• Homepagina
  • Blog
  • Deze 8 tips voor onderwerpregels boosten openingsratio’s van e-mailcampagnes

Deze 8 tips voor onderwerpregels boosten openingsratio’s van e-mailcampagnes

brievenbus-openen - 731.png 

[naam], cadeautje ontvangen op jouw verjaardag?

Via een A/B-test wilde ik onderzoeken of de bovenstaande onderwerpregel van een e-mailmarketingcampagne voor profielverrijking van Zinzi beter is dan de originele variant: [Naam}, is jouw profiel compleet? Het was een slimme zet, want door het wijzigen van de onderwerpregel verhoogde ik de openingsratio van 34 procent naar 40 procent en het klikpercentage van 4 procent naar 13 procent. Uiteindelijk goed voor meer omzet! Een sterk onderwerp is dus ontzettend belangrijk voor e-mailmarketingcampagnes. Met deze 8 tips verhoog jij ook de openingsratio’s van je e-mailcampagnes.

Inhoud

Direct naar de tip: 

  1. Houd het kort
  2. Onderwerp campagne
  3. Urgentie
  4. Call to action
  5. Exclusiviteit
  6. Vraag stellen
  7. Personalisatie
  8. Testen

 

Tip 1: houd het kort

De eerste indruk telt. Een consument bepaalt in een splitseconde of hij je e-mail gaat lezen. Hij heeft geen tijd om een lange en ingewikkelde zinnen te lezen. Zeker op de smartphone is een lange onderwerpregel lezen niet te doen. Het kost teveel moeite om de informatie te verwerken en te begrijpen. Dus houd het kort en simpel. Denk aan maximaal 50 karakters als je e-mailcampagnes vooral op de desktop worden gelezen en aan 35 karakters als ze vooral via de smartphone worden gelezen.

Kom je toch uit op een langere onderwerpregel, bekijk dan hoe je het korter kunt maken. Verwijder bijvoegelijke naamwoorden en onderdelen die minder belangrijk zijn. Is het woord nieuwsbrief bijvoorbeeld essentieel?

 

Afbeelding 1 - onderwerpregel e-mailmarketingcampagne - hou het kort.png

Afbeelding 1: Open32 gebruikt geen onnodige woorden en houdt het daardoor kort en krachtig

 

Tip 2: leg uit waar je campagne over gaat

Laat je nieuwsbriefontvangers niet gissen waar je e-mail over gaat. Wees duidelijk waarom het relevant is voor hen. Je wilt niet verkopen, maar verleiden. Je nieuwsbriefontvangers moeten je e-mail willen lezen vanwege de inhoud.

 

Afbeelding 2 - onderwerpregel e-mailmarketingcampagne - uitleg campagne.png

Afbeelding 2: Zalando vermeldt duidelijk dat deze mail over het merk Asics gaat

 

Tip 3: voeg urgentie toe

Als je urgentie toevoegt aan de onderwerpregel dan geef je je nieuwsbriefontvangers een reden om direct je mail te openen voordat het te laat is. Denk aan een deadline van een bepaalde actie, zoals: tot zondag 40% korting.

 

Afbeelding 3 - onderwerpregel e-mailmarketingcampagne - urgentie toevoegen.png

Afbeelding 3: FreshCotton windt er geen doekjes om. Alléén vandaag nog 70% korting

 

Tip 4: gebruik call to action

Gebruik actieve werkwoorden (ook wel bekend als een call to action). Dit soort werkwoorden vragen om een handeling. Denk aan: bestel nu, bekijk nu, of bezoek ons event in de winkel. Houd een call to action kort, het moet immers snel te begrijpen zijn en leiden tot actie.

 

Afbeelding 4 - onderwerpregel e-mailmarketingcampagne - call-to-action-toevoegen.png

Afbeelding 4: Woonstad Rotterdam doet niet alleen een mededeling, maar spoort de lezer ook aan

 

Tip 5: gebruik exclusiviteit

Exclusiviteit is ook een verleidingstechniek die je uitstekend kunt inzetten voor onderwerpregels die de openingsratio’s moeten verhogen. Vermeld dat iets alleen voor de nieuwsbriefontvanger is, zoals een exclusieve uitnodiging voor een presale.

 

Afbeelding 5 - onderwerpregel e-mailmarketingcampagne - exclusiviteit.png

Afbeelding 5: Uber laat de actie uniek lijken door te beginnen met “Speciaal voor jou”

 

Tip 6: stel een vraag

We zijn van nature nieuwsgierig. Daarom werkt het vaak om een vraag te stellen. Ik deed dit ook voor de e-mailmarketingcampagne voor dataverrijking in het voorbeeld. Maar je kunt ook vragen: vergeet je niet je kortingscode te gebruiken?

Afbeelding 6 - onderwerpregel e-mailmarketingcampagne - stel een vraag.png

Afbeelding 6: Vistaprint maakt de ontvanger nieuwsgierig door middel van een vraag waarvan het antwoord niet direct duidelijk is

 

Tip 7: maak het persoonlijk

Niemand wil een nummer zijn en al helemaal niet zo worden behandeld. Vaak kun je alleen al door het gebruik van het woord ‘jouw’ dit nare gevoel voorkomen. Het toevoegen van de naam van de ontvanger kan ook de openingsratio verhogen. Maar denk ook aan het toevoegen van de lokale winkel in het onderwerp als er bijvoorbeeld voorraad is aangevuld.

 

Afbeelding 7 - onderwerpregel e-mailmarketingcampagne - personalisatie.png

Afbeelding 7: Fit For Free begint met de naam en toont interesse

 

Tip 8: test het onderwerp

Geen doelgroep, tijdstip of bedrijf is hetzelfde. Wat werkt voor Coolblue hoeft niet te werken voor Bol.com. Het is daarom essentieel om altijd te testen wat werkt. Zo leer je ook meer over je doelgroep. Ook bij mij leken de twee onderwerpregels prima. Toch zorgde de ene onderwerpregel voor aanzienlijk meer omzet dan de andere.

 

New Call-to-action

Blogger

Jerrel Zwartbol E-mailmarketeer
Jerrel Zwartbol E-mailmarketeer

Jerrel Zwartbol is e-mailmarketeer bij ISM e-Company. Hij werkt voor klanten zoals Miss Etam, Zinzi en Ranzijn.

E-mail: j.zwartbol@ism.nl

Blogger

Jerrel Zwartbol E-mailmarketeer

E-mail: j.zwartbol@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina