• Homepagina
  • Blog
  • Hoe rank je op positie 1 in de lokale zoekresultaten?

Hoe rank je op positie 1 in de lokale zoekresultaten?

wereldbol voor lokale zoekresultaten.jpg

Je hebt vast wel eens in Google gezocht waar je dat ene product lokaal kunt krijgen. Je bent niet de enige. Het komt steeds vaker voor. De koopintentie is bij dit soort zoekopdrachten zo hoog dat deze zoekers vaak direct de fiets (of de auto) pakken om het product direct te kopen. Speel je hier niet op in met zoekmachine-optimalisatie, dan mis je omzet in je lokale winkels. Hoe rank je op #1 in de lokale zoekresultaten? Daar geef ik in mijn blog antwoord op.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Welke lokale zoekresultaten zijn er?
  2. Stappenplan

Lokale SEO vereist een andere aanpak dan een traditionele SEO-campagne. Google toont de lokale zoekresultaten op twee manieren, namelijk via Google maps en in de organische zoekresultaten.

 

Lokale zoekresultaten in de vorm van Google Maps

Om aan te tonen hoe Google Maps een rol speelt in de lokale zoekresultaten zocht ik naar een juwelier op mijn werkplek in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. In afbeelding 1 zie je het resultaat waarbij het rode kader de lokale zoekresultaten zijn in de vorm van een Google Maps-vermelding. Deze vermelding neemt een groot gedeelte van de zoekresultaten in beslag.

 

Zoekopdracht in Google Maps naar een juwelier

Afbeelding 1: Zoekopdracht in Google Maps naar een juwelier

 

Lokale vestigingspagina’s in organische zoekresultaten

Ook in de organische zoekresultaten van Google spelen lokale zoekopdrachten een rol. In afbeelding 2 zie je mijn zoekopdracht “pizza bestellen”, eveneens vanuit de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Van de tien zoekresultaten toont Google zes regionale resultaten en vier landelijke resultaten. Deze lokale landingspagina’s zijn ingericht om bezoekers in en nabij Rotterdam te voorzien in hun behoefte, namelijk een pizza bestellen in Rotterdam.

Organische_lokale_zoekresultaten_in_Google.png

Afbeelding 2: organische lokale zoekresultaten in Google

 

Stappenplan: optimaliseren voor de lokale zoekresultaten

Hoe zorg je ervoor dat je webwinkel in de lokale zoekresultaten wordt getoond? Hieronder bevinden zich de stappen die ik vervolgens aan de hand van voorbeelden heb uitgewerkt.

  1. Maak een aparte vestigingspagina
  2. Neem de vestigingspagina op binnen de hiërarchie van de webshop
  3. Richt je Google My Business-account in
  4. Zorg voor lokale vermeldingen

Stap 1: maak een aparte vestigingspagina (case study Lucardi )

Bij de eerste stap in het stappenplan behoren zes actiepunten. De zes actiepunten voerden we door voor onze klant Lucardi. Het resultaat voor het zoekwoord “Juwelier Uden” is een tweede positie in de organische zoekresultaten (zie afbeelding 3). Elk actiepunt leg ik daarom aan je uit met hulp van deze case.

De oplettende lezer ziet ook dat Lucardi op positie #1 staat in de Google Maps-vermeldingen. Dit bereik je door stap drie in het stappenplan (richt je Google My Business-account in waar ik later over ga bloggen).

 

Toppositie_voor_Lucardi_Juwelier_Uden_door_het_volgen_van_het_SEO-stappenplan_voor_lokale_zoekresultaten_van_ISM_eCompany.png

Afbeelding 3: Toppositie voor Lucardi Juwelier Uden door het volgen van het SEO-stappenplan voor lokale zoekresultaten van ISM eCompany.

 

Houd met lokaal georiënteerde zoekwoorden rekening met de volgende SEO-factoren. Je vindt onder de screenshot (afbeelding 4) de toelichting op deze punten.

 

waar moet je op letten bij het optimaliseren van je lokale vestigingspagina

Afbeelding 4: waar je op moet letten bij het optimaliseren van je lokale vestigingspagina

 


Punt 1: verwerk het zoekwoord in de meta title tag

We gebruikten de Google Keyword Planner zodat we weten welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt. Je ziet per zoekwoord hoe vaak er op dit zoekwoord wordt gezocht. Omdat gemiddeld 260 mensen per maand naar “Juwelier Uden” zochten, gebruikten we voor de Lucardi-vestiging in Uden dit zoekwoord voor zoekmachine-optimalisatie.

Punt 2: verwerk de plaatsnaam in de link
Door de link (URL) leesbaar te maken voor bezoeker en zoekmachine is het duidelijk waar de pagina over gaat. In dit geval is de plaatsnaam “Uden” verwerkt in de URL.

Punt 3: verwerk het zoekwoord in de <h1> tag 
Voorzie een pagina altijd van een heading 1 tag met zoekwoord. Wij verwerkten dus het zoekwoord “Juwelier Uden” in de heading 1 tag. 

Punt 4: verwerk de NAP-gegevens op de lokale vestigingspagina
Doordat je de NAP-gegevens (naam, adres en telefoonnummer) op de lokale vestigingspagina plaatst, begrijpt de zoekmachine waar de juwelier is gevestigd. Dit is vervolgens zichtbaar in de zoekresultaten.

Ga je voor de maximale winst? Verwerk dan ook de NAP-gegevens in rich snippets. Rich snippets zorgen ervoor dat data gestructueerd wordt aangeboden bij de zoekmachine. Vraag je developer om de NAP gegevens volgens dit protocol in te richten. De zoekmachine zal dan beter begrijpen waar de winkel daadwerkelijk is gevestigd.

Punt 5: gebruik Google Maps om je locatie aan te geven
Heb je een Magento webshop? Gebruik dan een storelocator extentie voor Magento, zoals deze. Dan krijg je op je lokale pagina een kaart van Google Maps met de exacte locatie van je winkel.

Het is uiteraard ook mogelijk om handmatig een Google Maps code te generen. Bekijk hieronder hoe ik de Google Maps code voor de vestiging van ISM eCompany Rotterdam genereer. De code kan de webmaster plakken op de vestigingspagina.

 

Genereer een Google Maps-code voor jouw vestiging

Afbeelding 5: Genereer een Google Maps-code voor jouw vestiging 

 

Stap 6: verwerk relevante content op de lokale vestigingspagina

Plaats op een lokale vestigingspagina unieke content. Voor de lokale vestigingspagina van Lucardi in Uden plaatsen we informatie over hoe je winkelen in Uden kunt ervaren.

Maar denk ook aan informatie over de parkeergelegenheid, of het rolstoelvriendelijk is en/of de locatie te bereiken is met het openbaar vervoer. Of denk aan het lokale assortiment. Tevens kun je lokale medewerkers interviewen zodat je unieke content krijgt. Je pagina draagt dan tegelijkertijd bij aan het opbouwen van een klantrelatie. Consumenten maken immers alvast kennis met de geïnterviewde medewerker (bijvoorbeeld de filiaalmanager).

6a - Bonustip: user generated content op de vestigingspagina
Het bedenken van unieke content voor een groot aantal lokale vestigingspagina’s kan best een uitdaging zijn. In plaats van zelf content bedenken en plaatsen, kun je ook bezoekers waardevolle content laten schrijven. Vraag aan klanten of ze een review willen schrijven over de aankoop en plaats deze op de lokale vestigingspagina. Vervolgens kun je op deze review reageren om extra content toe te voegen waarbij je uiteraard rekening houdt met de zoekwoorden.

Stimuleer klanten om een review te schrijven in ruil voor bijvoorbeeld 5 procent korting op een volgende aankoop. In afbeelding 6 zie je hoe Allstate Insurance dit doet (of bekijk het hier op de website).

 

Verzamelen_van_reviews_die_geplaatst_worden_op_de_lokale_vestigingspagina.png

 Afbeelding 6: Verzamelen van reviews die geplaatst worden op de lokale vestigingspagina

 

 

Stap 2: De vestigingspagina’s binnen de website hiërarchie opnemen
(study case Duifhuizen)

De tweede stap is dat je de vestigingspagina’s opneemt in de hiërarchie van de webshop. Hierin adviseer ik drie actiepunten.

 

Actiepunt 1: maak een winkeloverzichtspagina waarop alle vestigingen zijn terug te vinden
Een goed voorbeeld van een winkeloverzichtspagina is die van Duifhuizen.nl. Op deze pagina zijn alle vestigingspagina’s van Duifhuizen opgenomen.

 

Winkeloverzichtspagina van Duifhuizen.nl

Afbeelding 7: Winkeloverzichtspagina van Duifhuizen.nl

 

Actiepunt 2: verwerk de winkeloverzichtspagina in de topnavigatie
Het hoofdmenu (topnavigatie) komt op elke pagina van de webshop voor. Het is een belangrijk element. Niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor zoekmachines. Zoekmachines hechten veel waarde aan de pagina’s die zijn opgenomen in de topnavigatie. Zie in afbeelding 8 hoe Duifhuizen deze pagina in de topnavigatie heeft opgenomen.

 

De_topnavigatie_van_Duifhuizen.nl_waarin_de_winkeloverzichtspagina_is_opgenomen.png

Afbeelding 8: De topnavigatie van Duifhuizen.nl waarin de winkeloverzichtspagina is opgenomen

 

Actiepunt 3: verwerk een linkje van de winkeloverzichtspagina op de productdetailpagina
De link kun je op allerlei manieren verwerken. Bij Duifhuizen geven we de bezoeker de keuze of ze het product thuis willen laten bezorgen of in de fysieke winkel willen afhalen. Zo zie je in afbeelding 9 dat de getoonde koffer verkrijgbaar is in 26 winkels. Wanneer de bezoeker klikt op het linkje komt hij terecht op de winkeloverzichtspagina. Op deze pagina kan de bezoeker vervolgens een vestiging in de buurt zoeken om vervolgens het product op te halen.

 

De productdetailpagina met een linkje naar de winkeloverzichtspagina

Afbeelding 9: De productdetailpagina met een linkje naar de winkeloverzichtspagina

 

Het inrichten van Google My Business en het verkrijgen van lokale vermeldingen

Het is nu bekend waar je op moet letten bij het aanmaken van een lokale vestigingspagina. Daarnaast weet je nu hoe je de lokale vestigingspagina’s terug moet laten komen in de hiërarchie van de webshop. Er blijven nog twee essentiële onderdelen over om positie #1 in de lokale resultaten te behalen, namelijk: het inrichten van Google My Business en het verzamelen van lokale vermeldingen. Deze twee punten behandel ik uitgebreid in het vervolg van dit artikel.

Heb je vragen of opmerkingen? Plaats hieronder dan een reactie. Wil je daarnaast op de hoogte gehouden worden als het tweede artikel wordt gepubliceerd? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief van ISM eCompany en volg mij op LinkedIn.

 

Conversie benchmark voor mode webshops Q1 2016

 

Blogger

Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany
Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany

Mark heeft meerdere jaren ervaring met het optimaliseren van webshops om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten (SEO). Hij houdt nauwlettend de voortgang van projecten in de gaten om het gewenste eindresultaat voorbij te streven. Mark blijft op de hoogte van de laatste SEO-trends door het volgen van seminars, webinars en het lezen van blogs. Daarnaast publiceert hij regelmatig SEO gerelateerde artikelen om zijn kennis te delen.

E-mail: m.trieling@ism.nl

Blogger

Mark Trieling, SEO-consultant, ISM eCompany

E-mail: m.trieling@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina