Wat je hebt gemist op Friends of Search 2017

Modern man with cyber technology target military eye concept-617448-edited.jpeg

Het early-bird ticket brandde al sinds 31 oktober 2016 in mijn zak, maar eindelijk was het zover: De vierde editie van Friends of Search! Fantastisch om een hele dag te mogen luisteren naar mensen uit de top van zoekmachinemarketing en met andere vakidioten van over de hele wereld! Wat heb je gemist als het gaat om online adverteren op Friends of Search 2017? Een korte samenvatting.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Zoekmachinemarketing verandert
  2. Van mobiel naar KI first
  3. KI voor SEA
  4. Doelgroepen
  5. Remarketing
  6. Facebook
  7. Man en machine

 

Voordat we beginnen eerst even wat cijfers en quotes die je sowieso niet had willen missen:

  • Aandeel van Google in mobiele zoekopdrachten: 98 procent
  • Bij 50 procent van alle online aankopen is een mobiele telefoon betrokken
  • 15 procent van alle zoekopdrachten in Google zijn nog nooit eerder gedaan
  • Het aandeel van voice-searches is in de VS al 20 procent en zal over 3 jaar 50 procent zijn
  • Je kunt maximaal 2.000 lijsten met doelgroepen aanmaken in AdWords
  • De belangrijkste toevoeging aan BingAds is Google Imports.
  • Larry King tikt drie blikjes Red Bull weg voordat hij het podium op stapt
  • Virtual reality apps are like cake to a fat kid for journalists
  • Bij Microsoft werkt een blinde programmeur aan een project voor kunstmatige intelligentie
  • The Great A.I. awakening uit de New York Times is een must read

Friends of search logo.jpg

Zoekmachinemarketing verandert

De spits werd afgebeten door dagvoorzitter Bas van den Beld, specialist op het gebied van digital marketing. Zijn boodschap was:

Het search landschap verandert en dat doet het snel. Laten we er voor zorgen dat Nederland weer voorop loopt in de markt van search!

Kate Adams: mobile first to AI first

Kate Adams, Head Media & Measurement van Google Nederland, zette met een zeer goede presentatie gelijk de toon voor de rest van het event: “We moeten van mobile first overstappen naar kunstmatige intelligentie first (KI)”. De reden hiervoor is dat het gedrag van de consument steeds sneller verandert en dat de consument nieuwe technologieën steeds sneller adapteert.

Kate Adams Google op Friends of Search 2017.jpgAdams op Friends of Search

“Het duurde vijf jaar voor mobiele telefoon om volledig te integreren in het leven van de consument, maar bij de marketeers zit het nog steeds niet in ons dagelijks leven. De verwachting is dat KI slechts drie jaar nodig heeft om volledig te worden opgenomen in de customer journey,“  aldus Adams. 

Waarom KI voor SEA?

KI is niet meer een product van de toekomst, Google gebruikt het nu al. Zo kun je met Google Foto’s in je eigen fotoalbum via een zoekopdracht een bepaalde foto vinden zonder dat je ooit aan Google hebt verteld wat er in jouw foto’s te zien zijn. Wat is het voordeel voor SEA?

  • Uit onderzoek van Google is gebleken dat van de top 100 AdWords-advertenties slechts 25 procent is aangepast in de laatste 3 maanden. Waarom? Geen tijd!
  • De aankoop van een auto kan wel 900 verschillende contactmomenten hebben binnen de costumer journey. Dit zijn alle momenten waarbij een consument een zoekopdracht intikt, productfoto’s bekijkt, websites bezoekt of een e-mail naar een dealer stuurt.

Kata Adams op friends of search 2017 met statistieken.jpg

We hebben geen tijd om al deze contactmomenten te testen, te optimaliseren en bij aanwezig te zijn. Hiervoor hebben we KI nodig: machine learning. We moeten op zoek gaan naar tools die voor ons conclusies uit data kunnen trekken en dat ook beter en sneller kunnen. Deze tools helpen bij het verbeteren van advertentieteksten, het gebruiken van zoekwoorden en het aanpassen van biedingen, allemaal op basis van ervaring dat is opgedaan door de tools zelf.

 

Arianne Donoghue over remarketing

De presentatie van Arianne Donoghue ging over het nut en de noodzaak van remarketing. De belangrijkste boodschap hierbij was dat zoekwoorden al lang niet meer het belangrijkste zijn.  Het gaat tegenwoordig steeds meer om de combinatie van locatie, leeftijd, geslacht, gedrag, interesse en alle andere eigenschappen van een doelgroep die je online kan onderscheiden. Op deze manier kun je je doelgroep veel beter benaderen en kan je enorm besparen op onnodige kosten.

De presentatie van Arianne Donoghue op Friends of Search

 

Doelgroepen maken in Google Analytics

Gebruik de mogelijkheden van Google Analytics om doelgroepen aan te maken op basis van allerlei eigenschappen voor AdWords. Denk ook aan conversiedata uit Google Analytics.

Twee voorbeelden van een doelgroep die je kunt aanmaken in Google Analytics:

  • Bezoekers die in de laatste 30 dagen meer als 1 aankoop hebben gedaan.
  • Bezoekers uit Den Haag, vrouw, 18-24 jaar, geen transacties in de laatste 365 dagen.

Vervolgens kun je deze lijsten toevoegen aan je campagnes in Google AdWords en kies je:

  1. Target and Bid: wanneer je je advertentie alleen wilt tonen aan mensen uit deze lijst, die ook het door jou bepaalde zoekwoord gebruiken.

Of:

  1. Bid Only: wanneer je een advertentie wilt tonen aan alle mensen die een bepaalde zoekopdracht doen, maar daarnaast de mensen uit de remarketinglijst een bodaanpassing wilt meegeven.

Jes Stiles: Facebook is dead, long live Facebook

Dit was voor mij de beste spreker van de dag als het aankomt op performance. Zij staat als een artiest op het podium te rocken als ze haar resultaten over virtual reality (VR) met het publiek deelt. Haar visie is dat VR de nieuwe standaard wordt op het gebied van media entertainment en dat je daar nu op moet inspelen!

Deze visie onderbouwde ze door aan te geven dat de ontwikkelingen op VR-gebied enorm zijn en het gebruik ervan sterk groeit. Daarnaast geven de laatste paar aankopen van Facebook ook stof tot nadenken: naast Oculus Rift stonden er nog vier VR-techbedrijven op de lijst van Facebook.

Facebook is ooit begonnen als een sociaal platform met enkel status updates. Dit werd uitgebreid met foto’s, video’s, 360º foto’s, live video’s, 360º video’s en nu zelfs VR. Hiermee maakt ze duidelijk dat Facebook zichzelf weer heeft uitgevonden en zal doorgaan als een interactief platform.

Als voorbeeld van een succesvolle VR-case vertelde Jes Stiles over een marketingactie van een bergschoenenfabrikant die mensen kennis liet maken met hun product door de belevenis met een VR-bril op te laten ervaren. Zij kregen natuurlijk eerst bergschoenen aan om vervolgens met een VR-bril op een levensgevaarlijke bergtocht te laten maken. De resultaten waren naar eigen zeggen fenomenaal. Dus wil je voorlopen op de markt en je doelgroep een unieke beleving laten ervaren, stap dan nu in VR!

Jes Stiles op Friends of Search 2017

 

Ryan Fitzgibbon: man & machine

Het Hoofd van Double Click Search van Google, Ryan Fitzgibbon, kwam met de perfecte afsluiting van de dag. Hij stelde de vraag: hoe moeten wij als ppc-experts (pay per click) innoveren en van ‘Mobile First’ naar KI first gaan?

Ryan Fitzgibbon op Friends of Search 2017 over de geschiedenis van search.jpg

Ryan Fitzgibbon op Friends of Search 2017

Door de geschiedenis van Google AdWords te laten zien benadrukte Ryan nog maar eens hoe extreem uitgebreid het landschap van zoekmachinemarketing is geworden. Hiermee wordt direct duidelijk dat het niet meer mogelijk is om handmatig elke Google AdWords-campagne te gaan beheren en te optimaliseren.

Het advies van Ryan is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de eigen data en dat te koppelen aan systemen die voor jou het werk kunnen doen. Op deze manier kun je veel beter inspelen op de vraag in de markt en ben je veel minder tijd kwijt met het doen van werk, dat ook door een machine gedaan had kunnen worden.

Vragen van friends of search.pngRyan Fitzgibbon legt uit welke vragen je moet stellen om om te vormen naar KI first

Maar is automatiseren dan het antwoord? Moeten we machines alles laten overnemen? Het antwoord is nee, want machines blijven afhankelijk van de kennis en inzichten van de mens. Oftewel, zoals hij het mooi verwoordde: “Do not be scared of technology & automation. You are in control, try it!"

 E-commercebenchmark voor modewebwinkels 2015 - 2016

Blogger

Vincent de Lange, SEA Consultant
Vincent de Lange, SEA Consultant

E-mail: v.delange@ism.nl

Blogger

Vincent de Lange, SEA Consultant

E-mail: v.delange@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina