Social Media: de trends volgens de experts

desktop.jpg

Iedere twee maanden ontmoeten zoekmachinemarketeers elkaar tijdens Search Marketing Thursday in Utrecht. In november was ik erbij, omdat social media op de agenda stond. Emile van den Berg van Social Inc, Jeroen van de Ven van ABN AMRO en Neil Draper van Springcreek deelden hun kennis. Ze behandelden cases, maar in hun sessies kwamen duidelijk drie trends naar voren waar ze zich mee bezighielden. Welke trends zijn dit jaar zichtbaar op social media?

 

Om te starten met adverteren op social media, moet je eerst de basis begrijpen. Niemand zit te wachten op dure advertenties met weinig resultaat. Daarom is het belangrijk om te weten waar de consument behoefte aan heeft. Oftewel: wat speelt er bij de doelgroep en hoe pas ik mijn advertenties hier op aan?

Trend 1: de on demand-generatie

De nieuwe generatie consumenten wacht of zoekt niet. Ze zijn gewend dat alles al aanwezig is voordat ze er überhaupt zelf aan hoeven te denken. De experts op dit event noemden ze de ‘on-demand generatie’. Hoe bereik je deze groep?

Mijn collega Jurjen Jongejan noemt deze generatie ‘Generation me’. Het is de generatie na Google die zoekt naar ervaringen. Ze willen beleven. Dus bedenk hoe je waarde toevoegt in hun omgeving en hoe je zorgt voor een optimale beleving. Maar in de praktijk is dit een lastige opdracht want ze zijn altijd ‘on the go’.

Daarom moet je klanten en de gehele sales funnel goed kennen. Gelukkig laten social media een digitale blauwdruk achter van deze jonge doelgroep. Wist je bijvoorbeeld dat Facebook heeft aangetoond dat zij beter het karakter van een Facebook-lid kunnen beoordelen dan de levenspartner van het betreffende lid?

Daarnaast kun je al snel op je eigen pagina zien welke content wordt gedeeld en wat wordt genegeerd. Ook mogelijk: doe een analyse over welke bedrijven en onderwerpen je doelgroep nog meer volgt. En gebruik anders één van de vele socialmediamonitoringtools om in kaart te brengen wat er speelt in je doelgroep.

Stel vervolgens met de informatie buyer persona’s op, zodat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is en hoe je zorgt dat zij een onvergetelijke beleving ervaren.

 

Trend 2: koopknoppen op social media versterken de online ervaring  

De tijd dat social media een plek was waar je alleen platte tekstberichtjes naar elkaar stuurde zijn definitief voorbij. Ook de bedrijven achter de sociale media begrijpen dat het gaat om een beleving. En dus proberen ze de beleving van het medium op allerlei manieren te versterken.

Zo verschenen dit jaar al diverse berichten over de Facebook-, Pinterest- en Instagramkoopknop. KLM kon niet wachten op de introductie van de koopknop en bedacht daarom zelf hoe ze konden beginnen met social commerce via Twitter in 2014. Niet alle knoppen zijn momenteel in Nederland beschikbaar, maar het is onvermijdelijk dat ze eraan komen. Als retailer is het slim om er dan snel bij te zijn!

 

Trend 3: live broadcasting

Social media ging altijd al over snel en gemakkelijk meer van elkaar weten. Maar de afgelopen tijd kwam er een nieuwe methode bij om informatie te delen: live broadcasting. Denk aan Periscope, Meerkat en Snapchat. Jamie Oliver gebruikte live broadcasting via Facebook. Met 58.000 views was dit voor hem een groot succes. 

 

Trend 4: return on relationship

Ted Rubin, de meest gevolgde CMO wereldwijd op Twitter, zegt: “Als je je doelgroep wilt blijven bereiken op social media, dan is het noodzakelijk om de focus te verschuiven naar het bouwen van relaties.” ROI (Return on Investment) maakt dus plaats voor ROR (Return on Relationship).

Albert Heijn loopt hierin voorop. In oktober lanceerde de supermarkt hun eigen sociale medium: de ‘AH Community’. Zowel Albert Heijnmedewerkers als consumenten voeren hier gesprekken. Die interactie versterkt de relatie, want je leert elkaar beter kennen.

 

Albert Heijn Community

 

Dit voorbeeld geeft het veranderende persoonlijke contact tussen consument en organisatie goed weer. De eenzijdige promotie vanuit het bedrijf staat niet langer centraal, maar de klantrelatie vormt de basis.

De klantrelatie als basis hoor je bij elke trend centraal te stellen. Past de trend in de omgeving en beleving van je klant en bij je merk? Dan moet je ermee aan de slag. Anders mis je de boot en gaan concurrenten er met jouw klanten vandoor.

 

 

Blogger

Marissa Koolwijk, Display en Social Media Advertising Consultant
Marissa Koolwijk, Display en Social Media Advertising Consultant

Op Facebook een campagne van Lucardi tegengekomen? Of geklikt op een Ad van Adam Brandstore? Dan ben je het werk van Marissa tegenkomen. Bij ISM eCompany is zij voor retailers als Lucardi, Noosa Amsterdam, Adam Brandstore en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van display en socialmediacampagnes.

E-mail: m.koolwijk@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina