• Homepagina
  • Blog
  • 6 praktische tips voor optimale Facebook-advertenties

6 praktische tips voor optimale Facebook-advertenties

tips facebook blog.jpg

 Het creëren en optimaliseren van een effectieve Facebookcampagne blijft in 2016 voor sommige adverteerders één van de grootste uitdagingen. Door een aantal essentiële inzichten kan iedere adverteerder door middel van Facebook Advertising een toename in zichtbaarheid genereren. Daarom deel ik 6 onmisbare concrete tips die voorkomen dat je een spook wordt op Facebook.

Tip 1: effectief werken voor meer succes

Gebruik de Facebook Power Editor als je veel advertenties inzet, want hiermee kun je offline eenvoudig meerdere campagnes creëren. Daarnaast kun je sneller complete campagnes, advertentiesets of losse advertenties dupliceren en informatie wijzigen. Met één klik upload je alles naar Facebook. Deze tip levert je dus flinke tijdwinst op. 

Tip 2: slim targeten voor meer bereik

Hoe selecteer je een relevante doelgroep? Misschien is dit wel de belangrijkste stap bij het opzetten van een campagne. Zonder goede kennis van de doelgroep een advertentie inzetten is zonde van je budget. Dus: start met een doelgroeponderzoek. Test op basis van verschillende criteria, zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses of gedrag en bekijk wat het mogelijke bereik van je advertentie is. Of kijk eens naar de mogelijkheden van een aangepaste- of vergelijkbare doelgroep.

Let er in ieder geval op dat de doelgroep niet te specifiek is (kleiner dan 1000). Verdeel de doelgroep in verschillende categorieën wanneer deze te groot is (groter dan één miljoen). En werk je met de Facebook Power Editor? Sla dan de doelgroep(en) op en bespaar tijd bij een volgende advertentiecampagne. 

Tip 3: gevarieerde content voor meer interactie 

De content is bepalend voor de eerste indruk van een klant. Het creëren van beeld en tekst is het moment om klanten te laten zien wat je bedrijf of webshop te bieden heeft. Het blijkt in de praktijk vaak een hele uitdaging om de juiste content te bepalen. Vraag jezelf daarom eerst af: welke content past bij mijn merk of product? En wees kritisch of de content creatief en uniek is. Test verschillende soorten content om er achter te komen waar je doelgroep het beste op reageert.

In de videoadvertentie van Opel staat bijvoorbeeld het product centraal, maar de video heeft een unieke, komische twist. De humor van de video sluit aan bij de behoefte van Facebook-gebruikers: vermaak. De advertentie sluit daarnaast goed aan bij de opkomst van video als middel om informatie te verkrijgen. Dat fans de video leuk vinden, blijkt wel uit de 753 likes en meer dan 57 shares.  

 

Opel -advertentie -ism

 

Tip 4: verschillende advertenties voor meer spreiding

Test niet alleen op verschillende doelgroepen en content, maar maak ook gebruik van de advertentiemogelijkheden van Facebook. Zo krijg je nog meer zicht op de wensen en behoeften van je doelgroep met als resultaat een effectieve campagne.

De Link advertenties van Facebook zijn inmiddels bekend, maar nog niet zo lang geleden introduceerde Facebook de Carrousel advertenties. Deze multi-product advertenties creëren de mogelijkheid om binnen een advertentie drie tot vijf afbeeldingen te tonen en iedere afbeelding afzonderlijk te voorzien van een eigen tekst en bestemmingspagina. Dit is een handige manier om op het gebied van cross-selling de verkoop te stimuleren.

De nieuwste vorm van adverteren is via Canvas. Hierbij is het sinds februari 2016 mogelijk om fullscreen interactieve advertenties te maken. In mijn volgende blog zal je meer lezen over dit onderwerp en bespreek ik de eerste resultaten van een Facebook Canvas advertentie. 

Tip 5: analyseren voor meer succes

Splittesten houdt in dat je op basis van verschillende variabelen test wat het beste resultaat oplevert. Vervolgens kun je de campagneresultaten analyseren en op basis van de resultaten optimaliseren. Zo kun je onder andere testen op doelgroepen, op mobiel vs. desktop of met verschillende content.

Bij het plaatsen van advertenties is één stap onvermijdelijk: het meten van resultaten. Binnen Facebook is het makkelijk om te analyseren wat de advertentie heeft gekost en wat het heeft opgebracht. Zo kun je onder andere kijken naar het bereik, het aantal websiteklikken, de cost-per-click (CPC) en de click-through-rate (CTR). Let hierbij wel op het verschil tussen CPC en CTR voor alle klikken in de advertentie en voor klikken naar de website.

 

Tabel -ism

 

Tip 6: wees creatief voor meer bekendheid

Misschien een inkoppertje, maar creativiteit en authenticiteit worden beloond. Dit betekent niet dat je meteen een ludieke actie op touw moet gaan zetten, maar wel dat er goed nagedacht moet worden over de aanpak.

Met een toenemend aantal adverteerders, is het een kunst om op een positieve manier op te vallen. Laat de menselijke kant van je merk zien, adverteer eens op een totaal andere doelgroep (doe wel eerst research) of pak het helemaal anders aan en creëer de ultieme inhaker. Hoe je het ook doet, blijf dicht bij je merk, gebruik de genoemde tips en behaal het maximale resultaat.

 

Blogger

Marissa Koolwijk, Display en Social Media Advertising Consultant
Marissa Koolwijk, Display en Social Media Advertising Consultant

Op Facebook een campagne van Lucardi tegengekomen? Of geklikt op een Ad van Adam Brandstore? Dan ben je het werk van Marissa tegenkomen. Bij ISM eCompany is zij voor retailers als Lucardi, Noosa Amsterdam, Adam Brandstore en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van display en socialmediacampagnes.

E-mail: m.koolwijk@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina