4 voordelen van de Facebook carrousel-advertenties

blog_4_voordelen_facebook_carrousel.jpg

In 2014 introduceerde Facebook de Multi-Product Ads, nu beter bekend als de Carrousel Ads. Met deze advertentievorm kun je drie tot vijf afbeeldingen in een dynamische carrousel plaatsen. Facebook kent allerlei advertentievormen, dus waarom zou je Carousel Ads inzetten? Ik noem vier voordelen waaruit blijkt dat deze advertentievorm een waardevolle toevoeging is voor je socialmediastrategie.

Direct naar:


Voordeel 1: gericht sturen

Zoals bij elke Facebookadvertentie kun je erboven een tekst plaatsen met een hyperlink. Maar het is veel relevanter als je per afbeelding een tekst schrijft en een hyperlink naar een specifieke locatie in je webshop erin opneemt. Hierdoor verhoog je het doorklik- of conversiepercentage. Zo zette de luxe kledingretailer Neiman Marcus de carrousel in om de favoriete tassen en schoenen uit de lentecollectie van 2015 te tonen, inclusief links naar de specifieke items.

 

Voordeel 2: verkoop stimuleren

Op het gebied van cross-selling leent de carrousel zich als middel om de verkoop te stimuleren. Zo kun je meerdere producten uit verschillende categorieën tonen om je bestaande klanten ook andere producten te verkopen. Eigenlijk is het een minicatalogus die klein aanbod van je webshop weergeeft.

 

Voordeel 3: Storytelling

De Carousel Ads lenen zich niet alleen voor conversiedoelen. Op het gebied van branding zijn verschillende creatieve strategieën mogelijk, zoals verhaallijnen of een serie advertenties in een specifieke volgorde. Door middel van storytelling kunnen mensen zich identificeren met het verhaal achter het product of merk. Onderstaand zie je hoe TUI.nl hiervan gebruikmaakt. 

 

TUI Facebook Carrousel

Afbeelding 1: Carousel Ad van TUI.nl 

Voordeel 4: gepersonaliseerd adverteren

De kracht van dynamische advertenties wordt versterkt door een wijziging in de customer audience pixel. Deze Facebook-pixel combineert de mogelijkheden van de conversiepixel en de pixel voor aangepaste doelgroepen in één pixel. Kortom, het maakt inzichtelijk wanneer een consument een specifiek product bekijkt, iets toevoegt aan de winkelwagen of wanneer er een transactie plaatsvindt.

Op basis van deze informatie en een gekoppelde product feed kun je de advertenties afstemmen op het gedrag van Facebookgebruikers. Bovendien kun je door de koppeling de promotie voor een uitverkocht product automatisch stop laten zetten. In totaal registreert de nieuwe pixel negen type handelingen van consumenten in je webshop:

  • Bekeken producten
  • Toevoegde producten in de winkelmand
  • Toegevoegde producten in de wensenlijst
  • Gezochte termen
  • Begin van het checkout proces
  • Klant- en betaalgegevens
  • Of de aankoop is gelukt
  • Leads
  • Complete registratie

De resultaten

Facebook vergeleek 9.000 carrousel-advertenties met de standaard advertenties bestaande uit slechts één afbeelding. Volgens de analyses zorgen de Carousel Ads en de Facebook- Pixel voor een daling van 30 tot 50 procent in de kosten per conversie. De kosten per klik daalden 20 tot 30 procent vergeleken met de reguliere Facebook-advertenties.

De resultaten op het gebied van het aantal klikken en het conversiepercentage spreken voor zich, maar uiteindelijk is ook de customer engagement van belang. Als online marketeer is het een dagelijkse taak om de consument te voorzien van een (persoonlijke afgestemde) marketingstrategie. De Carousel Ads en de Facebook-Pixel stellen je in staat om een stap dichterbij een gerichte en gepersonaliseerde klantbenadering te komen. En dat leidt tot die gewilde conversie! 

Realiseer meer digitale omzet uit uw bezoekers

 
 

Blogger

Marissa Koolwijk, Display en Social Media Advertising Consultant
Marissa Koolwijk, Display en Social Media Advertising Consultant

Op Facebook een campagne van Lucardi tegengekomen? Of geklikt op een Ad van Adam Brandstore? Dan ben je het werk van Marissa tegenkomen. Bij ISM eCompany is zij voor retailers als Lucardi, Noosa Amsterdam, Adam Brandstore en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van display en socialmediacampagnes.

E-mail: m.koolwijk@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina