DDMA Email Summit 2015: The day after…

convention-1410870_1920.jpg

Op donderdag 18 juni 2015 vond de DDMA Email Summit 2015 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Alle vakidioten kwamen samen om te laten zien wat hen de afgelopen tijd bezighield en wat de bijbehorende resultaten hiervan zijn. Een kort verslag van het DDMA Email Summit 2015.

 

Opening

Dit jaar werd de DDMA Email Summit geopend door Ronnie Overgoor. Een razend enthousiaste en energieke persoonlijkheid die de hele zaal aan het lachen maakte, maar ook serieuze vragen wist te stellen aan de sprekers en aan de winnaars van de awards e-mail m|v van het jaar en e-mailcampagne van het jaar. Op de avond ervoor waren deze awards namelijk uitgereikt. Bij deze een korte video die werd afgespeeld op het event:

 

 

Bart Schutz – You’re e-mailing a brain

Een aparte psychologische kijk over hoe e-mailmarketing en psychologie samen gaan. Bart Schutz begon zijn verhaal over zijn interesse in het koningshuis. Zo vertelde hij dat Koning Willem-Alexander een rationeel persoon is en Koningin Maxima een emotioneel persoon. Vertaal dit gegeven naar je e-mailcampagnes.

Gebruik dit soort feiten. Realiseer welke type personen er zijn. En besef welke afleidende factoren je verder hebt. Zo gaf hij een voorbeeld; Als je Willem Alexander nodig hebt, moet je hem laten focussen op één ding. Put je hem uit, dan schiet je wellicht je doel voorbij. “Daarom is het moment zo essentieel. Als iemand zijn e-mail opent op een smartphone, dan kan je met verschillende afleidende factoren te maken hebben. Denk aan meldingen van diverse mobiele applicaties, of omgevingsgeluiden zoals het verkeer”, aldus Schutz.

 

20150618_144617

 

Jochen Smit – Autoriteit Consument & Markt

De OPTA bestaat al een poosje niet meer. Wat voorheen door de OPTA werd uitgevoerd, valt tegenwoordig onder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Jochen Smit vertelde dat het ACM 18.000 spamklachten per jaar ontvangen. Zij controleren deze en komen daar waar nodig voor in actie. In de presentatie gaf Smit duidelijk aan wat wel en wat niet is toegestaan aan de hand van de boete die zij enkele jaren geleden aan Daisycon hebben uitgedeeld. 

Na afloop sprak ik verschillende professionals over de presentatie. De meesten gaven aan dat zij het meer “bangmakerij” van het ACM vonden. De presentatie was meer een campagne die ervoor moet zorgen dat men zich aan de regels gaat en blijft houden. Niemand is vóór spam, maar de meningen zijn verdeeld over de manier waarop het ACM de wet hierin handhaaft.

 20150618_145728

 Vervolgens vonden er verschillende rondes plaats waarbij men kon kiezen uit verschillende sessies.

 

Deborah Menheere (Roompot Vakanties) – De weg naar optimalisatie door middel van testen

In deze eerste ronde bestond de keuze uit drie praktijkcases. Mijn keuze viel op de sessie van Roompot Vakanties. Met mijn interesse en ervaring in de reisbranche waren mijn verwachtingen erg hoog.

Deborah Menheere vertelde vol passie over Roompot en haar vakantieparken. In het eerste helft van 2015 hebben zij al 11,7 miljoen e-mails verstuurd in Nederland en 2,4 miljoen in Duitsland. Ze testen uitgebreid hun wekelijkse e-mail en automatische (opvolg)campagnes. In de sessie werden verscheidene testvoorbeelden getoond om te laten zien hoe Roompot met testen omgaat. Ze sloot de sessie af met dat als je de relevantie van je e-mailcampagnes verhoogt je beter resultaat behaalt. Daarnaast gaf Menheere aan dat het belangrijk is om te blijven testen, het stellen van vragen aan de klant en verschillende signalen verwerken in de campagnes.

 

Eva Dekker & Faas Broersma (Nextail, Blokker Holding) – Binnen één jaar van one-to-many messaging naar 1-op-1 communicatie

In de tweede ronde was het aan Nextail. Voor velen onbekend, maar er kwam snel opheldering toen duidelijk werd dat dit de omnichannel shared service center van de Blokker Holding is. Nextail zet  marketing voor de verschillende labels in vanuit de customer journeys. Dat doen ze door klantgegevens vanuit verschillende systemen op één centraal punt inzichtelijk te maken. Daardoor ontstaat er een compleet klantbeeld. Op basis hiervan bepalen zij de triggers voor de verschillende campagnes.

Het was opvallend dat Nextail aangaf het onbelangrijk te vinden via welke kanalen conversie plaatsvindt. Dit geeft aan dat ook Nextail nog niet klaar is met het compleet in kaart brengen van klantgedrag. De komende tijd gaat het bedrijf aan de slag met het toevoegen van gegevens uit offline kanalen. Net als bij de presentatie van Roompot Vakantie kwam Nextail met de conclusie dat relevant zijn voor de klant “key” is en dat daardoor de resultaten alleen maar toenemen.

 

Nationale E-mail Benchmark 2015

In één van de laatste presentaties werd door Michael Straathof de Nationale E-mail Benchmark 2015 onthuld. Dit werd op een creatieve manier gedaan door middel van “petje op, petje af”. Iedereen vond op zijn of haar stoel een rood en een groen petje. Vervolgens werden er stellingen geroepen op basis van de benchmark. Als je het eens was met de stelling, dan deed je een groen petje op en vice versa met het rode petje. De winnaar kreeg uiteindelijk een waardebon en een oorverdovend applaus van het publiek.

 

20150618_195639

Opvallende zaken uit de benchmark van 2015 (t.o.v. 2014) zijn:

  • Confirmed Open Rate (COR) is gestegen met 3,5 procent naar 35,5 procent
  • De Click Through Rate (CTR) blijft nagenoeg gelijk op 7 procent
  • De Click to Open Rate (CTO) daalt met 2 procent naar 19 procent.

De complete benchmark downloaden? Ga naar www.nationaleemailbenchmark.nl

 

 

Blogger

Patrick van Wattum, Sr. E-mailmarketing Consultant, ISM eCompany
Patrick van Wattum, Sr. E-mailmarketing Consultant, ISM eCompany

Patrick van Wattum is Senior E-mailmarketing Consultant bij ISM eCompany. De afgelopen acht jaar heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend in het zoeken en bereiken van de klant. Zowel in de retail als in de reisbranche via het online marketing-kanaal. Hij werkt aan campagnes voor Noosa-Amsterdam, Duifhuizen en Fietsenwinkel.nl. In 2014 was hij genomineerd voor e-mailmarketing man van het jaar door het DDMA.

E-mail: p.vanwattum@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina