• Homepagina
  • Blog
  • Hoe doe je online marketing voor Koningsdag en Moederdag?

Hoe doe je online marketing voor Koningsdag en Moederdag?

Teddybeer - header.jpg

Rondom de feestdagen in december zien we de digitale omzet soms wel met 30 procent toenemen bij klanten die hun promoties ruim van tevoren voorbereiden. Ook de komende periode zijn er weer genoeg feestdagen. Hoe kun je hier als (online) retailer goed op inspelen?

Inhoud

Direct naar: 

  1. Moederdag
  2. Koningsdag

 

Moederdagcadeaus shoppen

Op 14 mei is het Moederdag. Het zoekvolume in Google op de term ‘Moederdag’ neemt al vanaf de 2de week van maart flink toe. Alhoewel er volop op ‘Moederdag’ wordt gezocht in Google is de koopintentie is nog vrij laag.

De koopintentie neemt toe wanneer er op “Moederdag cadeau” wordt gezocht. Je ziet dat het zoekvolume op deze zoekwoordencombinatie toeneemt als de feestdag dichterbij komt. Je herkent hierin de customer journey. Consumenten starten hun zoektocht met generieke inspiratie en zoeken vervolgens meer koopgericht.  

Afbeelding 1 zoekvolume in Google op de trefwoorden moederdag en moederdag cadeau.pngAfbeelding 1: zoekvolume in Google op de trefwoorden Moederdag en Moederdag cadeau (bron)

 

Ook is Moederdag een mooi voorbeeld van de verschillende inzet van kanalen over de customer journey: contentmarketing en SEO voor de awareness fase en de betaalde advertenties voor de consideration fase. Zo kiezen Kruidvat en Lucardi ervoor om al in de awareness fase aanwezig te zijn en bouwen tussen alle kalenderwebsites aan hun organische positie op dit vlak (zie afbeelding 2).

Afbeelding 1 organische zoekresultaten van Google voor de term Moederdag.png

Afbeelding 2: Kruidvat en Lucardi bevinden zich in de organische zoekresultaten van Google voor de term Moederdag’

 

Cadeaushops kiezen voor een meer koopgerichte benadering en adverteren met zowel Google AdWords als Google Shopping op ‘Moederdag cadeau’. Ook hier is overigens de toename van Google Shopping advertenties goed waar te nemen.

Je kunt door slimme inzet van remarketing ervoor zorgen dat je prospects komende uit bezoeken van generieke zoekopdrachten een fase verder in hun customer journey gaan. Zo zorg je gelijk dat je al in een vroeg stadium wordt meegenomen in de consideration set.

 

Vieren met Koningsdag

Hoewel Vaderdag aan populariteit wint, is er één persoon die met enorme voorsprong het zoekvolume stuwt op zijn feestdag: de koning.

Afbeelding 2 overzicht zoekvolume moederdag, koningsdag en vaderdag.png

Afbeelding 3: trends in zoekvolume voor de trefwoorden moederdag, koningsdag en vaderdag (bron)

Je kunt ook een event sponsoren, een inhaker maken zoals Hema, Praxis en Unox dat afgelopen jaar deden (zie afbeelding 4), of een kortlopende promotie inzetten. Kijk eens op http://inhaakkalender.com/ voor andere leuke momenten waarop je je merk een extra boost kan geven.

 Voorbeelden Koningsdacties.gif

 E-commercebenchmark voor modewebwinkels 2015 - 2016

Blogger

Judith Eyck, Manager Online Marketing
Judith Eyck, Manager Online Marketing

Alles weten over digitale innovatie en media? Judith volgt de trends op de voet. Het zorgt voor een stevig fundament voor marketing- & e-commercemanagement waar onze klanten graag gebruik van maken. Bovendien is ze gedreven om maximaal e-commerce succes te behalen door het combineren van data en sterke branding.

E-mail: j.eyck@ism.nl

Blogger

Judith Eyck, Manager Online Marketing

E-mail: j.eyck@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina