Dit heb je gemist bij onze SEO-masterclass

woordenboek - header.jpg

Zoekmachine-optimalisatie voor webshops is anders dan voor websites. Op donderdag 11 mei kwamen e-commercemanagers, CEO's, CMO's, SEO-specialisten en marketeers naar kantoor voor onze eerste masterclass SEO om meer te leren over SEO voor webshops. In deze blog lees je wat je hebt gemist.    


Inhoud

Direct naar: 

  1. Sessie 1: SEO in je DNA
  2. Sessie 2: on page SEO
  3. Sessie 3: topnavigatie
  4. Sessie 4: contentstrategie
  5. Sessie 5: lokale SEO

 

‘SEO in je DNA’: wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League te winnen?

‘Met alleen goede SEO-specialisten wint een bedrijf tegenwoordig de oorlog niet meer’, aldus Kees Beckeringh. Om SEO te laten floreren moeten er ook van andere kanten zeilen worden bijgezet. Tijdens zijn introductielezing verkondigde Kees zijn visie op SEO 2.0. De belangrijkste take-aways vind je hieronder.


Vereiste nr. 1: draagvlak & interesse
Door trainingen te geven aan stakeholders, successen te delen en het bewustzijn rondom SEO te vergroten kunnen SEO-specialisten zelf bijdragen aan het succes van hun jaarstrategie. Dit creëert namelijk draagvlak en interesse bij beslissingsmakers.


Vereiste nr. 2: Interne capaciteit

Zonder voldoende interne capaciteit is het virtueel onmogelijk om SEO-campagnes tot een succesvol einde te brengen. Een veelgemaakte fout is om één verantwoordelijke te hebben voor zowel het uitvoeren als de eindverantwoording. Door de marketingmanager de uitvoerende taken te laten delegeren in plaats van uitvoeren kunnen SEO-processen goed gestroomlijnd worden.


Vereiste nr. 3: Infrastructuur

Bij SEO-voorstellen komt er veel techniek om de hoek kijken. Zorg daarom voor een SEO-vriendelijke technische infrastructuur, waarbij aangekaarte issues snel bij het juiste adres aankomen.


Vereiste nr. 4: Zit niet stil
SEO is een doorlopend proces in een concurrerende markt. In deze dynamische omgeving staat stilstaan dan ook gelijk aan achteruitgang. Een proactieve houding vanuit het SEO-team is dan ook een basisvereiste om de concurrentie voor te blijven.

 

 

On page SEO voor e-Commerce

Wat zijn de best practices bij het optimaliseren van content en techniek? Jens Olsthoorn gaf tijdens de masterclass zijn 7 belangrijkste tips voor e-commerce sites uit de doeken.

  • Tip 1: Verricht een sterkte/zwakte-analyse om je SEO-strategie te definiëren
  • Tip 2: Gebruik altijd een zoekwoordenonderzoek als vertrekpunt
  • Tip 3: Koppel je zoekwoordenonderzoek aan customer journey fases voor extra effectiviteit. Niet iedere zoekopdracht staat immers gelijk aan een hoge kopersintentie. Door hier rekening mee te houden zorg je voor een mooie aansluiting tussen content en bezoekersinteresse!
  • Tip 4: Optimaliseer je productfilters en -categorieën op eigenschappen waar veel naar gezocht wordt
  • Tip 5: Voorkom zoekwoordcannibalisatie en duplicate content door je website-structuur eenvoudig te houden
  • Tip 6: Zorg voor interne links naar je belangrijkste pagina’s
  • Tip 7: Plaats enkel kwaliteitscontent op je belangrijkste pagina’s

Kortom, door op in je webshop in te spelen op trends en bezoekersinteresses, de juiste zoekwoorden voorrang te geven én belangrijke pagina’s een prominente plek te geven maak je je webshop zowel Google- als bezoekersvriendelijk!

 

Vinden wat je zoekt: hoe kom je tot de perfecte topnavigatie voor UX en SEO


Nuttig voor de bezoeker én voor SEO: de topnavigatie behoort tot de belangrijkste onderdelen van iedere webshop. Toch wordt deze regelmatig ondergeoptimaliseerd. Tijdens zijn presentatie ging Thomas Wolters daarom uitgebreid in op hoe webshops hun topnavigatie optimaal in kunnen zetten ten gunste van zowel SEO als UX. Benieuwd naar de belangrijkste take-aways van Thomas’ presentatie?

SEO-masterclass.jpg

  • Er bestaat geen universeel topnavigatie-format dat voor iedereen werkt. De perfecte topnavigatie wordt namelijk samengesteld aan de hand van inzicht in je doelgroep, kennis van relevante zoekwoorden en je assortiment.
  • Vergeet tijdens het ontwikkelen van je topnavigatie vooral je klant niet; zorg voor inzicht door overzicht. “If they can’t find it, they can’t buy it!”

 

 

Je vraagt, wij draaien: een pakkende contentstrategie in 3 stappen


Een goede contentstrategie is inmiddels niet meer weg te denken uit het wapenarsenaal van de online marketeer. Maar hoe ontdekken we welke onderwerpen interessant zijn -en hoe kunnen deze het beste worden doorgemeten? Tijdens mijn presentatie vertelde ik hoe je voor je bedrijf in 3 stappen een succesvolle contentstrategie opzet.

Webinar SEO over contentstrategie in 3 stappen


Stap 1: de doelgroepenanalyse

Tijdens de doelgroepenanalyse ontdekte je door middel van Google Analytics wie je doelgroep is (o.b.v. geslacht, leeftijd, locatie & device). Met deze kennis maak je vervolgens een verdiepende slag met behulp van Google Trends, zoekgedraganalyses én zoekopdrachtsuggestietools (Ahrefs, Ubersuggest en AdWords). Ook bezoeksduur op reeds bestaande blogs op in je webshop kunnen een goede graadmeter zijn voor bezoekersinteresses! 


Stap 2: van data naar design
Welk design sluit het beste aan op je ontdekkingen uit de eerste stap? Aan de hand van best practices in de markt toonde ik aan dat er een duidelijke relatie is tussen het type zoekopdracht, de customer journey waar deze zich aan correleert én het ideale designformat.


Stap 3:
 meten is weten
Contentpagina’s zijn geen productpagina’s. Dit betekent dat er ook andere KPI’s bij aan te pas komen. Ik koppelde vijf verschillende contentvormen (‘checklists, inspiratiepagina’s, papers, adviespagina’s en tutorials’) aan de KPI’s die hier het beste bij passen. De belangrijkste tip? Wees kritisch. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van events voor het doormeten van betrokkenheid en uit te gaan van unieke (!) pageviews worden KPI’s opeens een stuk veelzeggender.

 

Hoe rank je op positie #1 in de lokale zoekresultaten?


Google toont zoekresultaten steeds vaker op basis van locatie. Als je fysieke winkels hebt kun je hier dus slim op inspringen. Mark Trieling lichtte toe welke aanpassingen je in de webshop moet doorvoeren om hoog in de lokale zoekresultaten van Google te ranken. 

Het inzetten op local SEO is weliswaar populair, maar lang niet altijd even relevant. Mark besprak daarom hoe je kunt ontdekken of deze optimalisatievorm iets voor jouw bedrijf is. Ook gaf hij verschillende tips waarmee de deelnemers hun website konden optimaliseren. De belangrijkste take-aways:

  • Local SEO is alleen interessant wanneer je lokaal georiënteerde markt groot genoeg is
  • Laat informatie over winkelvestigingen terugkomen in de topnavigatie, de winkeloverzichtspagina en productdetailpagina’s
  • Zorg voor unieke content op iedere vestigingspagina
  • Geef je lokale rankings een boost met behulp van linkbuilding

 

 

Webinar SEO over contentstrategie in 3 stappen

Blogger

Felice Bok, SEO Consultant
Felice Bok, SEO Consultant

Onze SEO-consultant Felice mist geen kans om webshops hoger te laten ranken in de organische zoekmachineresultaten. Aan de hand van technische checks, linkbuildingtrajecten en contentstrategieën draagt zij bij aan de online zichtbaarheid van grote klanten zoals Zinzi, Duifhuizen en Primera.

E-mail: f.bok@ism.nl

Blogger

Felice Bok, SEO Consultant

E-mail: f.bok@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina