• Homepagina
  • Blog
  • AMP voor e-Commerce: dít is wat je erover wilt weten

AMP voor e-Commerce: dít is wat je erover wilt weten

leestijd.png

 In dit artikel 
AMP (Accelerated Mobile Pages) is een hot topic binnen SEO. We merken dat veel klanten benieuwd zijn naar deze nieuwe technologie. De meest gestelde vraag luidt: is AMP interessant voor e-commerce retailers?  

Om hier antwoord op te geven ga ik in op de onderstaande vragen: 
Wil je direct mijn advies lezen? Spring dan meteen door naar de conclusies >>


AMP-Optimized-Landing-Page.jpg

Wat is AMP?

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn lichte, mobiele webpagina’s die content zo snel mogelijk zichtbaar maken voor mobiele gebruikers. 

Eind 2015 startte Google het AMP-Project om het mobiele web sneller te maken.  Dankzij het project kunnen webbouwers profiteren van webtechnologieën zoals 'AMP HTML' en 'AMP JS', die websites geschikter maken voor mobiel. AMP-pagina's worden vooral steeds populairder bij contentwebsites die nieuws verspreiden.

Ze komen ook steeds vaker voor in de mobiele zoekresultaten van Google. 

 

Waarom is AMP belangrijk?

AMP zorgt ervoor dat mobiele webshops sneller laden, en dat is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Deze ervaring is erg belangrijk, aangezien: 

Daar komt bij dat paginasnelheid momenteel een ranking factor is voor Google, en de verwachting is dat mobiele laadtijden daar binnenkort leidend in gaan worden met de mobile-first index.

Kortom: mobiele laadtijd heeft een directe impact op traffic en conversies!

AMP-pagina.gif

Wat maakt AMP zo snel?

Het antwoord op deze vraag is lastig; er zijn namelijk veel verschillende technische richtlijnen die hiervoor zorgen. Wil je voor AMP in aanmerking komen, dan moet je volledig voldoen aan de voorgeschreven technische checklist en richtlijnen voor AMP.  Een kleine greep uit de richtlijnen die worden voorgeschreven:

  • Alle JavaScript moet asynchroon worden ingeladen
  • Third-party JavaScript is niet toegestaan
  • Er wordt gebruik gemaakt van "lazy-loading" (dit betekent bijvoorbeeld dat afbeeldingen pas worden geladen als de gebruiker ze nodig heeft)

Heb je aan alle eisen voldaan, dan kunnen de mobiele pagina’s getest worden Google's AMP-tool. Doorgaans komen pagina's niet meteen de test door.  

not-a-valid-amp-page.pngVoorbeeldmelding van Google's AMP test tool

 

 Door alle geoptimaliseerde pagina's in de backend te voorzien van een rel="amphtml"-tag kan Google ze tonen in de mobiele zoekresultaten. 

Handige backups
Een mooie bijkomstigheid: AMP zorgt niet alleen voor een snellere laadtijd, maar heeft ook als voordeel dat content opgeslagen ('gecached') wordt op de servers van Google. De "Google AMP Cache" serveert mobiele website-bezoekers kopieën voor van AMP-content, voor een extra snelle gebruikerservaring. De onderstaande afbeelding illustreert het achterliggende idee: 

amp1.png

 

light-bulb (5).png

Je kunt je website ook sneller maken zonder AMP. Alleen al het doorvoeren van de optimalisatie-tips uit de AMP-checklist zorgt namelijk voor dat je pagina's sneller getoond worden op mobiel! 

 

Is AMP beter voor SEO?

AMP heeft geen directe impact op SEO; het is momenteel namelijk geen ranking factor. De kans dat AMP ooit wel een ranking factor wordt is heel klein. Neemt niet weg dat AMP bijdraagt aan snellere laadtijden, het minimaliseren van bounce, en verbeterde gebruikersstatistieken zoals time-on-page. Daarmee zorgt AMP indirect voor een positieve impact op rankings (en werkt dit door op SEO). 

Weetje: Een veelvoorkomend misverstand is dat alleen AMP getoond wordt in de nieuws snippet in Google’s zoekresultaten. Echter zoals hieronder te zien is, staat AD.nl in de nieuws snippets zonder een AMP variant.

 

AMp2.gif
Voorbeeld: AMP in de mobiele zoekresultaten

 

Wat zijn de nadelen van AMP?

Helaas zitten er ook een aantal nadelen aan AMP.

Het is kostbaar om AMP te implementeren
Het grootste nadeel van AMP is dat het voor de meeste platformen tijdrovend en kostbaar is om effectief te implementeren. AMP vraagt om een astig en tijdrovend proces, aangezien het gebruikmaakt van eigen HTML en JS.  Overweeg daarom goed of je nieuwe AMP-content wilt gaan ontwikkelen of bestaande mobiele pagina's sneller maakt. 

AMP is een doorlopend proces 
Een bijkomend nadeels van het AMP-project is dat het nog steeds in ontwikkeling is, met een roadmap waar doorlopend verbeterpunten aan worden toegevoegd. Met zoveel nieuwe toevoegingen is het een uitdaging om continu de pagina’s technisch up-to-date te houden. 

AMP gaat soms ten nadele van webshops 
Specifiek voor de e-commercebranche zitten er ook nadelen aan AMP. In een standaard e-commerce platform zitten namelijk veel functionaliteiten die gebruikers helpen bij het maken van keuzes en aankopen. 
Denk hierbij aan: 

  • Inlogpagina's
  • Filters
  • Vergelijkingswizards

Het opvolgen van de AMP-richtlijnen botst regelmatig met deze e-commercefunctionaliteiten. 

Is AMP interessant voor e-commerce retailers? 

Doorgaans zijn e-commerceretailers niet bijzonder happig om AMP te implementeren - en dat is niet  vreemd, wanneer we kijken naar de nadelen die het met zich meebrengt. Het is voor e-commerce retailers belangrijk doorlopend te blijven optimaliseren voor gebruikerservaringen, maar de strenge AMP-richtlijnen bemoeilijken het toevoegen van nieuwe functionaliteiten. Het uitwerken van een succesvolle business case voor het implementeren van AMP is ook complex, vanwege het lage aantal concullega's die als voorbeeld kunnen dienen.

Hoewel AMP sneller is, en daarmee extra omzet kan opleveren, is het onderhoud ervan ook kostbaar. Aangezien veel AMP-snelheidsoptimalisaties ook door te voeren zijn voor normale webpagina’s zal het daarom voor veel online retailers niet interessant zijn om volledig in te zetten op AMP.

AMP in de praktijk

Implementeer AMP alleen wanneer je als e-commerce retailer de middelen hebt om deze relatief nieuwe technologie uit te rollen met behoud van alle e-commerce functionaliteiten die voor jouw markt essentieel zijn.
Wie staat te springen om alvast met AMP aan de slag te gaan, adviseren we om dit als eerste voor content pagina’s te implementeren, zoals bijvoorbeeld adviespagina’s of blogposts die traffic uit Google halen.

Tot die tijd adviseer ik om te focussen op mobiele laadtijden zonder AMP en je ogen open te houden (of abonneer je op de nieuwsbrief!) voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van deze webtechnologie.

 

Heb je vragen of opmerkingen? Plaats dan hieronder dan een reactie, of schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste SEO & e-commercetrends.

amp-logo.png

 

Blogger

Jens Olsthoorn, SEO consultant
Jens Olsthoorn, SEO consultant

E-mail: j.olsthoorn@ism.nl

Blogger

Jens Olsthoorn, SEO consultant

E-mail: j.olsthoorn@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina