• Homepagina
  • Blog
  • Magento versterkt ecosysteem van partners, koppelingen en extensies

Magento versterkt ecosysteem van partners, koppelingen en extensies

Header - opening Magento Imagine 2017.png

Wauw! Ik bezocht van 3 tot 5 april Magento Imagine in Las Vegas, het grootste evenement van Magento in de wereld. Het congres zat vol met inspirerende sessies (Serena Williams!), nieuwe ontwikkelingen op het gebied van (e-)commerce en netwerkmogelijkheden. Het viel op dat Magento hard werkt aan het versterken van het ecosysteem. Ik vat alle ontwikkelingen in dit artikel samen.   

Inhoud

Direct naar: 

  1. Magento 2 discussie
  2. Kwaliteitswaarborg
  3. Productportfolio
  4. Content management
  5. Business intelligence
  6. Social commerce
  7. B2B e-commerce
  8. Ordermanagement
  9. Cloud Enterprise
  10. Afsluiting

 

De Magento 2 discussie

Met de komst van Magento 2 in november 2015 ontstond er direct veel discussie. Is het ecosysteem én het vernieuwde e-commerce platform er klaar voor om optimale online gebruikerservaringen te kunnen bieden? Het ecosysteem moet er immers voor zorgen dat er genoeg oplossingen, extensies en partners zijn die passen bij het budget van startende online webshops en voor het versnellen van de groei van grotere webshops.

 

Kwaliteitswaarborg

Eerder schreef ik al dat het partnerprogramma van Magento onderhevig is aan verandering. Omdat er veel partnerkeuze is voor bedrijven, gaat de organisatie door middel van badges bedrijven linken aan de juiste markt, specialisatie (vb. B2B of B2C) en expertise met betrekking tot het productportfolio van Magento. Zo heb je meer overzicht bij het selecteren van de juiste e-commercepartner wat ten goede komt aan de kwaliteit van de oplossing. Ook zijn Enterprise partners binnenkort verplicht om minimaal 25 gecertificeerde ontwikkelaars in dienst te hebben.

Niet alleen de gecertificeerde partners spelen een belangrijke rol in de kwaliteitswaarborg van de implementatie van projecten. Magento roept zelf de “Customer Success Group” in het leven die de kwaliteit van de projecten en tevredenheid van de eindgebruikers controleert. Daarnaast breiden zij het kwaliteitsprogramma voor technische partners uit, zodat enkel geteste extensies op de marktplaats van Magento worden geplaatst.

 Afbeelding 3 Magento Imagine 2017 afsluiting.jpg

Productportfolio

Magento blijft het productportfolio sterk uitbreiden zodat een totaaloplossing kunnen aanbieden. Ik zet daarom de laatste ontwikkelingen voor je op een rij:

 

Content Management

Met de overname van Bluefoot heeft Magento in één klap kennis verworven met betrekking tot een Content Management functionaliteit. Je kunt gemakkelijker pagina’s aanpassen door de nieuwe drag-and-drop functionaliteit, waardoor je minder afhankelijk bent van je partner om wijzigingen door te voeren. Op dit moment is Bluefoot alleen nog verkrijgbaar voor Magento 2 Enterprise gebruikers in de vorm van een extensie (ook wel Magento Plugin genoemd). Bluefoot is standaard geïntegreerd in de “core” van Magento bij de lancering van Magento Enteprise 2.3 (tweede helft 2017). Dit houdt in dat Bluefoot vanaf dat moment in het standaard platform van Magento beschikbaar is.

 

Business intelligence

Magento BI is een “Hosted Business Intelligence platform”. Het stelt bedrijven in staat om uitgebreidere analyses te maken over de (online) bedrijfsvoering en daarop te kunnen acteren. Zo liet Bob Moore (CEO van voormalig RJ Matrics) tijdens zijn presentatie zien tot welke inzichten je kan komen als je de customer lifetime value weet, zeker als deze onderverdeeld zijn in verschillende klantsegmenten. Het helpt bedrijven te focussen op de waardevolle en loyale klanten.

Magento BI kent twee versies: Magento BI Essentials en Magento BI Pro. Het grootste verschil is dat je bij Magento BI Pro niet alleen inzicht hebt in de data van Google Analytics en Magento, maar ook andere databronnen kan aansluiten om diepgaande analyses te maken.

 

Social commerce

Tijdens de Product Keynote van Imagine is Magento Social aangekondigd. Magento heeft social commercebedrijf Shopial overgenomen. Dit betreft een SaaS-oplossing die bedrijven helpt om hun assortiment direct vanuit Magento via Facebook en Pinterest aan te bieden. Deze oplossing blijft een losstaande extensie die bedrijven kunnen gebruiken voor de verkoop van producten en het tonen van advertenties op deze kanalen. Door het groter wordende aandeel van social commerce kan dit een mooie verrijking zijn van de Magento-oplossing.

 

B2B e-commerce

De veel besproken verrijking van Magento met betrekking tot een B2B-oplossing komt eraan. En snel! Magento kondigde aan dat in het derde kwartaal van 2017 Magento B2B beschikbaar is. Tijdens Imagine demonstreerden ze live op welke gebieden Magento wordt uitgebreid. Een aantal highlights:

  • Corporate account ondersteuning:
    • Verkopen van producten aan bedrijven met meerdere inkopers en gelaagde organisatie structuren
    • Specifieke rechten en rollen toekennen aan deze klanten
    • Self-service tracking met betrekking tot bestel-, prijs-, credit en voorraadinformatie
  • Het managen van offerte-aanvragen en klant specifieke onderhandelingen
  • Realisatie van quick orders op basis van historische data, zoals het maken van bestellijsten
  • Gepersonaliseerde catalogus, prijslijsten en promoties op basis van klantgroepen

 

Afbeelding 2 Magento Imagine 2017 B2b in action.jpg

Ordermanagement

Het Order Management platform van Magento (MCOM) zorgt ervoor dat klanten vanuit verschillende kanalen (webshop, fysiek, marktplaatsen) bestellingen kunnen verwerken. Op die manier worden bedrijfsprocessen rondom fulfilment, voorraden en klantenservice geoptimaliseerd. Er zijn geen nieuwe aankondigingen gedaan over dit product op Imagine.

 

Cloud Enterprise

Magento Enterprise kent sinds een jaar ook een Cloud oplossing. De cloud hosting oplossingen samen met de “managed services” zorgen voor een infrastructuur die geoptimaliseerd is voor Magento Enteprise. Het geeft bedrijven het voordeel om piekbelasting met betrekking tot bezoekers op te kunnen vangen en updates (vb. “security patches”) gemakkelijk door te voeren. Er zijn geen nieuwe aankondigingen gedaan over dit product op Imagine.

 

Afsluiting

Door de verbreding en verdieping van oplossingen krijgen wij als partner steeds meer handvaten om onze klanten te helpen bij hun digitale vraagstukken. En dat vind ik gaaf! Imagine gaf mij het gevoel dat Magento continu werkt aan het versterken van haar ecosysteem en dus een hechte community creëert waar je als (online) retailer veel profijt van kan hebben. Alle vernieuwingen van Magento hebben hetzelfde doel: de optimale klantbeleving kunnen bieden over alle kanalen heen. Imagine, wij zijn er volgend jaar weer bij!

 Google Analytics checklist voor webshops & e-commerce

Foto credits van Magento

Blogger

Collin de Boer, Business Development Manager

E-mail: c.deboer@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina