• Homepagina
  • Blog
  • 3 tips die van filters op webshops SEO-boosters maken

3 tips die van filters op webshops SEO-boosters maken

seo-758264_1920.jpg

Onlangs deed ik onderzoek naar het niveau van SEO onder 86 fashion webshops. Gemiddeld scoorden webshops slecht op SEO met hun filters. Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

We gebruiken ze allemaal wel eens als we online winkelen in webshops: filters (zoals merk- en kleurfilters). Want zo vinden we snel producten. Maar filters zijn ook waardevol voor SEO, want consumenten gebruiken regelmatig Google voor het vinden van specifieke producten. Daarom is het ook belangrijk om met filters rekening te houden met SEO. Maar uit onderzoek van ISM eCompany blijkt dat retailers dit zelden doen. Een gemiste kans! Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

 

Tip 1: weet waar consumenten naar zoeken

Voor SEO is er een belangrijke reden om niet alle filterpagina’s te laten indexeren. Webshops hebben een bepaalde hoeveelheid linkwaarde. Hoe meer geïndexeerde pagina’s een webshop heeft, hoe minder linkwaarde iedere pagina gemiddeld krijgt.

Maar doorgaans zorgen filters voor duizenden combinaties. En dat betekent onnodig verspilling van linkwaarde. Want wie gaat er zoeken op groene Adidas schoenen van leer in maat 37 voor €89,95? Daarom is het belangrijk om alleen filterpagina’s te indexeren die aansluiten op veel voorkomende zoektermen.

Begin daarom met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dan weet je waarop consumenten zoeken. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat consumenten nauwelijks zoeken naar een artikel in combinatie met een exact bedrag. Dit maakt het indexeren van de prijsfilter overbodig. 

 

Filtersturing _1

Afbeelding 1: relevante landingspagina voor “Nike sneakers zwart” – maar helaas is deze onmogelijk vindbaar in Google

 

Tip 2: zorg voor relevante landingspagina’s

Maandelijks zijn er gemiddeld achttienduizend zoekopdrachten met de term “Eastpak rugzak”. Deze zoekers willen het liefst direct landen op een overzichtspagina met Eastpak rugzakken. Als Google de merkfilters op webshops kan lezen (crawlen), kan Google deze pagina in de zoekresultaten opnemen (indexeren). Vervolgens moet de landingspagina natuurlijk wel content (zoals producten of tekst) bevatten die aansluit bij de zoekopdracht.

 

Filtersturing _2

Afbeelding 2: een geschikte landingspagina voor zoekterm “Eastpak rugzakken”

 

Tip 3: gebruik bewust canonieke URL’s

Verspilling van linkwaarde kun je onder andere voorkomen met canonieke URL’s. Een canonieke URL vertelt Google welke pagina’s de zoekmachine mag laten zien in de zoekresultaten. Maar pas op! Op Score.nl worden bijvoorbeeld filtergroepen standaard niet geïndexeerd. Daardoor kunnen consumenten die zoeken op “G-star jeans” niet landen op de meest geschikte pagina: de overzichtspagina van jeans met de merkfilter G-Star. Een gemiste conversiekans!

Veel consumenten zoeken in combinatie met merken. Gebruik dus alleen een canonieke URL voor pagina’s waar geen zoekvolume op zit.

 Filtersturing _3

 Afbeelding 3: een geschikte landingspagina voor zoekterm “G-star jeans”

 

Filtersturing in de kinderschoenen

Retailers met een breed productassortiment die goed omgaan met filtersturing zijn nog ver te zoeken. Zoekers zijn boekers. Oftewel, filtersturing kan zorgen voor conversieverhoging. Zeker omdat concurrenten zich hier nog totaal niet mee bezighouden (uit ons SEO-fashion onderzoek slechts 5 van de 85). Welke online retailer wil nu niet concurrenten voorlopen en meer omzet genereren? 

 

 

 

Blogger

Jens Olsthoorn, SEO consultant
Jens Olsthoorn, SEO consultant

E-mail: j.olsthoorn@ism.nl

Blogger

Jens Olsthoorn, SEO consultant

E-mail: j.olsthoorn@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-commercespecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina