• Homepagina
  • Blog
  • 8 tips om de bedankpagina van je webwinkel te optimaliseren

8 tips om de bedankpagina van je webwinkel te optimaliseren

Bedankpagina-optimaliseren.png

Als webwinkelier ben je voortdurend bezig met het optimaliseren van de conversie van bezoeker naar koper. Maar na het binnenhalen van de klant houdt het optimaliseren niet op. Veel webwinkeliers onderschatten de kracht van de bedankpagina. In dit artikel vind je 8 tips en voorbeelden ter inspiratie om de bedankpagina van je webwinkel te optimaliseren.

Inhoud

Direct naar:

  1. Meer nieuwsbriefinschrijvingen
  2. Deel aankopen via social media
  3. Promoot andere producten 
  4. Denk aan cross-sell en up-sell
  5. Geef kortingscoupons
  6. Vraag om feedback
  7. Biedt services aan
  8. Benadruk fysieke winkels

  

Tip 1: verleid klanten om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief

De gebruiker heeft net veel energie in je bestelproces gestoken en is verheugd dat alles goed is verlopen en dat de bestelling is gelukt. Direct na zo’n ‘feel good’ moment is dus de kans groter dat hij ingaat op je verzoeken. Maak actief gebruik van dit moment door de gebruiker de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Wijs de gebruiker daarbij natuurlijk wel op de voordelen die dit biedt. De webwinkel in dit voorbeeld maakt hier slim gebruik van (zie afbeelding 1).


 Bedankpagina van Bol.com zet aan tot nieuwsbriefinschrijving
Afbeelding 1: bied op de bedankpagina de mogelijkheid voor het inschrijven op de nieuwsbrief aan


Tip 2: maak het makkelijk om de aankoop te delen via social media

Wanneer jouw klant zijn bestelling heeft geplaatst, heeft de klant een soort ‘euforisch’ en ‘blij’ gevoel. De bezoeker heeft immers de transactie afgerond en is dus duidelijk enthousiast over de aankoop. Benut dit unieke moment om het jouw klant zo makkelijk mogelijk te maken om zijn of haar enthousiasme te delen via sociale media. Vooral met ‘high-involvement’ producten is de kans op ‘social sharing’ hoog, zoals bijvoorbeeld bij fashion-producten of vakanties.



 Bol.com stimuleert aankopen delen via social media
Afbeelding 2: bied je klanten de mogelijkheid om de aankoop te delen via sociale media


Tip 3: breng gerelateerde producten of diensten onder de aandacht

Klanten die net een order hebben geplaatst hebben een heel hoge attentiewaarde. Benut dit moment om gerelateerde producten of diensten onder de aandacht te brengen. Onderstaande webwinkel doet dit slim door een kort filmpje te tonen van een gerelateerde dienst. Naast de mogelijkheid om bij De Slegte boeken te kopen, kun je als klant ook je boeken verkopen. De Slegte maakt op de bedankpagina op een slimme manier gebruik om hier extra aandacht aan te geven.



 De Slegte geeft een instructiefilmpje over verkoop van andere producten
Afbeelding 3: De Slegte brengt op haar bedankpagina door middel van een instructiefilmpje onder de aandacht dat klanten hun 2e hands boeken ook kunnen verkopen


Tip 4: benut upsell- en cross sell mogelijkheden

Op het moment van aankoop ken je de interesse van jouw klant. Je hebt hiermee waardevolle informatie in handen. Je hoeft immers niet in te schatten wat jouw bezoeker interesseert, zoals je bijvoorbeeld op je productpagina doet, maar je hebt 100 procent zekerheid! Onderstaande webshop biedt nadat een vlucht is geboekt naar Madrid, direct hotels en autoverhuur in Madrid aan.



 Booking.com benut de bedankpagina voor cross-sell en up-sell Afbeelding 4: benut de bedankpagina voor cross-sell en up-sell mogelijkheden



Tip 5: bied kortingscoupons aan voor een volgende aankoop

Klanten die in jouw webwinkel een transactie afronden kiezen bewust voor jouw webwinkel en en hebben dus het volledige vertrouwen in jouw webwinkel. Als je jouw klant dan ook nog eens een korting aanbiedt voor een volgende aankoop, worden jouw klanten extra verleid om opnieuw in jouw webwinkel te kopen. Veel webwinkels passen dit principe toe door bij de verzending van het pakketje een tegoedbon of kortingsbon mee te sturen, maar deze mogelijkheid bestaat ook op de bedankpagina.



 Zalando geeft tegoedbon bij online bestelling en op de bedankpagina
Afbeelding 5: bied je klanten kortingscoupons aan voor een volgende aankoop


Tip 6: vraag je klant hoe je jouw webwinkel kunt verbeteren

Klanten zijn goud waard! Niet alleen omdat ze orders afnemen en dus omzet opleveren, maar ook omdat ze jouw webshop hebben beleefd en ervaren. Jouw klanten beschikken dus over een schat aan informatie. Hoogstwaarschijnlijk zijn jouw klanten erg tevreden over jouw webshop, anders hadden ze niet besteld, maar jouw klanten zullen ook vast tips hebben over hoe het nog beter kan. Ook kunnen ze bij je aangeven op welke momenten ze hebben getwijfeld over de aankoop jouw webshop. Waren dit de verzendkosten? Lukte het niet om te bestellen via de iPad? Was bepaalde informatie niet duidelijk genoeg? Kortom: waardevolle informatie van je klanten die je kunt gebruiken om je webwinkel te verbeteren! Onderstaande webwinkel maakt slim gebruik om, nadat de gebruiker de bestelling heeft geplaatst, on-site informatie van de klant te verzamelen.

Ook hierbij geldt dat direct na zo’n ‘feel good’ moment, de kans groot is dat de gebruiker graag bereid is om jouw te helpen de webwinkel te verbeteren.

Jouw webshopbouwer kan dit binnen de webshop implementeren. Wil je heel snel starten is er een interessante tool die je hiervoor kunt inzetten.



 Bedankpagina 6
Afbeelding 6: op de bedankpagina wordt actief aan de klant gevraagd hoe de webwinkel kan worden verbeterd. Een slimme manier om aan je klanten te vragen hoe de webwinkel kan worden verbeterd!


Tip 7: informeer je klant en benadruk je service

Veel webwinkels laten de kans onbenut om hun klanten, na het afronden van de bestelling, het ultieme service gevoel te geven. Ook worden kansen niet benut om de onzekerheid van de klant te verminderen door klanten van de juiste informatie te voorzien. ‘After-sales’ is minstens zo belangrijk als het binnenhalen van de conversie!. Benut de bedankpagina in de 1e stap naar de perfecte ‘after-sales’!. Het verschil in service en informatievoorziening wordt goed duidelijk door onderstaande voorbeelden.



 Bedankpagina van Kijkshop met nauwelijks service
Afbeelding 7: voorbeeld van een bedankpagina met zeer lage servicegraad



Een webwinkel die veel service aanbiedt op de bedanktpagina
Afbeelding 8: voorbeeld van een bedankpagina met zeer hoge servicegraad en goede informatievoorziening om de onzekerheid van de klant te verminderen


Tip 8: Benadruk je fysieke winkels

En tot slot, ben je een cross-channel retailer en heb je fysieke winkels? Benadruk die dan zeker. Je hebt op de bedankpagina de aandacht van jouw klant, dus dat is een mooi moment om je fysieke winkel(s) nog eens onder de aandacht te brengen. De webshop in onderstaand voorbeeld maakt hier op een slimme manier gebruik van.

 Bedankpagina 9

Afbeelding 9: benadruk je fysieke winkels

Heb jij goede tips voor de bedankpagina van een webwinkel? Deel ze in de reacties!

 

Test de volwassenheid van conversie-optimalisatie in uw organisatie 

Blogger

Jurjen Jongejan
Jurjen Jongejan

Online Marketing Director Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina