• Homepagina
  • Blog
  • Goed nieuws e-mailmarketeers: Microsoft en Litmus gaan (eindelijk) samenwerken

Goed nieuws e-mailmarketeers: Microsoft en Litmus gaan (eindelijk) samenwerken

Happy_face-003543-edited.jpg

Hoor je een e-mailmarketeer vloeken? Hoogstwaarschijnlijk test hij dan of een e-mail goed wordt weergegeven in e-mailpakketten, zoals Microsoft Outlook en Gmail. Niet elk e-mailpakket ondersteunt dezelfde functionaliteiten, maar je wilt wel dat alle ontvangers van je nieuwsbrief dezelfde beleving en informatie krijgen. Microsoft en Litmus maakten op The E-mail Design Conference bekend dat ze hier eindelijk iets aan gaan doen. Waarom moet jij hier, net als ik, zo enthousiast over zijn?

 

Het probleem van e-mailnieuwsbrieven verzenden

Wil je geanimeerde GIF-bestanden of een HTML-video versturen in je nieuwsbrief? Vergeet het maar. Als je Litmus gebruikt, een tool die laat zien hoe een e-mail wordt weergeven in verschillende e-mailpakketten, dan zie je een groot wit vlak met een dik rood kruis in bijvoorbeeld de appversie van Outlook. En dit is slechts een voorbeeld van de vele beperkingen.

Litmus heeft de missie om marketeers beter in staat te stellen om goede e-mails te verzenden, maar een samenwerking met grote e-mailmarketingpakketten hadden ze niet. De testvoorbeelden in de software kwamen tot stand doordat slimme developers bij Litmus allerlei hacks en omwegen hadden bedacht.

Maar door de samenwerking van Litmus met Microsoft komt er nu dus verandering. Waarom een samenwerking met Microsoft? Paul Farnell, de CEO van Litmus, zegt het volgende tegen de mediapost:

Outlook is one of the most notoriously difficult emails to design for.”

 

Wat gaat er dan veranderen?

Voorheen zag je in Litmus alleen voorbeelden van hoe een e-mail eruitziet in verschillende e-mailpakketten, maar door de samenwerking kun je binnenkort feedback geven. Met alle feedback gaat Microsoft aan de slag om Outlook te verbeteren. Je kunt dus verwachten dat er straks geen contentblokken meer verspringen in een geopende nieuwsbrief in Outlook. Ook komt er één standaard in plaats van de verschillende versies van Outlook die er nu zijn. En zo zijn er meer optimalisatiepunten.

Om dit mogelijk te maken komt aan de zijkant van de software van Litmus een module waarmee je feedback of problemen kunt versturen. 

 

Feedback Litmus

 Afbeelding 1: feedback geven aan Microsoft via Litmus

De module is nog niet live. In de tussentijd kun je alle meldingen (goed gedocumenteerd in het Engels) versturen aan outlook@litmus.com.

Microsoft is de eerste die op deze manier via Litmus samenwerkt met de e-mailcommunity. Andere grote e-mailpakketten zullen vast snel volgen, zodat de e-mailstandaard binnenkort eindelijk een stuk hoger is. En daar heeft elke nieuwsbrieflezer profijt van.

Deze blog is eerder gepubliceerd op Marketingfacts

 10 tips nieuwsbrief te verbeteren

 

 

Blogger

Patrick van Wattum, Sr. E-mailmarketing Consultant, ISM eCompany
Patrick van Wattum, Sr. E-mailmarketing Consultant, ISM eCompany

Patrick van Wattum is Senior E-mailmarketing Consultant bij ISM eCompany. De afgelopen acht jaar heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend in het zoeken en bereiken van de klant. Zowel in de retail als in de reisbranche via het online marketing-kanaal. Hij werkt aan campagnes voor Noosa-Amsterdam, Duifhuizen en Fietsenwinkel.nl. In 2014 was hij genomineerd voor e-mailmarketing man van het jaar door het DDMA.

E-mail: p.vanwattum@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina