• Homepagina
  • Blog
  • Tool-selectie. Welke e-mailmarketingsoftware past het beste bij je?

Tool-selectie. Welke e-mailmarketingsoftware past het beste bij je?

e-mail-tool-selectie-blog.jpg

De moed zakt je in de schoenen als je leest “de beste e-mailmarketingtool”. Dat kan elk bedrijf roepen. Bovendien is er geen beste of slechtste tool. Wel kan de één meer dan de ander. Daarom kun je beter jezelf afvragen of het pakket past bij je eisen en verwachtingen. In dit blogbericht geef ik tips voor het kiezen van de perfecte e-mailmarketingsoftware.

 

Wat wil je gaan doen met e-mail in de toekomst?

Wil je geautomatiseerd een-op-een gaan e-mailen, maar ga je pas over drie jaar ermee aan de slag? Dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je drie jaar lang de hoofdprijs voor een licentie en e-mailvolume betaalt als je de functionaliteiten toch voorlopig niet gebruikt. Begin dan met een simpeler of goedkoper e-mailmarketingsoftwarepakket. Kortom, wat is je planning met e-mailmarketing? Wanneer zijn bepaalde functies essentieel? Het is een belangrijke factor voor de keuze van een e-mailmarketingpakket.

Er zijn echter uitzonderingen. Zo zijn er tools waarbij je modules aan en/of uit kunt zetten. Net zoals bij de FBTO met hun verzekeringen.

Goedkoper is niet altijd duurkoop

Goedkope e-mailmarketingtools of prijsvechters in de markt zijn niet automatisch uitgeklede e-mailmarketingsoftwarepakketten. In tegendeel zelfs. Een aantal e-mailtools kunnen prima een-op-een e-mailcampagnes voor customer journeys verzorgen. Dus ook alle gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Je moet alleen goed stilstaan bij de strategie en aanpak.

De meest voorkomende voor- en nadelen van de goedkopere e-mailmarketingtools:

Afbeelding 1-emailmarketing -blog -patrick -ism

Is duurder altijd beter?

Nee, zeker niet. Je wil een zo gunstig mogelijke ROI. Daarbij hoort ook tijdsbesparing. Hoe gemakkelijk kun je met de tool een e-mailmarketingcampagne maken en versturen? Zoek de balans tussen efficiëntie en ROI. In de meest ideale situatie heb je een handige en gebruiksvriendelijke tool voor een zo aantrekkelijk mogelijke prijs.

De zes belangrijkste functionaliteiten en specificaties

Op welke functionaliteiten en specificaties moet je letten?

  1. Deliverability. Als je e-mails niet in de inbox belanden dan doe je al het werk voor niets. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je nagaat hoe bepaalde e-mailmarketingsoftware omgaat met de deliverability.
  2. Drag & drop editor. Er is niets fijners dan het opstellen van e-mails zonder dat je HTML-kennis nodig hebt. Bij de meeste e-mailmarketingtools zijn de templates immers al responsive!
  3. Statistieken. Wat doen je e-mails qua aantal keer geopend, kliks, uitschrijvingen, bounces en conversies? Zorg dat je dit inzichtelijk krijgt. Dan weet je of je de moeite en tijd die je in de e-mails stopt ook terugverdient in keiharde omzet.
  4. Campagneflows instellen. Als je in verschillende fasen van de customer journey e-mails wil versturen, let dan op hoe je dit moet instellen. Kun je in de e-mailtool een campagneflow tekenen zodat je een overzicht hebt wanneer je wat verstuurt? Of moet je zelf dataselecties maken om op basis van customer journey e-mails te versturen? Bedenk ook hoeveel je deze functie waard vindt.
  5. Databasebeheer. Hoe eenvoudig kun je gegevens opzoeken, bewerken of aanmaken? Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, maar van essentieel belang is voor het maken van selecties, het doen van controles en het verwerken van handmatige wijzigingen.
  6. Personalisatie. Kun je e-mails personaliseren? Tot hoe ver kun en wil je hierin gaan? Wil je alleen een achtergelaten-winkelmandje en hiervoor gepersonaliseerde content gebruiken, of wil je in alle e-mailcampagnes content automatisch inladen die past bij de voorkeuren van de nieuwsbrieflezer? Zeker de moeite om hier eens bij stil te staan.

Nederlandse tool of uit het buitenland

De Nederlandse tools zijn de laatste tijd veel aan het ontwikkelen om bij te blijven in de markt. Toch zijn buitenlandse e-mailmarketingsoftware (VK en de VS) nog steeds de winnaars als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid. Dit merk je aan het prijskaartje van de e-mailtools. Het nadeel van de buitenlandse e-mailtools zijn de taalbarrière, verschillende tijdszones, wetgevingen en functionaliteiten die de Nederlandse markt wel wenst en de buitenlandse niet (en vice versa). Er is dus geen goed of fout, maar je moet er wel bij stilstaan voordat je een beslissing maakt.

Resumé

Zet je verwachtingen en wensen op een rij. Zorg voor een planning en toekomstvisie omtrent e-mailmarketing. Ga daarna pas op zoek naar een e-mailmarketingpakket. Selecteer e-mailmarketingsoftware op basis van prioriteiten van functionaliteiten die je belangrijk vindt. Zo kun je een goede vergelijking maken.

Kom je er niet uit, ben je benieuwd of je het maximale uit je huidige e-mailmarketingtool gebruikt of beter kun overstappen? Of ben je op zoek naar de juiste e-mailmarketing tool binnen jouw organisatie? Vraag het me gerust!

  New Call-to-action

 

 

Blogger

Patrick van Wattum, Team Lead E-mailmarketing, ISM eCompany
Patrick van Wattum, Team Lead E-mailmarketing, ISM eCompany

Patrick van Wattum is Team Lead E-mailmarketing bij ISM eCompany. De afgelopen acht jaar heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend in het zoeken en bereiken van de klant. Zowel in de retail als in de reisbranche via het online marketing-kanaal. Hij werkt aan campagnes voor Noosa-Amsterdam, Duifhuizen en Fietsenwinkel.nl. In 2014 was hij genomineerd voor e-mailmarketing man van het jaar door het DDMA.

E-mail: p.vanwattum@ism.nl

Blogger

Patrick van Wattum, Team Lead E-mailmarketing, ISM eCompany

E-mail: p.vanwattum@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina