• Homepagina
  • Blog
  • Waarom de miljardenboete van Google nauwelijks effect heeft

Waarom de miljardenboete van Google nauwelijks effect heeft

google-shopping.png



Op 27 juni 2017 kreeg Google een boete van 2,4 miljard euro opgelegd door de Europese Commissie vanwege misbruik van haar monopoliepositie. Maar heeft die boete daadwerkelijk nut? De aanpassingen die Google moet maken zijn zo beperkt dat adverteerders en consumenten er amper wat van zullen merken.

Inhoud

Direct naar:

  1. Monopoliepositie
  2. Prijsvergelijkers
  3. Vicieuze cirkel
  4. Effect

Print de blog
Leestijd: 4 minuten


De monopoliepositie van Google

Google is al sinds lange tijd zoekmachinemarktleider in Europa. Met een marktaandeel van 91.9 procent neemt het dan ook een monopoliepositie in. Dit grote marktaandeel komt mede doordat er in Europa een stuk minder alternatieven zijn ontwikkeld dan bijvoorbeeld in Amerika. In Amerika kent Google een marktaandeel van 63.4 procent en zijn andere spelers onder andere Microsoft en Yahoo.

Door de positie van Google in Europa zijn zoekmachinegebruikers bijna verplicht om gebruik te maken van Google Search. Het feit dat Google ook nog Shopping (de prijsvergelijkingsdienst) bovenaan de zoekpagina plaatst en hiermee de concurrerende prijsvergelijkers naar beneden drukt, heeft ervoor gezorgd dat de Europese Commissie op 27 juni besloot dat Google een boete wordt opgelegd vanwege misbruik van haar monopoliepositie.

Monopoliepositie Google.jpg
Afbeelding 1: heeft Google haar monopoliepositie misbruikt?

Google versus prijsvergelijkers

De Europese commissie verklaart dat de lagere positie van de concurrerende prijsvergelijkers automatisch gebeurt op basis van het algoritme van Google. Zelfs de meest populaire prijsvergelijkers verschijnen gemiddeld pas op pagina vier van de organische zoekresultaten, een schending van de Europese mededingingsregeling. Partijen als Beslist.nl krijgen dus vanwege het bovenstaande nauwelijks de kans om zichtbaarheid te pakken. Daarom is Beslist.nl sinds de komst van Google Shopping gehalveerd in bezoekersaantallen.

Maar is die boete wel terecht? Kan het voortrekken van Google Shopping daadwerkelijk gezien worden als misbruik van de machtspositie? Was het de bedoeling van Google om door middel van Shopping de concurrentie de pas af te snijden? Google zelf is het niet eens met het opleggen van de boete en verklaart dat er geen sprake is van het voortrekkerij.

Vicieuze cirkel

Het mes snijdt aan twee kanten. In Europa is er in veel mindere mate sprake van prijsvergelijkingsplatformen zoals Amazon en Airbnb, wat in Amerika wel het geval is. Hierdoor is de positie die Google inneemt bijna begrijpelijk. Waarom niet gebruikmaken van de ‘leegte’ op deze Europese markt? Echter, de manier waarop Google dit aanpakt is niet chique. Vanwege het algoritme van de zoekmachine krijgen andere prijsvergelijkers geen eerlijke mogelijkheid om mee te strijden in het verkrijgen van een prominente positie op de zoekpagina. Het ontzegt andere partijen de kans om te innoveren en te concurreren.

Uiteindelijk kun je het zien als een vicieuze cirkel. Hoe sterker de positie van Google, hoe minder kans andere (nieuwe) partijen krijgen om een plek in te nemen op de zoekmachine markt. Hoe minder nieuwe partijen, hoe meer ruimte en macht voor Google.

Het effect

Of de boete die is opgelegd vanwege misbruik van de monopoliepositie daadwerkelijk effect heeft is nog maar de vraag. Sterker nog, Google gaat in eerste instantie in beroep tegen de uitspraak. Dit zorgt voor uitstel van betaling. Mocht de zoekmachinegigant het beroep verliezen, dan kan Google ervoor kiezen om aanpassingen te maken in het algoritme, waardoor prijsvergelijkers binnen de organische resultaten een iets eerlijkere kans krijgen. Ook kan Google besluiten om Google Shopping minder prominent te tonen. Denk aan het tonen van minder Shopping-resultaten of het verplaatsen van Google Shopping an sich. Van deze aanpassingen merken consumenten en adverteerders nauwelijks wat.

Ik betwijfel dan ook het nut van de boete die is opgelegd. Vanwege het hoger beroep wordt het proces in eerste instantie alleen maar uitgesteld. Wanneer Google in hoger beroep ongelijk krijgt, hoeft het bedrijf pas daadwerkelijk te betalen. Maar wat is 2,4 miljard euro op een jaaromzet van 90 miljard euro? Google kan de recordboete met gemak betalen.

Daarnaast gaat de Europese Commissie naar mijn mening voorbij aan het feit dat Google Shopping een superieure ervaring biedt ten opzichte van andere platformen zoals Beslist.nl. Zo is Google Shopping een stuk overzichtelijker en gebruiksvriendelijker (zowel voor consumenten als adverteerders) en worden de producten al getoond binnen de zoekmachine zelf. Dit scheelt navigeren naar een Beslist.nl. Door de boete straft de Europese Commissie juist haar burgers.

Google Shopping zal zeker niet verdwijnen. Daarvoor verdient het bedrijf er te veel geld aan en helpt het gebruikers van de zoekmachine maar al te goed bij het vinden van wat ze zoeken. Kortom, heb je een succesvolle Google Shopping campagne lopen en ben je bang dat je deze binnenkort gedag moet zeggen? Geen zorgen.

Ontvang benchmark voor modewebshops Q1 2017

 

Blogger

Marlon Helmer, SEA Consultant
Marlon Helmer, SEA Consultant

Marlon is onze SEA Consultant en laat geen kans onbenut om relevante bezoekers naar een webshop te leiden. Ze bedenkt en ontwikkelt SEA-strategieën en -campagnes voor klanten als Zinzi, Jeroen Beekman en Vingino. Marlon weet goed raad met online advertenties, maar ze weet écht alles over Google Shopping.

E-mail: m.helmer@ism.nl

Blogger

Marlon Helmer, SEA Consultant

E-mail: m.helmer@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina