Ga je een SEO-tekst schrijven? Lees deze 9 tips!

tekst-776222-edited.jpg

Het schrijven van goede SEO-teksten is één van de randvoorwaarden voor een optimale zichtbaarheid in Google. Dat weet inmiddels vrijwel iedereen. Vanuit mijn rol als SEO-consultant krijg ik daarom regelmatig vragen van klanten over hoe ze het beste een SEO-tekst kunnen schrijven. In deze blog lees je de meest gestelde vragen en mijn antwoorden.

Inhoud 

Direct naar:

Print de blog 
Leestijd: 3,5 minuut

 


Richtlijnen voor het schrijven van SEO-teksten – Q&A

Q: Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

A: Het antwoord op deze vraag wisselt. Niet elk schrijfonderwerp is namelijk hetzelfde. Hanteer de volgende richtlijnen:

- Productoverzichtspagina’s en categoriepagina’s meer dan 250 woorden

- Productpagina’s meer dan 150 woorden

Deze tekstlengtes pakken in de regel goed uit voor je vindbaarheid, maar er komt meer bij kijken om de ideale tekstlengte vast te stellen. De doorslaggevende factor is de concurrentie die rust op een zoekwoord. Hoe meer sterke concullega’s hun website hebben geoptimaliseerd op een bepaald zoekwoord, des te lastiger het wordt om voor dat zoekwoord te ranken in Google.

Het is een algemeen uitgangspunt dat er op veelgebruikte zoekwoorden een hoge concurrentie rust. Dat betekent dat er op generieke termen (‘onderbroeken’) meer concurrentie is dan op specifieke termen (‘Scotch & Soda onderbroek met palmbomen’).

Met categorie- en filterpagina’s kunt u inspelen op generieke zoekopdrachten potentiële klanten. Productpagina’s lenen zich daarentegen beter voor specifiekere wensen. Dit betekent dat er voor overzichtspagina’s langere teksten nodig zijn dan voor productpagina’s, aangezien de concurrentie bij de eerstgenoemde het hoogst is.

 

 Q: Hoe vaak moet het zoekwoord voorkomen?

A: De zoekwoorddichtheid van een tekst ligt idealiter tussen de 2 procent tot 4 procent. Noem dus per 100 woorden 2 tot maximaal 4 keer het zoekwoord. Er is geen man overboord wanneer je soms boven de 4 procent komt, maar dit dient wel een uitzondering te zijn. Een te hoge zoekwoorddichtheid kan namelijk leiden tot een penalty van Google – met dalende rankings als gevolg.

 Zoekwoordichtheid -ism

Afbeelding 1: zoekwoorddichtheid van een tekst

 

Het is ook mogelijk om naast het hoofdzoekwoord een tweede, ‘secundair zoekwoord’ te verwerken in de tekst. Een gezonde zoekwoorddichtheid voor secundaire zoekwoorden is 1 á 2 procent.

 

Aantal Zoekwoorden Voor Webshops

Afbeelding 2: aantal zoektermen voor zoekmachine-optimalisatie van webshops

  

Q: Speelt de HTML-code een rol bij het schrijven van een SEO-tekst?

A: Dat hangt af van het type CMS waarmee je werkt. Aan de hand van zogenaamde ‘header-tags’ kun je de kopjes van de tekst labelen als ‘titel’, ‘subtitel’ en eventueel ‘sub subtitel’. Je kunt onderscheid maken tussen H1’s, H2’s en H3’s. Gebruik de H1-tag alleen voor de allereerste kop, gevolgd voor de H2’s voor alle hierop volgende kopjes. H3’s zet je enkel in wanneer een kopje een subkopje is van een H2:

Titles -ism

Afbeelding 3: opmaak van titels voor zoekmachine-optimalisatie met tags

 

Q: Waar kan ik het zoekwoord het beste plaatsen?

A: De beste locaties voor een zoekwoord zijn (op volgorde van belangrijkheid):

  • Het begin van de H1
  • Het begin en het einde van een alinea
  • Het begin van de H2

 

Q: M’n zoekwoord leest niet lekker weg. Is het erg als ik er woorden tussendoor plaats?

A: Natuurlijke zinnen verdienen de aanbeveling boven onnatuurlijke zinnen. Als de tekst erom vraagt kun je een zoekwoord opsplitsen, maar probeer de afstand tussen de woorden te beperken.

Q: Kan ik de zoekwoorden in een andere volgorde zetten?

A: Ja.

 

Q: Zijn er ook richtlijnen voor het optimaliseren van meta descriptions?

A: Een meta description vertelt zoekmachinegebruikers wat ze in je webshop kunnen vinden. Voor het optimaliseren van een meta description plaats je het zoekwoord aan het begin van de page title en 1 á 2 maal in de omschrijvende tekst. Gebruik maximaal 160 tekens, dan voorkom je dat de tekst afgeknipt wordt. Voor de page title geldt 60 tekens.

 Voorbeeld -meta -description -ism (1)

Afbeelding 4: voorbeeld van een goede meta description voor webshops

 

Q: Wordt een pagina beter vindbaar wanneer ik m’n meta-descriptions optimaliseer?

A: Ja en nee. Het optimaliseren van een meta-description zorgt er niet voor dat de pagina beter rankt, maar heeft op indirecte wijze wel impact op je rankings. Een goed geschreven en geoptimaliseerde meta-description verhoogt de CTR (doorklikratio) en verkleint de kans dat iemand je webshop direct weer verlaat (‘bounced’). Deze bezoekersgedragingen hebben direct invloed op de rank van een pagina.

 

Q: Welke pagina-onderdelen kan ik verder optimaliseren op m’n zoekwoord?

A:  Belangrijke locaties:

  • Meta titles
  • URL’s
  • Alt-tekst

 

Samengevat

Mijn conclusie: het schrijven van SEO-teksten is geen hogere wiskunde. Houd rekening met belangrijke factoren zoals zoekwoorddichtheid, tekstlengte en zoekwoordlocatie zodat de kans op een mooie positie in Google groter wordt! In afbeelding 5 zie je een voorbeeld van een goede SEO-tekst. Is nog iets niet duidelijk? Laat dan een comment achter. 

 Mosa Tegels Voorbeeldtekst SEOAfbeelding 5: een voorbeeld van een goede SEO-tekst. De zoektermen zijn rood en dikgedrukt 

Gratis aanmelden voor webinar topnavigatie

Blogger

Felice Bok, SEO Consultant
Felice Bok, SEO Consultant

Onze SEO-consultant Felice mist geen kans om webshops hoger te laten ranken in de organische zoekmachineresultaten. Aan de hand van technische checks, linkbuildingtrajecten en contentstrategieën draagt zij bij aan de online zichtbaarheid van grote klanten zoals Zinzi, Duifhuizen en Primera.

E-mail: f.bok@ism.nl

Blogger

Felice Bok, SEO Consultant

E-mail: f.bok@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina