Converteer je smartphonebezoekers met deze 2 tips

vrouw_houdt_telefoon_vast - rectangle.jpg

Textilia - Uit de benchmark naar online winkelgedrag in Nederlandse modewebwinkels blijkt dat winkelen met je smartphone doodgewoon is. Naar verhouding krijgen modewebwinkels zelfs meer bezoek via de smartphone dan via de desktop. Maar het afronden van een bestelling blijft een relatief grote opgave. Reden genoeg om hier als (online) moderetailer iets aan te doen!

Inhoud

Direct naar: 


Het bestelproces op de smartphone is de omzetlek 

Het aantal webshopbezoeken, het conversiepercentage, het aantal transacties, bezoeken naar de winkelmand: op deze gebieden wint de smartphone het qua groei van de desktop en tablet. Maar het aantal afgeronde bestellingen via de smartphone groeit relatief minder snel vergeleken met de groei in het aantal webwinkelbezoeken. Kortom, in het bestelproces op de smartphone missen (online) moderetailers omzet! De onderstaande twee tips helpen je bij het dichten van omzetlekken.

afbeelding 1 webshopbezoeken naar verhouding.png

Afbeelding 1: modewebwinkelbezoeken per apparaat verdeeld naar verhouding

 

Tip 1: breng de sales funnel per apparaat in kaart met Google Analytics


Gebruik de URL’s van de stappen in het bestelproces om de uitval per stap inzichtelijk te krijgen zoals in afbeelding 3. Dit kan met de standaardinstellingen in Google Analytics. Voeg hiervoor de stappen toe als ‘funnel aan het doel ‘Bestelling geplaatst’.

 

afbeelding 2 Google Analytics percentage bezoeker-tot-winkelmandratio.png

Afbeelding 2: inzicht in percentage bezoeker-tot-winkelmandratio door het instellen van een doel in Google Analytics

Gebruik de Enhanced Ecommerce (afbeelding 4) als je niet elke stap netjes kunt verdelen aan de hand van de URL’s. Enhanced Ecommerce is een maatwerk uitbreiding op Universal Analytics. Deze methode geeft je veruit de meeste inzichten, doordat je per stap in de funnel allerlei segmentatie- en vergelijkingsmogelijkheden kunt gebruiken.

Onderzoek met de funnels in welke stap en op welk apparaat de meeste bezoekers afhaken. Analyseer waar de pijn het grootst is en waar conversieverbeteringen het meeste effect hebben.

 

Afbeelding 3 universal analytics.png

Afbeelding 3: voorbeeld rapportage van Enhanced Ecommerce in Universal Analytics

 

Tip 2: richt je webshop optimaal in voor smartphonegebruik op basis van micromomenten

Niet iedere bezoeker heeft een koopintentie. Soms bezoeken ze je webshop terwijl ze lekker op de bank zitten en meer informatie willen lezen over bepaalde kledingstijlen. Of terwijl ze onderweg zijn en willen weten waar de dichtstbijzijnde winkel is. Al dit soort micromomenten tezamen bepalen hoe de jouney afloopt. Speel daarom in op deze micromomenten met je mobiele webshop.

Google ziet vier soorten momenten waarin consumenten met hun smarthpone beslissingen maken: I-want-to-know, I-want-to-go, I-want-to-do en I-want-to-buy moments.

afbeelding 4 micromomenten Google.png

Afbeelding 4: bezoekersintenties volgens Google (bron)

Dicht je omzetlek door op elk moment nuttig aanwezig te zijn. Zorg dat je smartphonebezoekers snel helpt aan een antwoord. Als een smartphonebezoeker bijvoorbeeld zoekt naar een lokale modewebwinkel, verschijnt dan jouw fysieke en lokale winkel ook in de zoekresultaten?

Het klinkt als een open deur, maar meten is weten. Breng de volledige customer journey van jouw bezoekers in kaart zodat op basis van data prioriteiten opstelt met welke verbeteringen je eerst in je mobiele webwinkel gaat doorvoeren. Vervolgens zorg je dat je mobiele shop zo goed mogelijk aansluit op alle micromomenten. Alleen dan dicht je omzetlekken.

Deze blog is eerder gepubliceerd op Textilia

Benchmark Q3 2016 voor modewebwinkels

Blogger

Wouter Wensing, Team Lead Webanalytics & Conversion
Wouter Wensing, Team Lead Webanalytics & Conversion

Wouter Wensing is Team Lead Webanalytics & Conversion. Hij zorgt voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Vliegtickets.nl, Hunkemöller, AS Adventure en Lucardi.

E-mail: w.wensing@ism.nl

Blogger

Wouter Wensing, Team Lead Webanalytics & Conversion

E-mail: w.wensing@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina