• Homepagina
  • Blog
  • 3 sinter-kansen die jouw webshop vandaag niet benut heeft

3 sinter-kansen die jouw webshop vandaag niet benut heeft

pep_banner.png

Zoekt Nederland naar een noot van peper, of toch van kruid?
Op basis van data zocht ik het uit. 

Bijgevoegd driemaal goede raad
Aan wie volgend jaar verkopen gaat.

 

Inhoud

Direct naar: 

PDF van deze blog
Leestijd: 5 minuten


#1 Kenmerken van het feest: de pepernotenmarkt

In de praktijk is de kruidnoot (plat, rond en hard) veel populairder bij Nederlanders dan de pepernoot (hoekig en zacht). Neemt niet weg dat er veel meer naar pepernoten wordt gezocht dan naar kruidnoten. Waarschijnlijk komt dit doordat veel Nederlanders kruidnoten en pepernoten als hetzelfde zien.

 

pep1.png

Afbeelding 1: uitdraai van Google Trends

De HEMA lijkt zich bij deze opvatting te hebben aangesloten. Ons oer-Hollandse warenhuis adverteert momenteel als enige (gemiste kans, met 12.800 zoekopdrachten) op dit zeer populaire zoekwoord. De in AdWords ingestelde landingspagina-URL belooft veel goeds, maar de webwinkel blijkt na doorklikken geen enkele pepernoot in z’n assortiment te hebben opgenomen.

pep2.png

Afbeelding 2: HEMA’s AdWords-advertentie voor “pepernoten”

Hoopvolle hulpsinten worden dan ook doorgestuurd naar een generieke landingspagina met snoepgoed en kruidnoten (geen pepernoten, dus): 

pep3.png

Afbeelding 3: Een screenshot van HEMA’s “pepernoot-landingspagina”

 

Kortom, hier liggen nog volop kansen voor retailers in de food-branche.

Spot de expat

Leuk detail: Google Trends spot verassend genoeg ook pepernoot-zoekopdrachten uit Canada, Australië en Turkije... en uit Spanje. Wellicht dat de Sint zich vooraf georiënteerd heeft op de pepernootprijzen van dit jaar.

pep4.png

Afbeelding 4: in de blauw gearceerde landen wordt op “Sinterklaas” gezocht

 

#2 De makkelijke bijverkoop: sinterklaas inpakpapier

Bij Sinterklaas horen cadeautjes en bij cadeautjes hoort... inpakpapier. En bij voorkeur is dat ‘sinterklaas inpakpapier’. Volgens AdWords wordt hier in de maanden november en december wordt er bij elkaar zo’n 1000x naar gezocht:

pep5.png

Afbeelding 5: het zoekvolume op ‘inpakpapier Sinterklaas’

In een land waar winkelstraten volgens een kwart van de Nederlanders mogen verdwijnen is de kans groot dat cadeautjes online worden besteld. Bol.com doet een goede eerste zet door kopers de mogelijkheid te bieden om in te pakken met inpakpapier, maar mist de kans om het product los bij te verkopen. Hetzelfde geldt voor Coolblue, die in het boodschappenmandje wel gerelateerde producten aanbiedt maar geen cadeaupapier los bijverkoopt bij haar ‘kassakoopjes’:

pep7b.png

Afbeelding 7: geen cadeaupapier in de cross-sell strategie van Coolblue

 

Ook retailers die inpakpapier in hun standaard-assortiment hebben zitten kunnen extra scoren tijdens de feestdagen. Zo wordt er volop gezocht naar inspiratie voor het mooi inpakken van cadeautjes. Door tijdig bloggers in te schakelen die mooie creatieve inpak-oplossingen bedenken (waarbij verwijzend naar je papier) gooi je als webwinkel een wijd net uit op het moment dat de zoekvolumes aan beginnen te zwellen.

pep8b.png

Afbeelding 8: maandelijks wordt er veel gezocht naar manieren om in te pakken

 

#3 Kenmerken van het feest gebruiken

Ook dit jaar focussen online retailers tijdens de feestdagen met name op het direct aanzetten tot de aankoop van hun producten. In Google’s Customer Journey-model wordt dit de Do-fase genoemd; de fase waarin de consument een aankoopbeslissing maakt.

pep9.png

Afbeelding 9: Google’s Customer Journey Model met bijbehorende zoekopdrachten

Het opbouwen van een aankoop- en herkoop-relatie met de klant omvat echter veel meer dan alleen het stimuleren van deze fase. Zo kun je er tijdens de Care-fase (de fase waarin er al gekocht is, en de koper hulp/informatie/inspiratie zoekt rondom z’n aankoop) voor zorgen dat oude klanten terugkomen, of dat klanten van de concurrent uit sentiment de volgende keer voor jou kiezen. Tijdens mijn persoonlijke zoektocht naar inspiratie voor een gedicht over een fotoboek kwam ik deze mooie actie van Albelli tegen:

pep8.png

Afbeelding 10: Albelli in de Care-fase

 

Zonder dedicated gedichtenwebsite en met een zevende positie in Google hebben ze dit niet slecht gedaan.


pep10.png

Afbeelding 11: Albelli speelt slim in op de Care-fase

Kortom

Probeer tijdens de feestdagen ook laaghangend fruit te plukken door consumenten die zich in de See, Think, of Care-fase niet te vergeten. Je profiteert dan van extra hoge zoekvolumes en investeert in een strategie die op de lange termijn kan leiden tot extra omzet!

 

Blogger

Felice Bok, contentstrateeg
Felice Bok, contentstrateeg

Contentstrateeg Felice mist geen kans om webshops beter te laten ranken. Met strategisch advies draagt zij bij aan de online zichtbaarheid van grote klanten zoals Zinzi, Duifhuizen en Primera.

E-mail: f.bok@ism.nl

Blogger

Felice Bok, contentstrateeg

E-mail: f.bok@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina