• Homepagina
  • Blog
  • Is kunstmatige intelligentie binnen Google AdWords toekomstmuziek?

Is kunstmatige intelligentie binnen Google AdWords toekomstmuziek?

header-915119_1920 (1).jpg

Nee is het antwoord op de vraag van de titel van deze blog. Google gebruikt al kunstmatige intelligentie (KI) in Google AdWords. Tijdens Friends of Search 2017, het grootste search congres van de Benelux in Amsterdam, werd duidelijk hoe Google de toekomst van KI ziet. Het liet mijn hart als SEA-specialist sneller kloppen. Want door KI en slimme inzet van Google AdWords kun je nog betere omzetresultaten bereiken.

Inhoud

Direct naar: 

  1. KI op dit moment
  2. van mobile naar KI first
  3. Google Knowledge Graph
  4. Google Assistent
  5. Google voice search
  6. Toekomst SEA-specialist
  7. Quick draw

Kunstmatige intelligentie binnen Google AdWords op dit moment

In Google AdWords is al enige tijd KI aanwezig in de vorm van Conversion Optimizer. Dit is een biedstrategie waarbij je Google de biedingen automatisch laat bepalen binnen de huidige advertentiegroepen. Conversion optimizer wint snel aan populariteit. Met een reden. Ik durf te stellen dat wanneer je tegen het eind van 2017 nog 90 procent handmatig doet binnen je campagnes je grote omzetkansen laat liggen!

Tip: meer weten over de Conversion Optimizer? Lees dan vooral even dit blog van mij over de Conversion Optimizer.

Maar Google mag niet stil blijven staan met het toepassen van KI in hun producten. De zoekmachinegigant ervaart steeds meer concurrentie. Denk aan de steeds uitgebreidere mogelijkheden van advertenteren op Facebook of andere socialmediakanalen. Hierdoor moeten ze blijven innoveren. Gelukkig zit continu innoveren in het DNA van de zoekmachinegigant.

 

Van mobile first naar kunstmatige intelligentie first

In november 2016 zei Sundar Pichai, CEO van Google iets opmerkelijks. Volgens hem hebben we het afgelopen decennium ons bezig gehouden met mobile first. Nu gaan we naar een wereld waarin interactie met allerlei apparaten veel gebruiksvriendelijker, intuïtiever en slimmer wordt.

 

Google Knowledge Graph

Zo vertelde Kate Adams, Head of Media & Measurements Specialist Nederland bij Google, op Friends of Search 2017 over Google Knowledge Graph, een database die beschikt over meer dan 70 miljard feiten van mensen, locaties, kunst, geschiedenis en dergelijke. Jack Menzel, Product Management Director legt in het filmpje uit hoe Google Knowledge Graph werkt.

 

 

 De werking van Google Knowledge Graph

De gigantisch bak aan data wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. Denk aan het verrijken van de zoekresultaten. Of aan Google Foto’s, een app waarmee je foto’s kunt backuppen, die de verzamelde informatie gebruikt om te achterhalen wat er op de geüploade foto’s staat.

 

 De werking van Google Foto’s

 

Wanneer er meer data vanuit de Knowledge Graph beschikbaar komt binnen AdWords verwacht ik dat de Conversion Optimizer ook beter kan (re)targeten op bezoekers met een hoge koopintentie.

 

Google Assistent

Google is ook druk met de ontwikkeling van Google Assistent. Het is hun visie dat elke gebruiker een persoonlijke Google heeft in de vorm van een eigen individuele digitale assistant. Deze digitale assistent kun je vergelijken met Alexa van Amazon, Siri van Apple en Cortana van Microsoft. Kortom, Google Assistent is straks overal aanspreekbaar, kent je voorkeuren en gedrag waardoor het je bij allerlei dingen in je dagelijkse leven kan helpen. Simpel gezegd maakt deze assistent je leven een stuk eenvoudiger.


 De werking van Google Assistant

Google Assistent geeft een hoop nieuwe advertentiemogelijkheden voor Google AdWords. Denk aan Google Shopping resultaten in de chat wanneer iemand een koopgerichte vraag over kleding stelt. Ook zie ik kansen voor korte tekstadvertenties/vermeldingen wanneer mensen hele generieke vragen stellen zoals: “Waar is de dichtstbijzijnde herenkledingwinkel?” of “Waar kan ik de beste spareribs eten in Gouda?” Voor Google Assistent dienen consumenten wel hun locatie-instellingen aan hebben staan. Want pas dan kun je hen bereiken met nog beter lokaal afgestemde advertenties.

 

Google voice search

Je kunt Google ook gesproken zoekopdrachten geven. Momenteel gebruiken nog niet veel consumenten deze functie, maar het aantal groeit wel ontzettend hard. Geschreven zoekopdrachten zijn beknopt. We gebruiken meestal twee zoektermen. Maar gesproken zoekopdrachten zijn uitgebreider. We gaan ook meer zoeken met vragen: “Wat is ….” of “Hoe werkt ....”. Je kunt hier perfect inspelen met advertenties. Dit betekent wel dat je andere zoekwoorden voor AdWords-campagnes moet gaan inzetten.

 

De rol van de SEA-specialist

Adams gaf op Friends of Search 2017 ook aan dat het vakgebied van SEA-specialisten door KI compleet verandert. Momenteel zijn de werkzaamheden voornamelijk uitvoerend. Denk aan het handmatig opzetten van campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden, advertenties en het aanpassen van cpc-biedingen (kosten per klik) om het hoogste rendement te behalen. Maar in de nabije toekomst zal een SEA-specialist vooral strategisch meedenken hoe het optimaal kan presteren in de customer journey in combinatie met andere middelen.

 

Google experimenteert verder met KI en Quick Draw

Als afsluiter nog een extra stukje toekomstmuziek vanuit Google. Zelf ben ik nog niet direct achter de toegevoegde waarde van dit voor ons als adverteerders, maar het is wel weer een nieuwe vorm van KI binnen Google.


 Uitleg over quick draw

Heb jij ideeën over hoe we dit kunnen gebruiken op het gebied van zoekmachine advertenties? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder.

Conversie-tips voor mobiele webshop

Blogger

Kevin Hoondert, SEA consultant
Kevin Hoondert, SEA consultant

E-mail: k.hoondert@ism.nl

Blogger

Kevin Hoondert, SEA consultant

E-mail: k.hoondert@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina