 

Blogger

Jurjen Jongejan
Jurjen Jongejan

Online Marketing Director Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina