E-commerce tips voor de feestdagen

Kerstman-met-cadeaus.jpg

Voor veel (online) retailers is december de belangrijkste maand van het jaar. Bereid je maximaal voor op deze periode om zo geen extra omzet mis te lopen. Daarom een paar slimme e-commerce tips voor de feestdagen zodat je optimaal bent voorbereid op de komende weken.

Inhoud

Direct naar: 

  1. Belangrijke feestdagen
  2. Tip 1: urgentie
  3. Tip 2: begin nu 
  4. Tip 3: navigatie
  5. Tip 4: gratis verzending
  6. Tip 5: check

Welke dagen mag je niet missen als e-commerce retailer?

1. Vrijdag 25 november: Black Friday

Aanbiedingen zijn tijdens Black Friday een stuk extremer met korting tot wel 70 procent. Black Friday is nu echt overgewaaid naar Nederland, met bekende merken als Bart Smit, bol.com, Wehkamp, Mediamarkt etc. die hier aan deelnemen. ISM'er Jurjen Jongejan sprak hier eerder over met RTLZ (zie video). 

 

Video 1: Jurjen Jongejan over Black Friday in Nederland

 

2. Maandag 12 december: drukste e-commerce dag van het jaar

Uit een internationaal onderzoek van Adobe is namelijk gebleken dat deze dag de drukste wordt van de decembermaand.

  

5 e-commerce tips voor maximaal rendement tijdens de feestdagen

1. Zorg voor hoge urgentie: klanten willen hun bestelling voor de feestdag in huis hebben!

Je kunt veel advertenties (denk aan AdWords en e-mailcampagnes) dynamisch laten aftellen naar belangrijke deadlines, bijvoorbeeld hoeveel dagen je nog hebt om je cadeaus voor de feestdagen in huis te hebben. Niemand wil te laat zijn. Door het aftellen voeg je urgentie toe. En dat zorgt dat je bezoekers sneller overgaan tot aankoop.

Je kunt ook schaarste toepassen. Denk aan voorraadindicatie. Laat zien dat je voldoende in huis hebt. Zo geef je bezoekers geen enkele reden tot twijfel of zij hun bestelling op tijd in huis hebben. In je webshop kun je dit op verschillende plekken verduidelijken zoals in je USP’s, Winkelmand en Besteloverzicht. In afbeelding 1 zie je dat Coolblue dit zelfs toepast bij de klantenservice. 

usp op een rij.jpg

Afbeelding 1: vermeld belangrijke USP's 

 

2. Begin nu want de customer journey start nu!

Begin ruim van te voren met display-advertenties en socialmediacampagnes. Vaak begint de customer journey met dit soort campagnes. Neem een laag conversieratio dan ook in de eerste weken voor lief en zorg dat je de laatste weken deze doelgroep nogmaals kunt benaderen met retargeting en remarketing voor zoekadvertenties.

Houd in de periode voor de feestdagen ook je aanwezigheid in de zoekresultaten in de gaten door je vertoningsratio te volgen. Maak speciale brede AdWords-campagnes aan gericht op [feestdag] + [product breed] om je bereik te verhogen. De week voorafgaand aan de feestdagen kenmerkt zich door enorme piek in zoekopdrachten (afbeelding 2), maar dit start al ruim een maand van te voren zoals je ziet in afbeelding 3!

 stijging zoektermen in Google voor de feestdagen.png

 Afbeelding 2: stijging in zoektermen gerelateerd aan de feestdagen 

 

Piek in zoekresultaten voor de feestdagen.png

 Afbeelding 3: piek in de zoekresultaten vlak voor de feestdagen

 

 

3. Navigatie: begrijp jij waar je klant naar op zoek is?

In Google kun je onderaan de pagina zien welke gerelateerde zoekopdrachten er zijn (afbeelding 4). Gebruik deze en vang je zoekende bezoekers goed op door bijpassende categoriepagina’s te creëren. 

 gerelateerde zoekopdracht in Google.png

Afbeelding 4: gerelateerde zoekopdrachten aan sinterklaascadeau in Google

Pagina’s gericht op de betreffende feestdag (sinterklaascadeaus) of bijvoorbeeld prijscategorie (producten tot €5, €10, €25, producten voor in je schoen etc.) zorgen ervoor dat je klant makkelijk kan vinden wat hij zoekt. In afbeelding 5 zie je hoe Bol.com hierop inspeelt.

 Bol.com speelt in op de feestdagen met categoriepaginas.png

Afbeelding 5: Bol.com helpt bezoekers bij hun sinterklaasaankopen

Budget is erg belangrijk: zorg ervoor dat je bezoekers altijd eenvoudig kunnen filteren op prijsrange voor het juiste cadeau per budget.

 filters op prijsklasse.jpg

Afbeelding 6: bezoekers kunnen filteren op prijsklasses

 

4. Bied gratis verzending aan tijdens de feestdagen

Deze e-commerce tip is quick win: vraag niet om verzendkosten tijdens de feestdagen is een enorm voordeel om bij jou te bestellen in plaats van bij de concurrent. Het verlagen van de aankoopdrempel kan een behoorlijke omzetstijging betekenen. Biedt ook meerwaarde door het omruilen van cadeaus makkelijker te maken.  

 

5. Loop al je instellingen nog eens goed na

De zoektocht naar het perfecte cadeau of outfit voor de feestdagen is voor veel consumenten bovendien stressvol waardoor hun tolerantie voor langzame webpagina’s, onjuiste advertentieteksten of onduidelijke informatie een stuk lager ligt. Des te minder je hun geduld op de proef stelt des te meer bezoekers je tevreden stelt. En dat betekent een hogere omzet! Zorg wel dat je vooraf een safety-check doet voor je webshop, je meetsystemen (gebruik bijvoorbeeld deze handige checklist voor Google Analytics) in orde zijn en je advertenties geen fouten bevatten.

 

Google Analytics checklist voor webshops & e-commerce

Blogger

Judith Eyck, Manager Online Marketing
Judith Eyck, Manager Online Marketing

Alles weten over digitale innovatie en media? Judith volgt de trends op de voet. Het zorgt voor een stevig fundament voor marketing- & e-commercemanagement waar onze klanten graag gebruik van maken. Bovendien is ze gedreven om maximaal e-commerce succes te behalen door het combineren van data en sterke branding.

E-mail: j.eyck@ism.nl

Blogger

Judith Eyck, Manager Online Marketing

E-mail: j.eyck@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina