• Homepagina
  • Blog
  • Optimaliseer in 3 stappen afbeeldingen voor topposities in Google

Optimaliseer in 3 stappen afbeeldingen voor topposities in Google

Blogposts_Kees_SEO-afbeeldingen_ISM-site_def.png

Moet je afbeeldingen optimaliseren voor Google? In deze blog lees je hoe je in drie stappen weet of je hiermee aan de slag moet en hoe je dit aanpakt.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Analyse afbeeldingen in zoekresultaten
  2. Optimaliseren van afbeeldingen
  3. Resultaten meten


Voor één van onze klanten deed ik onderzoek naar de zoekmarkt voor lampen in Google. Wat bleek: klikken op afbeeldingen in de zoekresultaten van Google zorgde voor 40 procent van het totale bezoekersverkeer vanuit de organische zoekresultaten naar de webshop (zie afbeelding 1). 

Dit aandeel komt overeen met het aandeel afbeeldingen wat je terugziet op de zoekresultatenpagina’s voor belangrijke zoektermen. Maar wat als blijkt dat 40 procent van de zoekresultatenpagina bestaat uit afbeeldingen en dat je maar 10 procent verkeer krijgt door kliks op je afbeeldingen? Dan mis je veel verkeer en dus omzet. Deze blog helpt je dit voorkomen. 

 

Onderzoek naar bezoekersverkeer vanuit afbeeldingen en via tekstadvertenties in Google.png

 Afbeelding 1: bezoekersverkeer vanuit afbeeldingen en via het web (tekstadvertenties) naar een webshop


Stap 1: Analyse

Doe onderzoek naar hoe belangrijk afbeeldingen zijn voor jouw markt

Geen zoekresultatenpagina is per zoekopdracht hetzelfde. Het is afhankelijk van de zoekopdracht of afbeeldingen een rol spelen. Zo zie je afbeeldingen in de top tien zoekresultaten voor meubels en interieur. Maar voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van je afbeeldingen moet je eerst weten of dit zinvol is. Begin dus met een gedegen onderzoek.

 

 

Onderzoek de afbeeldingen in de mobiele zoekresultaten van Google

Begin bij de mobiele zoekresultaten. Want het kantelpunt is inmiddels bereikt, consumenten doen de meeste zoekopdrachten via mobiele apparaten. De zoekresultaten op mobiel en desktop kunnen verschillen.

De impact van afbeeldingen op de mobiele zoekresultaten is direct duidelijk:

 

zoekresultaat voor de zoekterm stalamp.gif

Afbeelding 2: zoekresultaat voor de zoekterm ‘stalamp’

In afbeelding 2 zie je dat de zoekresultatenpagina begint met advertenties. Bovenaan staan de Google Shopping-productadvertenties die door de afbeeldingen veel aandacht krijgen. Als je naar beneden scrollt kom je bij de organische zoekresultaten. Direct valt de prominent zichtbare balk met afbeeldingen op, dit heet de image-pack. Image-packs nemen minder ruimte in op de zoekresultatepagina. Daarom zijn er gemiddeld meer dan tien zoekresultaten per pagina.

De image-pack in afbeelding 2 eist veel aandacht op. Daarnaast hebben deze zoekresultaten ook nog een aparte afbeelding, waardoor het geheel nog visueler wordt. Korting, voor deze zoekterm is het interesant om afbeeldingen te optimaliseren voor topposities in Google. 

 

Afbeeldingen in de desktop- en tabletzoekresultaten van Google

Ook voor de desktop kunnen afbeeldingen invloed hebben op het bezoekersverkeer vanuit zoekmachines zoals je ziet in afbeelding 3. 

zoekresultaten voor de term grote hanglampen.gif

 

Afbeelding 3: zoekresultaten voor de term ‘grote hanglampen’

 

De image-pack staat niet altijd als eerste zoekresultaat. Soms staat het lager in de zoekresultaten. En soms verschijnen ze zelfs pas op de tweede of derde pagina. Het lijkt alsof de image-pack op een willekeurige positie verschijnt in de zoekresultaten, maar Google doet continu onderzoek naar welk zoekresultaat het beste past bij de zoekopdracht.

Om ervoor te zorgen dat zoekers snel de benodigde informatie vinden analyseert Google allerlei statistieken, ondermeer klikgedrag. Als de afbeeldingen groot en prominent worden getoond in de zoekresulten kun je concluderen dat zoekers hier veelvuldig gebruik van maken.

Je kunt het onderzoek naar de exacte rol van afbeeldingen voor jouw specifieke markt erg uitgebreid maken. Maar je zult al snel een goede indicatie hebben of afbeelding-SEO belangrijk is voor jouw webshop.

Productgroepen waar afbeeldingen een grote rol spelen in de zoekresultaten zijn bijvoorbeeld:

  • Meubels/interieur
  • Mode
  • Sieraden

Ter illustratie onderzocht ik de zoekmarkt voor lampen in oktober 2016. Ik onderzocht de zoekresultaten op de eerste pagina van Google voor 403 zoekwoorden. In totaal werden er 6054 zoekresultaten getoond. Naast 3672 normale zoekresultaten (60.7%) werden ook maar liefst 2322 (38.4%) resultaten met afbeeldingen getoond (zie afbeelding 4).

Voor de zoekmarkt lampen is het aandeel afbeeldingen heel groot als je bedenkt dat nieuws, video’s en lokale zoekresultaten tezamen net geen 1 procent van de zoekresultaten vormen. Voor deze markt is afbeeldingen optimaliseren voor Google dus zinvol.

aandeel soort zoekresultaten in de zoekmarkt.png

 

Afbeelding 4: aandeel soorten resultaten van de zoekmarkt

 

De layout van de zoekresultaten

Zorg dat je een totaalbeeld krijgt van de soorten zoekresultaten van de zoekmarkt. Uit onderzoek van Advanced Web Ranking blijkt dat afbeeldingen van alle media veruit het meest voorkomen in de zoekresultaten van Google. Een goede tweede is video. Bekijk ook welke positie video’s, Google’s shopping en tekstadvertenties innemen.

het aandeel per soort zoekresultaat in Google volgens Advanced Web Ranking.png

Afbeelding 5: het aandeel per soort zoekresultaat in Google volgens Advanced Web Ranking

Bij ISM eCompany gebruiken we tools om te analyseren welke zoekresultaten afbeeldingen bevatten. Deze data combineren we met ons zoekwoordonderzoek waar we ook kijken naar maandelijkse zoekvolumes. Als je deze data samenvoegt heb je een goed vertrekpunt om je verdere strategie uit te werken.

 

Google afbeeldingen als zoekmachine voor inspiratie

De afbeeldingenzoekmachine van Google wordt ook veel gebruikt om inspiratie op te doen. Exacte cijfers zijn niet bekend en daarom is het moeilijk om dit kanaal goed op waarde te schatten. Een gebruikersonderzoek kan uitkomst bieden om hier meer inzicht in te krijgen.

consumenten doen inspiratie op bij de afbeelding resultaten van Google.png

Afbeelding 6: consumenten doen inspiratie op bij de afbeelding-resultaten van Google

Consumenten gebruiken ook andere platforms voor inspiratie. Denk aan Pinterest, Instagram en YouTube. Als ondernemer heb je twee opties:

  • Beginnen met het optimaliseren van afbeeldingen voor alle platformen en achteraf analyseren welke het beste werkt voor je doelstellingen
  • Marktonderzoek doen om te achterhalen welk platform onder jouw doelgroep het meest populair is

Voor grotere webshops die serieus willen investeren in SEO raad ik aan te beginnen met een marktonderzoek.

 

Stap 2: optimaliseren

Onderzoek naar beïnvloedende factoren in afbeelding-SEO

Uit mijn onderzoek naar factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van afbeeldingen blijk dat het maar voor een deel om de afbeelding zelf draait. De context en de autoriteit van de webpagina zijn minstens zo belangrijk. Zorg dat je op al deze drie onderdelen scoort voor een goede zichtbaarheid.

We behandelen de drie belangrijkste factoren:

  1. De optimalisatie van de afbeelding zelf
  2. De optimalisatie van de pagina waar de afbeelding staat
  3. De verwijzende links naar de pagina en het domein

De meest voor de hand liggende optimalisatie is om in de Alt-tekst keywoorden toe te voegen. Tot mijn verrassing kun je ook zonder deze optimalisatie goed zichtbaar zijn. Onderstaand een voorbeeld van een webshop die dit bewijst:

Voorbeeld van een afbeelding met een hoge positie in Google met een slecht Alt-tekst.png

Afbeelding 7: voorbeeld van afbeelding met een hoge positie in Google met een slechte Alt-tekst (en bestandsnaam)

De afbeelding wisselt de eerste en tweede positie in het image-pack af en is uitstekend vindbaar op het zoekwoord “keukenlampen” zonder een relevante alt-tekst te gebruiken. Tevens scoren de kleinere afbeeldingen (325x325 px in dit geval) niet slechter dan de grotere afbeeldingen met een hogere resolutie.

Wat zorgt ervoor dat deze afbeelding toch zo goed scoort? De context van de productoverzichtpagina waar de afbeelding staat is volledig geoptimaliseerd voor het zoekwoord “keukenlampen” (zie afbeelding 8). Het zoekwoord komt 33 keer voor op de pagina en het staat netjes verwerkt in belangrijke SEO-elementen zoals de H1-tag en de meta-titel.

Zoekwoord keukenlampen op de productoverzichtspagina.png

Afbeelding 8: zoekwood “keukenlampen” op de productoverzichtspagina

Daarbij krijgt de pagina twee externe linkjes die ook positief bijdragen voor SEO. De pagina zelf was overigens op de tiende positie terug te vinden als we in Google zochten op “keukenlampen”.

 Voor een aantal onderdelen kon ik geen positieve impact ontdekken:

  • Zoekwoord in bestandsnaam afbeelding
  • Afbeeldingen opnemen in de XML-sitemap
  • Grootte en resolutie van afbeeldingen
  • De afbeeldingen hosten op een apart domein of CDN

SEO-factoren die invloed hebben op de positie van afbeeldingen

De hoeveelheid data die een rol kan spelen maakt het bijna onmogelijk om zekere conclusies te trekken. Voor SEO-specialisten is dit geen onbekende situatie. Op basis van het onderzoek en tien jaar ervaring stel ik het volgende:

  • Gebruik rank-tracking tools om je potentieel en groei in posities te monitoren. Maak hier geen obsessie van.
  • Overweeg te investeren in een doelgroeponderzoek om te kijken of Pinterest en andere platformen ook belangrijk zijn als afbeeldingen belangrijk zijn
  • Zorg voor goed geoptimaliseerde pagina’s en je afbeeldingen profiteren mee
  • Zorg voor unieke afbeeldingen, formaat mag klein zijn. Mik op snelheid.
  • Vul Alt-teksten automatisch aan met een scriptje op basis van product- of productcategorienaam. Dit handmatig doen is te arbeidsintensief.

 

Wat zijn de uitdagingen voor moderne e-commerceplatformen?

Hoewel het optimaliseren van afbeeldingen geen hogere wiskunde is zijn er wel degelijk een aantal uitdagingen die moderne webtechnieken met zich meebrengen. Steeds vaker worden afbeeldingen in meerdere geschaalde varianten aangeboden omwille van snelle laadtijden. Ook worden afbeeldingen soms vanaf subdomeinen of externe CDN’s (Content Delivery Networks) aangeboden. Deze ontwikkelingen brengen nieuwe uitdagingen voor SEO met zich mee. Voor zoekmachines kan het namelijk hierdoor uitdagender worden om de juiste afbeeldingen te indexeren en op waarde te schatten.

Veel Magento-webshops gebruiken voor het inladen van hun productfoto’s de volgende technische oplossing:

  • Het bronbestand wordt niet gebruikt, maar er worden geschaalde kopieën van gemaakt
  • De drie geschaalde kopieën; thumbnail, middelgroot en groot worden ingeladen op de pagina

Deze oplossing brengt voor SEO twee potentiële nadelen met zich mee:

  • De linkwaarde op de pagina wordt steeds verdeeld over drie varianten
  • Het bronbestand van de afbeelding komt niet terug in de HTML-code van de pagina en bouwt geen SEO-waarde op.
  • Uit onze analyses blijkt dat Google de afbeelding van de basis-URL negeert, ook al worden ze aangeboden via een XML-sitemap

Het alternatief is een afbeelding gebruiken en de browser deze te laten terugschalen. Dit kan echter voor meer laadtijd zorgen. Vooral bij webpagina’s met veel grote afbeeldingen eist dit zijn tol op de laadtijd.

Belangrijk is om voor jouw e-commerceplatform te begrijpen welke oplossing je gebruikt en of dit negatieve impact heeft op de vindbaarheid van jouw afbeeldingen in Google, Bing en andere zoekmachines. Als blijkt dat je hier potentiële bezoekers en omzet verliest, dan raad ik je aan om met  SEO-specialisten en programmeurs gezamenlijk om tafel te zetten. Zij zullen gaan zoeken naar de beste oplossing.

 

Stap 3: Continu doormeten

Hoe kun je het resultaat meten?

Hier zit een aantal beperkingen aan. In Nederland geeft Google de bezoekers die via afbeeldingen naar jouw webshop doorklikken geen apart label mee. Je kunt ze dus niet onderscheiden van de rest van de organische bezoekers. In die zin wordt je uit de webstatistieken van Google Analytics niets wijzer. Jammer!

Wel kun je met rank-tracking tools de zichtbaarheid van jouw afbeeldingen monitoren. Stel jezelf de vraag hoeveel tijd en energie je hier in wilt stoppen. Het is een valkuil om veel te gaan analyseren en daarbij in verhouding te weinig bezig zijn met echte optimaliseren en resultaten boeken.

De zoekresultaten van Google veranderen vaak

Bovendien verandert zoekresultatenpagina regelmatig. Niet alleen de rangorde van de resultaten, maar ook de layout. Google test continu de layout van de zoekresultaten. Je kunt er dus op rekenen dat er komende tijd nog veel verandert voor jouw markt.


Een goed voorbeeld van de snelle verandering zie je in afbeelding 9 en 10. In afbeelding 9 zie je resultaten van een  zoekopdracht op 5 september 2016. De image-pack is in de top-10 zichtbaar:

De image-pack is in de top tien zoekresultaten zichtbaar.png

Afbeelding 9: de image-pack is in de top tien zoekresultaten zichtbaar

In afbeelding 10 zie je resultaten van een zoekopdracht op 05-10-2016. Slecht één maand later is de image-pack verdwenen uit de top tien zoekresultaten.

De image-pack is verdwenen uit de zoekresultaten.png

Afbeelding 10: de image-pack is verdwenen uit de zoekresultaten 

De image-pack was eigenlijk verplaatst naar bovenaan de tweede pagina van Google’s zoekresultaten. Kortom, blijf niet te lang hangen in de analysefase. Oordeel eerst via een onderzoek of afbeeldingen een grote rol spelen in zoekresultatenpagina’s van jouw belangrijke zoekwoorden. En als spelen ze een rol, ga dan de afbeeldingen optimaliseren!

Blogger

Kees Beckeringh, Team Lead SEO
Kees Beckeringh, Team Lead SEO

E-mail: k.beckeringh@ism.nl

Blogger

Kees Beckeringh, Team Lead SEO

E-mail: k.beckeringh@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina