• Homepagina
  • Blog
  • 3 tips voor het optimaliseren van je mobiele webshop

3 tips voor het optimaliseren van je mobiele webshop

mobiel in een restaurant.png

Alleen Spanje en Italië scoren nog slechter dan Nederland op de gemiddelde laadtijd van een website of webshop. Een gemiste omzetkans! Tijd voor verandering. Want maar liefst 45 procent keert niet terug naar een langzame en ongebruiksvriendelijke website of shop volgens recent onderzoek van Google.  Daarom 3 tips voor het optimaliseren van je mobiele webshop!

Inhoud

Direct naar: 

Waarom je gisteren al moest denken: ‘mobile first’

Pak jij ook je smartphone als je even een moment voor jezelf hebt? Je bent niet de enige. Elk kwartaal publiceren we een benchmark met prestaties van Nederlandse modewebwinkels. Bij elke benchmark blijkt dat smartphone een steeds belangrijkere rol krijgt in de customer journey. Voor zowel oriëntatie als voor de aankoop (van in ieder geval kleding).

 

Benchmark Q2 voor modewebwinkels

 

Ook zonder onze benchmark zou het je niet moeten verbazen dat smartphones steeds belangrijker worden in de customer journey. Daarom zie je de term ‘mobile first’ steeds vaker op marketingsblogs. Dit betekent dat je vanuit de strategie, design en dergelijke mobiele aparaten als uitgangspunt neemt in plaats van de desktop.

Maar helaas gaat het niet goed met de mobiele webshops in Nederland. Dat bleek uit onderzoek van  Google onder 316 Europese mobiele webshops in de reis, -retail en -financiële branche die werden getoetst op hun gebruiksvriendelijkheid en snelheid. Daarom bracht Google op het Google mSites Event conversiespecialisten bijeen om het onderzoek en mogelijke strategieën te bespreken. Ook ik was daarbij en wil je drie tips meegeven voor het verbeteren van je mobiele webshop.

 

gemiddelde snelheid van websites verdeeld per land volgens onderzoek Google 2016.png

Afbeelding 1: gemiddelde snelheid van websites en webshops verdeeld per land volgens onderzoek van Google

 

Tip 1: je bezoekers hebben geen geduld

Laadtijden hebben grote invloed op de gebruikerservaring en daarmee ook op je omzet. Het conversiepercentage van pagina’s met een laadtijd van 2.4 seconde is 27 procent hoger dan pagina’s met een laadtijd van 3.3 seconden (zie afbeelding 2).

Lange laadtijden hebben een nog negatiever effect op het bouncepercentage. Een laadtijd van 3.3 seconden staat gelijk aan een bouncepercentage dat 56 procent hoger is dan een laadtijd van 2.4 seconden. Ga dus niet je bezoekers geduld uitputten. Dat is zonde van je omzet!  

 het effect van laadtijden op het conversiepercentage.png

Afbeelding 2: het effect van laadtijden op het conversiepercentage (Bron: Soasta)  

 

Wat is een goede laadtijd?

Het benchmarkonderzoek van Google is duidelijk over wat een goede laadtijd: alles korter van 2 seconden of minder. Slechts 14 van de onderzochte webshops voldeden aan deze eis. De gemiddelde laadtijd van een mobiele webshop in de retail is 3.8 seconden. Even voor je perspectief: bij Google gaan er alarmbellen af bij mobiele laadtijden boven de 4 seconden. Werk aan de winkel dus!

Hoe kun je de laadtijden van jouw webshop verbeteren?

Er zijn verschillende tools op de markt die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van de laadtijden voor je mobiele webshop. Begin bij een analyse van je laadtijden. Dit kan met Google ‘Testmysite’ (https://testmysite.withgoogle.com/). Je hebt dan in kaart hoe het ervoor staat met de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van je mobiele webshop. Bovendien krijg je tips voor verbetering.

Bijkomend voordeel van deze tool is dat de prioriteiten van de verbeterpunten door Google worden bepaald. Je ontvangt per e-mail een uitgebreid rapport kunt ontvangen, waarmee je direct aan de slag kunt.

 

Tip 2: gebruiksvriendelijke zoekfunctie

Zoekers zijn boekers. Want zoekers hebben al een product in gedachte en willen het snel vinden. Kortom de interne zoekfunctie is erg belangrijk, ook in je mobiele webshop.

Toon de zoekfunctie prominent op alle pagina's zodat deze voor bezoekers gemakkelijk te vinden is. Klinkt logisch, maar veel webshops verstoppen de interne zoekfunctie door alleen een vergrootglasicoontje te tonen. Niet al je bezoekers weten wat dit icoontje betekent.

Zo kun je jezelf afvragen of het vergrootglas in afbeelding 3 zorgt voor een vergroting van de pagina.  Door dit soort onduidelijkheden mis je omzet. Want aangezien bezoekers het product niet konden vinden in je webshop en de zoekfunctie nergens te bekennen is, verlaten ze je webshop. Bij de concurrent vinden ze het product wel.

 

 Kun je de pagina vergroten met de vergrootglas.png

Afbeelding 3: kun je met het vergrootglas de pagina vergroten?  (Hema.nl)

 

Het prominent tonen van de zoekfunctie heeft echter weinig nut wanneer deze niet werkt naar behoren. Erger nog, een slecht werkende zoekfunctie kan bezoekers het idee geven dat ze niet bij jouw webshop terechtkunnen voor de gewenste producten. De zoekopdracht leverde immers geen resultaten op. Een gebruiksvriendelijke zoekfunctie is dus cruciaal.

 

Wat maakt een zoekfunctie gebruiksvriendelijk?

Een gebruiksvriendelijke zoekfunctie bevat spellingscorrectie en een auto-completefunctie. Een auto-completefunctie toont suggesties wanneer een bezoeker typt in de zoekbalk. De optie om de zoekresultaten te filteren is onmisbaar. Zeker wanneer de zoekopdracht vele resultaten oplevert. In het onderzoek van Google scoort de Bijenkorf hierop de maximale score. Als je het Gifje hieronder bekijkt begrijp je waarom.

 

bijenkorf_conversie_autofill.gif

Afbeelding 4: de (auto-complete) zoekfunctie van de Bijenkorf toont goede zoekresultaten

 

Tip 3: denk multi-device en omnichannel

Online, offline, via een portal in de winkel, smartwatch: tegenwoordig raadplegen bezoekers verschillende apparaten voordat zij overgaan tot een aankoop. Het bieden van een passende omnichannel-ervaring is de sleutel tot succes.

Zet de klant echt centraal. Zorg dat alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten, ongeacht of de klant je webshop via zijn smartphone of via zijn desktop bezoekt. En ongeacht of de klant in je winkel gebruik maakt van een portal of thuis op de bank zit: klanten denken niet in kanalen. 

Je omnichannel-strategie kun je op vele manieren vormgeven:

  • Geef bezoekers de optie om een product naar zichzelf te mailen zodat ze het product op een ander moment kunnen kopen (zie hoe Lucardi dit doet in afbeelding 5).
  • Toon de winkelvoorraad op de productpagina’s met daarbij de optie om het gewenste product te reserveren om deze later in de winkel te passen.
  • Geef bezoekers de mogelijkheid om producten te bewaren in een wensenlijst zonder hiervoor te hoeven inloggen.
  • Gebruik maken van een GPS-functionaliteit om de huidige locatie in kaart te brengen, zodat bezoekers gemakkelijk de dichtstbijzijnde winkel kunnen vinden.

 Lucardi bezoekers kunnen gemakkelijk hun favoriete sieraden naar zichzelf en anderen mailen.png

Afbeelding 5: bij Lucardi kunnen bezoekers gemakkelijk hun favoriete sieraden naar zichzelf of een ander mailen

Kortom, onderschat het belang van je mobiele webshop niet en ga vandaag nog aan de slag met de  bovenstaande 3 tips voor het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.

Conversie-tips voor mobiele webshop

Blogger

Lara Meeren, Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant
Lara Meeren, Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant

Lara Meeren is Webanalytics en Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Lara heeft een achtergrond in de (economische) psychologie en helpt hiermee bedrijven zoals Zinzi en Vingino met het structureel verhogen van de conversie van hun webshops.

E-mail: l.meeren@ism.nl

Contact

Direct één van onze e-mailmarketingspecialisten spreken?

Neem contact met ons op

Deel deze pagina